1

Onderwerp: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

hallo allemaal

Ik ben jaren geleden erg aktief geweest in het taartengebeuren, maar heb de hobby, door vanallerlei redenen, een beetje losgelaten. Ik heb dan ook al een jaar of 5 HELEMAAL NIETS gebakken, nou ja, niets wat gedecoreerd was.
Nu heb ik aangeboden om voor een thema-feest een Great Gatsby-stapel te bakken, 4 hoog. Ik was al aan het berekenen van alle benodigdheden gegaan, tot ik, een uur geleden, hoorde dat ik een enorme fout heb gemaakt. Het feest is niet 20 oktober (zoals in mijn agenda stond) maar overmorgen al!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is echt totaal niks voor mij, maar nu zit ik in dikke dikke stress.

Ik heb gelukkig wel het een en ander aan tools, randen etc, maar ingrediënten kan ik pas morgen kopen. Ik kan vandaag dan ook niks doen, behalve een slim aanvalsplan bedenken.

Denken jullie met me mee? Ik heb vanaf ongeveer 13 u vrijdag de tijd, zaterdag moet ie af zijn rond 17u.... en ik wil slapen tussendoor  ;)

Ik maak dus:

4 biscuits (mix) 15-20-25 en 30 cm. (godzijdank heb ik nog taartkartons)
Ik heb GEEN dowels, zou ik daar cake-pop-stokjes voor kunnen gebruiken?

Vulling: ik moet het nu eenvoudig houden ivm tijdsdruk, ik dacht aan zwitserse room, gecombineerd met lemoncurd. Hier 2 taarten mee vullen?
nog 2 vullen met mascarpone en jam? oorspronkelijk wilde ik champagne-vullingen maken, helaas heb ik daar geen tijd meer voor. Nog andere ideeën?

decoratie:
Ik moet helaas de marsepein/fondant zelf kleuren. Lastig met zwart. Zeker omdat ik nog geen zwarte kleurstof heb. Kan ik dus ook morgen pas mee aan de slag. Ik heb wel goud-dust en gouden parels.

Ik heb bedacht om nog een quick-run naar de action te doen voor wat veren en een of andere afzichtelijke gouden/parel broche. Staat me eigenlijk heel erg tegen want ik heb nog nooit iets niet-eetbaars op een taart gelegd. Iemand andere ideeën?

Please denk met me mee, ik heb er al stress genoeg van

Ik voel me een beetje kiezel...

2

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

:S  :s  :S  :S . Ik leef sowieso heel erg met je mee. Dit is mijn ergste nachtmerrie en hoop het nooit mee te maken.
Ik zou geen cakepopstokjes voor gebruiken. Zeker niet bij 4 hoog. Hier in Nederland hebben ze bij de Action van die suikerspinstokjes. Vind ik eigenlijk nog te dun maar denk dat ze sterker zijn dan cakepopstokjes. En dan niet te weinig gebruiken en het liefst de taarten los vervoeren.
Qua vulling kan ik niet veel zeggen. Zelf gebruik ik meestal bc (mix). Lekker (en) makkelijk. Bij stapels gebruik ik sowieso geen roomvullingen.
Ik ben bang dat je het niet redt om de marsepein echt zwart te krijgen. Bij mij duurt zwart, rood, paars enz zeker wel een paar dagen/weken voordat het echt een diepe kleur heeft.

3

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

tnx Esther, fijn dat je meeleeft  :thumb:  Gedeelde smart enzo!

Ik ben een boodschappenlijst voor mn vent aan het maken. Denk dat ik hem toch voor zwarte fondant op pad stuur, al weet ik niet of ze dat bij de Hanos verkopen?

Ben inmiddels een beetje gekalmeerd. En ik vond ook nog mijn oude taartenalbum terug via deze site! Laatste bijdrage is zowat 8 jaar geleden haha! En er staan niet eens mijn mooiste taartjes op. Maar wel superleuk om nog eens terug te kijken... Goh... ik vrees dat die taarten alweer hopeloos ouderwets zijn qua design  :think:

Ik vond het trouwens opvallend dat er 0 hits waren met een Gatsby-thema op deze site... kan me niet voorstellen dat er nog nooit een taart met dat thema is gemaakt!

Ik voel me een beetje kiezel...

4

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

Ik kom nooit bij de Hanos dus weet het niet. Dichtstbijzijnde hier is de Pipoos. Of anders minstens 20 km verderop. En ik woon niet eens in the middle of nowhere (!)
Op DLT zoek ik eigenlijk nooit naar taarten. Ik zoek altijd via Google. Dan zie je echt veel taarten. Ook Great Gatsby taarten. Erg mooie taarten trouwens. Ik kijk al jaren bijna dagelijks maar moet zeggen dat ik eigenlijk nog geen Great Gatsby taart voorbij heb zien komen  :think:
Veel succes iig met de taart!  :)

5 Laatst bewerkt door cuppie cuppie (04-10-2018 21:48)

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

g11ling schreef:

tnx Esther, fijn dat je meeleeft  :thumb:  Gedeelde smart enzo!

Ik ben een boodschappenlijst voor mn vent aan het maken. Denk dat ik hem toch voor zwarte fondant op pad stuur, al weet ik niet of ze dat bij de Hanos verkopen?

Ben inmiddels een beetje gekalmeerd. En ik vond ook nog mijn oude taartenalbum terug via deze site! Laatste bijdrage is zowat 8 jaar geleden haha! En er staan niet eens mijn mooiste taartjes op. Maar wel superleuk om nog eens terug te kijken... Goh... ik vrees dat die taarten alweer hopeloos ouderwets zijn qua design  :think:

Ik vond het trouwens opvallend dat er 0 hits waren met een Gatsby-thema op deze site... kan me niet voorstellen dat er nog nooit een taart met dat thema is gemaakt!

Ik leef met je mee!! Bij de Aveve verkopen ze zwarte fondant. Hebben ze een Aveve bij jullie in de buurt. Heb je al op Pinterest gekeken voor een idee? Als je wilt kan ik je morgenmiddag komen helpen. Misschien vind je dat wel raar om te horen omdat je me natuurlijk niet kent. Maar ik wil het gerust voor je doen. Ik heb ook een hoop materiaal wat we kunnen gebruiken. Weet het maar te zeggen ;-) Ik ben van Balen trouwens

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

cuppie cuppie schreef:
g11ling schreef:

tnx Esther, fijn dat je meeleeft  :thumb:  Gedeelde smart enzo!

Ik ben een boodschappenlijst voor mn vent aan het maken. Denk dat ik hem toch voor zwarte fondant op pad stuur, al weet ik niet of ze dat bij de Hanos verkopen?

Ben inmiddels een beetje gekalmeerd. En ik vond ook nog mijn oude taartenalbum terug via deze site! Laatste bijdrage is zowat 8 jaar geleden haha! En er staan niet eens mijn mooiste taartjes op. Maar wel superleuk om nog eens terug te kijken... Goh... ik vrees dat die taarten alweer hopeloos ouderwets zijn qua design  :think:

Ik vond het trouwens opvallend dat er 0 hits waren met een Gatsby-thema op deze site... kan me niet voorstellen dat er nog nooit een taart met dat thema is gemaakt!

Ik leef met je mee!! Bij de Aveve verkopen ze zwarte fondant. Hebben ze een Aveve bij jullie in de buurt. Heb je al op Pinterest gekeken voor een idee? Als je wilt kan ik je morgenmiddag komen helpen. Misschien vind je dat wel raar om te horen omdat je me natuurlijk niet kent. Maar ik wil het gerust voor je doen. Ik heb ook een hoop materiaal wat we kunnen gebruiken. Weet het maar te zeggen ;-) Ik ben van Balen trouwens

https://i.postimg.cc/0rWLCb4p/a65fe4146a17549249e511c73b0fc082.jpg

Zoiets bijvoorbeeld. Dan kun je van eetbaar papier de veertjes maken.

7

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

oh wat een ontzettend lief aanbod van je cuppie cuppie! We wonen inderdaad niet zo ver van elkaar vandaan :-)

Ik heb inderdaad ook aan de aveve gedacht, in WIjchmaal zit er 1 maar ik hoop dat ze ook voldoende zwarte fondant op voorraad hebben, dat is daar niet vanzelfsprekend. Maar ik heb al bedacht om eventueel met minder te doen als het nodig mocht zijn, dus meer wit, en minder zwart.
Pinterest en Google-afbeeldingen heb ik al doorzocht, vandaar dat ik nog snel even bij de action binnenwip voor wat-als-veren en wat-als-broches. Hopelijk heb ik ze niet nodig.

Ik heb mn plan nu een beetje gewijzigd, geen stapel van 4 maar van 3. Er worden nog genoeg andere zoetigheden neergezet, dus die 6 extra stukken kunnen we wel missen.

Ik denk dat het me gaat lukken, ik begin vanmiddag meteen met bakken, (kan mn kapsels alleen niet echt diep vriezen vrees ik. Mn vullingen zijn simpel, snel gemaakt. Ik maak merengue bc. Was altijd mn favoriet, dus die gaat er nu ook op. Ik heb het zo gepland dat ik vandaag zoveel mogelijk bak en vul, en morgen kan decoreren.

En gelukkig verwacht de jarige niks, ze weet niet eens dat ik het aan haar zussen heb aangeboden. Het is geen opdrachttaart gelukkig, maar mijn verjaardagscadeau voor haar. Scheelt ook weer wat druk :-)

Die mooie geometrische figuren zijn zeker geschilderd.... dat kan ik helaas niet.
Iemand een idee hoe ik simpel wat met geometrie kan doen? Heb ik nog nooit toegepast!

Ik voel me een beetje kiezel...

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

g11ling schreef:

oh wat een ontzettend lief aanbod van je cuppie cuppie! We wonen inderdaad niet zo ver van elkaar vandaan :-)

Ik heb inderdaad ook aan de aveve gedacht, in WIjchmaal zit er 1 maar ik hoop dat ze ook voldoende zwarte fondant op voorraad hebben, dat is daar niet vanzelfsprekend. Maar ik heb al bedacht om eventueel met minder te doen als het nodig mocht zijn, dus meer wit, en minder zwart.
Pinterest en Google-afbeeldingen heb ik al doorzocht, vandaar dat ik nog snel even bij de action binnenwip voor wat-als-veren en wat-als-broches. Hopelijk heb ik ze niet nodig.

Ik heb mn plan nu een beetje gewijzigd, geen stapel van 4 maar van 3. Er worden nog genoeg andere zoetigheden neergezet, dus die 6 extra stukken kunnen we wel missen.

Ik denk dat het me gaat lukken, ik begin vanmiddag meteen met bakken, (kan mn kapsels alleen niet echt diep vriezen vrees ik. Mn vullingen zijn simpel, snel gemaakt. Ik maak merengue bc. Was altijd mn favoriet, dus die gaat er nu ook op. Ik heb het zo gepland dat ik vandaag zoveel mogelijk bak en vul, en morgen kan decoreren.

En gelukkig verwacht de jarige niks, ze weet niet eens dat ik het aan haar zussen heb aangeboden. Het is geen opdrachttaart gelukkig, maar mijn verjaardagscadeau voor haar. Scheelt ook weer wat druk :-)

Die mooie geometrische figuren zijn zeker geschilderd.... dat kan ik helaas niet.
Iemand een idee hoe ik simpel wat met geometrie kan doen? Heb ik nog nooit toegepast!


Komt helemaal goed! Ik hoor het al ;-) Heel veel succes

9

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

Dat scheelt alweer 1 biscuit  ;-) . Net als dat je maar 1 vulling gebruikt  ;)
Even een vraagje  :O ...je hebt het over dat je biscuits niet diepgevroren zullen zijn....maar je hoeft ze toch niet in te vriezen? Ik heb ook wel eens gelezen dat de biscuit lekkerder is wanneer deze ingevroren is maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet (meer). Ik proef iig geen verschil tussen een wel of niet ingevroren biscuit  ;)

10

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

@Esther, dat invriezen deed ik destijds om het kruimelen te verminderen. Daarbij is een ingevroren kapsel wat gemakkelijker strak in laagjes te snijden. Ik heb het altijd zo gedaan, nu dus ook weer :-)

Gelukkig gaat alles vlotjes, 3 kapsels staan in de vriezer, een enorme berg meringe bc in de koeling, mascarpone/lemoncurd vulling idemdito en na het eten ga ik beginnen met "bouwen". Dan vanavond al wat deco voorbereiden en dan denk ik dat ik zelfs morgen tijd heb om mezelf een beetje in style op te doffen.

Nog zoiets, omdat we ons 2 weken hebben vergist in de datum, moesten we voor ons allevier in record tempo in 20's hijsen. Godzijdank een vriendin die echt vanalles had, ik mag zelfs haar trouwkleed dragen :-) boa's had ze ook en voor lief heb ik nog rap wat bretellen, een gilet, das en colbert gescoord in de kringwinkel.

Onder druk presteren is ergens ook best leuk... als alles lukt, dat wel.  :D

Ik voel me een beetje kiezel...

11

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

Ik bak tegenwoordig de biscuit de avond voordat ik ga vullen. Scheelt ook een hoop gekruimel  ;)
Zo te lezen gaat het allemaal wel lukken  :thumb:
Wel een erg leuk thema! (Ben zelf nogal gek op kosuumfilms) En wat een geluk dat jullie zo snel aan kleding konden komen  :) .
Veel (eet)plezier!  :)

12 Laatst bewerkt door g11ling (06-10-2018 17:02)

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

Pfffff... Hij is af. Ben kapot! Het is niet helemaal naar mn zin,het is niet echt een gatsby-taart geworden. Had gewoon te weinig tijd om me goed voor te bereiden dus ik heb me moeten behelpen. Ook nog een paniek momentje toen mijn mbc begon te schiften! Gelukkig heb ik het kunnen verhelpen, al kostte me dat weer een uur. Enfin, ik heb al foto's van de zaal gezien en hij past zeker in de omgeving =)

https://i.postimg.cc/RWvthTqg/image.jpg

https://i.postimg.cc/gwJ6qkVR/image.jpg

In het (eetbare) fotolijstje zit een fotootje van de jarige  :D

Ik voel me een beetje kiezel...

Re: Stressssssss! great gatsby blijkt bizar last minute te moeten

g11ling schreef:

Pfffff... Hij is af. Ben kapot! Het is niet helemaal naar mn zin,het is niet echt een gatsby-taart geworden. Had gewoon te weinig tijd om me goed voor te bereiden dus ik heb me moeten behelpen. Ook nog een paniek momentje toen mijn mbc begon te schiften! Gelukkig heb ik het kunnen verhelpen, al kostte me dat weer een uur. Enfin, ik heb al foto's van de zaal gezien en hij past zeker in de omgeving =)

https://i.postimg.cc/RWvthTqg/image.jpg

https://i.postimg.cc/gwJ6qkVR/image.jpg

In het (eetbare) fotolijstje zit een fotootje van de jarige  :D


En nu genieten! Na al die stresssssss. Mooi geworden hoor ;-)