1

Onderwerp: Help botercreme loopt eraf

Hoi hoi

Ik heb vanavond een hoop tegenslagen gehad met de unicorn taart voor mijn dochter. Alles viel wel op te lossen, maar niet perfect.

Nu heb ik hem afgesmeerd met een witte chocolade botercreme. Op een portie waar je normaal 24 cupcake mee maakt heb ik 200 gram gesmolten witte chocolade geroerd.

Vervolgens heb ik er met normale botercreme aan de zijkant toeven op gespoten, deze zakken naar beneden. Wat doe ik fout? Is de botercreme niet stevig zat? Mss toch beter een choco botercreme voor de toeven aan zijkant maken en gebruiken en deze kleuren of gaat dat niet met wilton en gaat het dan schiften?

Alvast bedankt

2

Re: Help botercreme loopt eraf

Wel balen zeg!  :s
De gesmolten witte chocolade maakt de bc wel dunner (en vetter?). Ik bedoel dat de cacaoboter icm boter misschien een andere uitwerking heeft? Ik heb ooit gesmolten chocolade door de bc gedaan en weet nog wel dat deze erg dun werd. Ik gebruik nu witte chocopasta en werkt beter.
Te veel kleurstof maakt de bc ook dunner. En idd...niet alle kleurstoffen kunnen samen met witte chocolade. Weet niet meer welke wel/niet...

3

Re: Help botercreme loopt eraf

Afsmeren doe je meestal met 1:1 botercreme. Misschien dat jou variant minder stevig is en dat daardpor je toeven gaan glijden? Zijn je toeven wel van 1:1 botercreme?

4

Re: Help botercreme loopt eraf

Bij je vorige vraag heeft Esther als tip gegeven dat je beter chocopadta ipv gesmolten chocolade kunt gebruiken.. zo te lezen heb je gesmolten chocolade gebruikt. Denk dat daar indd je slappe botercreme vandaan komt.
Chocolade kun je kleuren met kleurstof op oliebasis. Chocolade ganache (en miss dus ook de vette botercreme) kun je gewoon kleuren met bijvoorbeeld Wilton.

5

Re: Help botercreme loopt eraf

Misschien helpt het om de creme eerst goed te koelen, zodat de boter en chocolade weer hard worden, en dan pas toeven er tegenaan te spuiten?
Als je twijfelt over het kleuren van de creme, kun je ook een klein beetje kleuren om te zien of het pakt.
Succes met deze taartworsteling nog hoor  :/