Onderwerp: Biscuit wordt niet hoog

Voor de verjaardag van mijn dochtertje wil ik zelf een taart bakken. Normaal ben ik van de cupcakes maar wil er nu graag een bijpassende taart bij.
Vandaag ben ik een ‘proef’ taart aan het bakken. Alleen nou krijg ik mijn biscuit niet mooi hoog.

Ik heb de biscuit de luxe mix van Funcakes en heb een bakvorm van 20 cm en 10 cm hoog. Ik heb de juiste hoeveelheden aangehouden voor deze bakvorm maar mijn biscuit is niet mooi hoog geworden en ook zit er een hele hobbel op. Als ik de bovenkant eraf snij, denk ik dat er een heel plat taartje overblijft.

Hebben jullie misschien tips voor mij?

https://i.postimg.cc/BPKCXPrz/9_FE2420_A-9_FD7-40_B7-_A1_A4-8440_CC494186.jpg

2 Laatst bewerkt door Elize van B. (26-09-2018 14:59)

Re: Biscuit wordt niet hoog

Hoi Iris,

Wat leuk dat je een taart voor de verjaardag van je dochter wilt maken.

Jammer dat je je proeftaart niet mooi hoog kreeg. Is hij wel luchtig? Anders zou het misschien kunnen dat geniet lang genoeg hebt geklopt. Ik klop zelf in totaal zeker 11 minuten, eerst 8 minuten op de hoogste stand en dan nog 3 minuten op een lagere stand. Wat ook nog zo kunnen helpen is de volgende keer je eieren even in een kommetje warm water te leggen.

Op de foto zie ik trouwens dat je biscuit nog in de vorm zit. Volgende keer kun je hem het beste gelijk op een rooster 'storten', met de bolle kant van de biscuit onder en de platte kant boven.

Succes! :)

3 Laatst bewerkt door Esther68 (26-09-2018 15:18)

Re: Biscuit wordt niet hoog

Hoeveel mix gebruik je? Voor de 20 cm gebruik ik 270 mix. Dan idd 8 min hoogste stand, 3 min laagste stand mixen. Ik smeer mijn beslag altijd tegen de rand omhoog zodat je een kuil krijgt. Tijdens het bakken komt er dan geen bult op. Mijn biscuits zijn altijd recht aan de bovenkant en ik hoef nooit iets van de biscuit af te snijden. Beetje zonde  ;). Te heet bakken kan er trouwens ook voor zorgen dat er een bult op komt. Je kunt beter op lagere temperatuur langer bakken dan heet en kort  ;) . Mijn biscuits zijn altijd 7-8 cm hoog. Soms bak ik een hogere en gebruik dan natuurlijk meer mix. Ik ken de tabel van FunCakes niet omdat ik en andere gebruik.
Ik heb net even op de FunCakes site gekeken naar hoeveelheden. Volgens de tabel heb je 250 gr nodig. Dit scheelt niet echt veel met de 270 die ik gebruik. Dan heeft het misschien toch met mixen te maken. Ik gebruik trouwens eieren op kamertemperatuur.
Wat voor mixer gebruik je?

4

Re: Biscuit wordt niet hoog

Voor een 20 cm taart gebruik ik 5 eieren en 312 gram mix.
Ook ik mix 8 min hoog en 3 minuten laag.
De taart bak ik op 160 graden met boven en onder warmte.
De taart draai ik ook gelijk uit het blijk op het taart rooster zodat hij recht is.

Ik hoop dat de volgende wel lukt.
Succes in elk geval en welkom op het forum =D

5

Re: Biscuit wordt niet hoog

Baklataart schreef:

Voor een 20 cm taart gebruik ik 5 eieren en 312 gram mix.
Ook ik mix 8 min hoog en 3 minuten laag.
De taart bak ik op 160 graden met boven en onder warmte.
De taart draai ik ook gelijk uit het blijk op het taart rooster zodat hij recht is.

Ik hoop dat de volgende wel lukt.
Succes in elk geval en welkom op het forum =D

Hoe hoog wordt jouw biscuit dan?
Voor de 22,5 cm gebruik ik 300 gr mix en dan wordt mijn biscuit ook  7-8 cm hoog.

6

Re: Biscuit wordt niet hoog

Ik ben ook wel benieuwd wat je met "de juiste hoeveelheden voor deze bakvorm" bedoelt, als je een 10cm hoge bakvorm hebt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Biscuit wordt niet hoog

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb 325 g mix gebruikt, 260 g eieren en 33 g water. Ik heb een handmixer van Kenwood en heb de deeghaken gebruikt. Ik heb voor mijn gevoel wel lang gemixt, eerst op de hoogste stand en daarna op een lage stand. Maar misschien dan toch niet lang genoeg. Hij werd ook niet heel luchtig voor mijn gevoel en toen ik het deeg in de bakvorm deed was de vorm ook niet eens tot de helft gevuld.

Gelukkig was dit een proef taartje, ik ga jullie adviezen meenemen en hoop dat de echte taart wat beter gaat lukken.

8

Re: Biscuit wordt niet hoog

Met een handmixer moet je inderdaad langer mixen, maar met de deeghaken krijg je nooit voldoende lucht er in. Het is beslag, dus heb je de gardes nodig. De hoeveelheid is ruim zat, zelfs vrij ruim eigenlijk als je er wel voldoende lucht in zou krijgen.

Eerst volgende test: met gardes, nooit beslag met deeghaken :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Biscuit wordt niet hoog

Ik ben van plan om de taart te vullen met aardbeienjam en botercreme met aardbeiensmaak. Verder wil ik de taart bekleden en wil ik er toefen op spuiten (het wordt een unicorn taart).

Zelf werk ik voor de cupcakes veel met enchanted Cream, vind dit ook lekkerder dan botercreme. Maar is dit ook geschikt voor de toefen? Het wordt niet echt hard dus ben toch een beetje bang dat het dan van de zijkant van de taart valt. Jullie hier ervaring mee?

Re: Biscuit wordt niet hoog

Marianne schreef:

Met een handmixer moet je inderdaad langer mixen, maar met de deeghaken krijg je nooit voldoende lucht er in. Het is beslag, dus heb je de gardes nodig. De hoeveelheid is ruim zat, zelfs vrij ruim eigenlijk als je er wel voldoende lucht in zou krijgen.

Eerst volgende test: met gardes, nooit beslag met deeghaken :)

Dank je wel! Ga ik zeker proberen!

11

Re: Biscuit wordt niet hoog

Toevallig afgelopen zaterdag een unicorn taart gemaakt, en toeven met enchanted creme gespoten. Is mij goed bevallen, bleven mooi zitten.

Ben nu wel heel nieuwsgierig hoe je erbij kwam om de kneedhaken te gebruiken?! Je bent geen onervaren bakster, gezien je schrijft vaker cupcakes te maken. Had je daar een bedoeling mee?! Met  de hand lijkt mixen al snel lang, maar zet je kookwekker eens op 11 minuten tijdens het mixen, dan kun je zien of je ook echt zo lang gemixt hebbals je dacht. De juiste gardes zullen ook zeker voor verbetering zorgen.

Re: Biscuit wordt niet hoog

Ik gebruik meestal de deeghaken voor het beslag van de cupcakes. Omdat de boter niet te mixen is met de gardes (alles hoopt zich dan op in het midden van de garde) het beslag is dan wel altijd prima en mijn cupcakes worden wel mooi en lekker.
Verder bak ik ook vaak andere dingen zoals koekjes, appeltaart, boterkoek, cake etc. Maar dus nog niet echt ervaring met biscuit taarten.

De handmixer is ook niet ideaal, een kitchenaid staat hoog bovenaan mijn wensenlijst. Misschien toch maar eens de knoop doorhakken en er gewoon een kopen. Helemaal als ik nu vaker ga bakken.

Dan ga ik denk ik ook de toeven met enchanted crème maken. Naast dat ik de smaak lekkerder vind, vind ik ook de kleuren beter uitkomen (en vanzichzelf is de crème al mooi wit).

Had jij wel de taart afgesmeerd met botercreme? Ik wil de taart ook nog bekleden met fondant.

13

Re: Biscuit wordt niet hoog

Kheb de taart afgesmeerd met 1:1 botercreme, daarna bekleed met zwart fondant en daarop de toeven.
Foto staat in topic bruids- en stapeltaarten.

14

Re: Biscuit wordt niet hoog

Voordat ik de kenwood had mixte ik altijd met mijn Philips handmixer. Merk eerlijk gezegd geen verschil. De deeghaken gebruik ik alleen bij brooddeeg of ander zwaar deeg zoals speculaas, appeltaart en koekjesdeeg. Cupcakebeslag mix ik ook met de gardes. Wel op de laagste stand. Mijn beslag blijft nooit plakken. Is je boter niet te koud dan?  :think:
Je zegt dat je de EC tot nu toe alleen op cc's hebt gebruikt. Hoe als ik vragen mag?  :O  ;) Omdat je vraagt of je met EC ook toeven kan spuiten dus begrijp hieruit dat je gern toeven spuit  ;-)

Re: Biscuit wordt niet hoog

Wauw mooie taart Willeke!

Ik spuit wel toeven met de EC op de cupcakes, maar voor de unicorn taart moeten er ook toeven aan de zijkant van de taart. Vroeg me dus af of deze dan wel blijven zitten omdat het niet echt hard wordt.

16 Laatst bewerkt door Esther68 (27-09-2018 12:35)

Re: Biscuit wordt niet hoog

Ik gebruik ook de EC wanneer ik een unicorn taart maak. Vind de smaak en structuur niet zo maar het is wel luchtig (dus niet zwaar), de kleuren zijn mooier, net als de toeven die ook mooi in vorm blijven, dan wanneer ik bc (van mix) gebruik. Bij mij blijven de toeven iig goed zitten aan de zijkant.