1 Laatst bewerkt door Kims Taartjes (16-07-2019 06:21)

Onderwerp: Suiker/Zetmeelvrij

Ik heb jullie hulp nodig. Ik wil altijd mijn best doen om ieder kind een prachtige taart te geven, ondanks allergieën. Maar nu kreeg ik de vraag of ik een SUIKER- en ZETMEELVRIJE taart kan maken ivm een stofwisselingsziekte.
Ik heb even gekeken, maar echt overal zitten zetmelen in. Zelfs in kleurstof.
Tot nu toe moet ik ze dus teleurstellen, maar wilde het voor de zekerheid nog even hier navragen. Misschien heeft een van jullie hier ervaring mee.

Bedankt alvast!

PS. Ik doe het uiteraard alleen als ik voor 200% kan garanderen, dat er niets van dat alles inzit.

2

Re: Suiker/Zetmeelvrij

Poeh, wat een uitdaging zeg... In amandelmeel zit geen zetmeel en om te zoeten zou je dadels kunnen gebruiken, maar of het dan lekker wordt??? Mag je wel fruit gebruiken? Om te decoreren denk ik dan aan. Ik ben heel benieuwd of je eruit komt en of er medeforummers zijn die een idee hebben.

Tieneke

Re: Suiker/Zetmeelvrij

Tante Tien schreef:

Poeh, wat een uitdaging zeg... In amandelmeel zit geen zetmeel en om te zoeten zou je dadels kunnen gebruiken, maar of het dan lekker wordt??? Mag je wel fruit gebruiken? Om te decoreren denk ik dan aan. Ik ben heel benieuwd of je eruit komt en of er medeforummers zijn die een idee hebben.

Tieneke

Bedankt voor je reactie Tieneke. Ze mag van fruit alleen frambozen. Het is nog maar een kleintje en eet op dit moment: avocado, yoghurt, frambozen en kip. Je zou ze zo graag een mooie taart gunnen he. Ik ga me verdiepen in amandelmeel. Bedankt!!

4 Laatst bewerkt door Tante Tien (16-07-2019 14:40)

Re: Suiker/Zetmeelvrij

Of tijgernotenmeel, dat is al zoet van zichzelf. Geen idee of daar zetmeel in zit, ik denk van niet. Google er maar eens op. Wel de extra fijn gemalen nemen hoor, anders knarst het gebak tussen je kiezen (heb er zelf weleens brood mee gebakken).
Wat een beperkingen he?

Tieneke

Edit: op chufanederland.nl lees ik een blog over zetmeel in tijgernotenmeel. Heel laag, maar kennelijk toch aanwezig....

Re: Suiker/Zetmeelvrij

In amandel meel zit wel degelijk zetmeel.
En de suiker uit dadels is uiteindelijk gewoon suiker.

Als je zondigt zondig dan lekker

6

Re: Suiker/Zetmeelvrij

Ik denk een watermeloentaart. Je weet wel, een enorme schijf watermeloen, gedecoreerd met verschillend fruit. Anders zou ik het ook niet weten hoor.

Tieneke

7

Re: Suiker/Zetmeelvrij

Of je maakt op een cakeboard een tafereel wat je op een geschikte (onversierde) taart zet en er af kunt halen voor het eten?

8 Laatst bewerkt door LaLuub (21-07-2019 19:58)

Re: Suiker/Zetmeelvrij

Misschien kun je hier eens naar kijken? (Wel in overleg met de ouders). https://almondfigtree.wordpress.com/201 … mment-1320

Zij heeft een blog over zetmeelarm/vrij en suikerarm/vrij eten, en heeft zelf een auto-immuunziekte.  Ze heeft ook een lijst op haar blog met het % zetmeel wat in verschillende producten zit.
Zij gebruikt wel amandelmeel (maar niet te veel, want anders kan dat weer ontstekingsbevorderend werken), en geeft als andere alternatieven voor tarwemeel bijvoorbeeld lijnzaadmeel, kokosmeel, pompoenpitten- en zonnebloempittenmeel. Paleo recepten lijken redelijk in de buurt te komen van zetmeelarme&suikervrije recepten. 

Misschien dat deze blog je een eind verder kan helpen?
Succes met je zoektocht (al denk ik dat die zoektocht vooral bij de ouders ligt, en dat zij je wellicht zo een antwoord kunnen geven, want zij zijn hier natuurlijk dagelijks mee bezig).

Op haar blog staan ook allerlei recepten, ook zoet. bijv https://almondfigtree.wordpress.com/201 … n-taartje/ Misschien dat de ouders hier iets uit kunnen zoeken?

(Hopelijk, want als zij echt alleen die paar dingen eet die jij noemt (avocado, yoghurt, frambozen en kip), dan kun je daar nou niet echt een van taartje maken. Dus ik hoop en verwacht dat ze nog wel wat meer eet dan dit, want anders zouden de ouders deze vraag voor een taartje vast niet bij je hebben neergelegd. Toch???  :think: