1 Laatst bewerkt door marijma (11-03-2019 17:15)

Onderwerp: Gezonde bruidstaart

Voor een vriendin haar koperen bruiloftsfeest heb ik het verzoek gekregen een feestelijke bruidstaart maken.

Ik zoek een recept voor een cake die ik kan gebruiken om toch een stapeltaart te kunnen maken. Maar er mogen geen gluten, lactose, suiker (kokosbloesemsuiker mocht dan wel, begreep ik), e- nummers etc in zitten. 
Ik heb wel vaker dergelijke cakes gemaakt maar die zijn vaak wat zwaarder (bijv met amandelmeel).
Ik vraag me daarom af of het wel mogelijk is, danwel verstandig om een stapeltaart te gaan maken hiervan (met marsepein bekleed).
Zakt de taart dan niet sneller in. Het moet toch een paar uren op elkaar staan.

Is hier iemand die hier ervaring mee heeft, of mij advies of tips kan geven?

Verder zoek ik ook een natuurlijke kleuring om marsepein mee te kleuren. Ik heb wel wat dingen gevonden op internet . Haar kleuren zijn roze, licht groen en geel (allemaal pastel). Heeft iemand ervaring hiermee ? (ik heb alleen ervaring met wilton of kant en klaar kopen, vandaar).

Ik ben een beetje aan het zoeken naar de ins en outs, het feest is in mei dus ik heb nog even de tijd.

2

Re: Gezonde bruidstaart

Ik denk dat als je goed stut, dus misschien met meer dowels dan normaal, het wel moet lukken. En cakeboards gebruiken.
Ik heb ooit eens een bakmix gekocht bij een reform supermarkt die voor verschillende allergieën kon. Ik ging nl cakejes bakken voor een basisschool waar 300 leerlingen op zaten, waarvan er 30 wel een allergie voor iets hadden. En om nou voor elke allergie apart te bakken...nee.. ;)
Wat je kleurvraag betreft...hier kan ik je niet mee helpen.

3 Laatst bewerkt door Esther68 (11-03-2019 21:05)

Re: Gezonde bruidstaart

Oeps 2x...

4

Re: Gezonde bruidstaart

Roze met bietenpoeder en geel met kurkuma kleuren. Groen weet ik zo niet...misschien bestaat er iets als spinaziepoeder, hier bij de biologische winkel heb ik ook wel eens een setje natuurlijke kleurstoffen gezien, dus daar zou je ook even kunnen kijken.

5

Re: Gezonde bruidstaart

Ik wilde hetzelfde zeggen als Bakkerie ;)
En misschien kun je groen kleuren met matcha poeder?!
En de biscuit mix van funcakes die glutenvrij is?

6

Re: Gezonde bruidstaart

Biscuit van FunCakes is niet lactose of suikervrij. Dus die valt af. Stapelen zou geen probleem moeten zijn als je boards en dowels gebruikt.
Natuurlijke kleurstoffen zijn er van PME (vloeibaar) en Scrapcooking (poeder) en die doen het prima. Ik zeg verder niets, maar klik eens op mijn onderschrift ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Gezonde bruidstaart

bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad...de glutenvrije bisquitmix is helaas geen optie.

Ik zal eens kijken naar jullie tips en alvast uitproberen!
Heb al veel bruidstaarten gemaakt van bisquitmix en gewone kleurstof.
Dus dat scheelt erg veel. Nu deze uitdaging aan. Ook erg leuk natuurlijk.

En tips blijven welkom hoor!