1

Onderwerp: Ganache /botercreme

Hallo allemaal ik ben Net en nieuw op dit forum . Mijn eerste taart heb ik gebakken gevuld met slagroom afgesmeerd  met een dun laagje boter crème mix een  en bekleed met fondant . Maar de boter crème vonden sommige en ikzelf niet lekker te veel botersmaak . Nu heb ik witte ganache gemaakt 1 op 3 maar vind dit te zoet om een taart mee af te smeren
Nu wil ik een boter crème maken zonder de poedersuiker met alleen de witte chocolade zodat crème minder zoet word .Er gaat ook nog fondant overheen .Ik heb al een proefje gemaakt van de canache en roomboter
En de smaak was niet zo zoet en de boter heb ik ook niet geproefd ,maar welke verhoudingen witte chocola en boter moet ik gebruiken voor een taart van 20/24 cm?
Ik kan alleen het recept van  boter crème met poedersuiker en witte chocola vinden .
Of hoe krijg ik een boter crème zonder de botersmaak ,kan je er  zoveel smaakstoffen bij doen zodat je de boter niet meer proeft bijv. vanille aroma  enz. ?
Net

2 Laatst bewerkt door lang delftje (17-02-2019 18:20)

Re: Ganache /botercreme

Botercreme zonder botersmaak

1 deel basterd suiker
2 delen roomboter (dus geen margarine)

3 delen banketbakkersroom

De eerste 2 luchtig draaien en dan de BBR in 3 delen erbij. Indien nodig bijverwarmen.

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Re: Ganache /botercreme

Sowieso moet je als je botercrème maakt de boter heel lang laten mixen, tot ie helemaal wit ziet. Dan smaakt ie ook heel anders.

En ik smeer altijd af met witte ganache. Het moet maar een heel dun laagje zijn, en dan valt dat zoete best mee.
Het nadeel van botercrème van mix of het recept hierboven, is als je het wil gebruiken om mee af te smeren, dat je fondant ervan kan gaan smelten. Ze bevatten namelijk vocht. Je zou wel merenguebotercrème kunnen proberen. Dat kun je op een aantal verschillende manieren maken, zoek maar eens op swiss merengue botercrème (smbc) of italian merengue botercrème (imbc). Ik heb deze zelf nooit gebruikt, omdat ik dus met ganache werk.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

Re: Ganache /botercreme

SweetTooth schreef:

Sowieso moet je als je botercrème maakt de boter heel lang laten mixen, tot ie helemaal wit ziet. Dan smaakt ie ook heel anders.

En ik smeer altijd af met witte ganache. Het moet maar een heel dun laagje zijn, en dan valt dat zoete best mee.
Het nadeel van botercrème van mix of het recept hierboven, is als je het wil gebruiken om mee af te smeren, dat je fondant ervan kan gaan smelten. Ze bevatten namelijk vocht. Je zou wel merenguebotercrème kunnen proberen. Dat kun je op een aantal verschillende manieren maken, zoek maar eens op swiss merengue botercrème (smbc) of italian merengue botercrème (imbc). Ik heb deze zelf nooit gebruikt, omdat ik dus met ganache werk.

Wat jij zegt wilde ik ook zeggen;)
Van de mix en bovenstaand recept is de kans groot dat fondant gaat smelten.

Ik gebruik 1:1 botercreme, bij n frissextaart met n paar drupjes citroen aroma en bij n zoete taart paar drupjes vanille aroma.
Ik gebruik n flinterdrun laagje en dat werkt perfect.

Re: Ganache /botercreme

Wij gebruiken dit recept al tientallen jaren in de zaak en nog nooit is de fondant gesmolten.
Als de fondant smelt kan dat aan de luchtvochtigheid in huis en /of de koelkast liggen.

Als je zondigt zondig dan lekker