1

Onderwerp: Houdbaarheid en vullingen meerdere taarten

Hallo allemaal. Ik heb al een beetje tussen de andere berichten zitten zoeken maar kan het antwoord op mijn vraag niet geheel vinden. Ik wil meerdere taarten maken. Vandaag wil ik 3 kapsels bakken waarvan er 2 zaterdag opgegeten gaan worden. De andere is voor maandag.
Zelf deed ik altijd de kapsels invriezen. Vond dat dit de smaak ten goede kwam. Maar jk heb niet echt ruimte meer in de vriezer!! Dus eigenlijk wil ik ze in de koelkast bewaren.
De taaarten voor zaterdag wil ik bij voorkeur al vullen en afsmeren. Is dit ook handig on te doen met de taart voor maandag? Of is dit echt te lang? Kan ik de andere taarten wel al zo ver voorbereiden voor zaterdag?
En welke vulling raden jullie aan? Er zit 1 kinderhart bij en twee voor volwassenen. Ik had bavarois poeder besteld, maar lees daar toch mindere verhalen over qua houdbaarheid. Heb eigenlijk altijd wel bavarois poeder gebruikt, maar toch.
Graag jullie tips en adviezen!

2 Laatst bewerkt door Esther68 (15-11-2018 12:37)

Re: Houdbaarheid en vullingen meerdere taarten

Biscuits bak ik altijd een dag voor het vullen. Gewoon goed ingepakt op het aanrecht laten staan. Een kale biscuit hoeft (juist) niet in de koelkast.
Roomvulling, bavarois, slagroom enz vul ik altijd een dag van tevoren. Ook vullingen gemaakt van een poeder. Voor thuis heb ik wel eens aangevette slagroom(taart) een dag of 3 in de koeling bewaard en was nog goed te eten.
Botercreme kan langer. Ik heb zelfs op meerdere sites gelezen dat je dit wel tot 5 dagen kan bewaren. Thuis doe ik dit ook gerust tot 3 dagen (5 dagen haalt 'ie niet  ;) ).
Bekleed je de taarten ook? Dan zou ik dit zsm doen na het vullen en afsmeren. Hierdoor blijft de taart ook langer goed. Toch een beetje luchtdicht  ;) . Afsmeren zou ik doen met de 1:1.
Ik zou de taarten voor zaterdag en maandag al maken en dan die voor maandag evt invriezen.
Verder wil ik (terzijde) nog even zeggen dat er tegenwoordig te panisch wordt gedaan over houdbaarheid. Droge ingrediënten eet ik nog gerust na de THT datum (er staat 'tenminste', dus daarna ook nog eetbaar  ;) ). Ik  moet hiermee wel uitkijken wat ik zeg want je staat anders al snel te boek als iemand die 'bedorven' dingen eet/drinkt  ;) . Ben trouwens nog nooit ziek  :) .

3

Re: Houdbaarheid en vullingen meerdere taarten

Bedankt voor je reactie! Ik ga ze vandaag sowieso wel bakken. Voor het vullen en bekleden kijk ik dan morgen wel. Zal fondant worden. Wil een pme doll ding maken