1

Onderwerp: sinaasappel mousse

Hallo,

Ik heb weer een vraag aan jullie.
Nu had ik een heerlijke, frisse sinaasappel mousse gemaakt, verhouding 400 ml slagroom,150 ml sinaasappelsap , 100 gr suiker 100 ml yoghurt en 3 blaadjes gelatine.
Hij leek goed opgesteven maar toen ik het op mijn biscuit wilde scheppen zag ik dat er een laagje sinaasappelgelei onder in de kom lag.
Ik heb het maar goed door elkaar geroerd en en gebruikt maar het werd natuurlijk een stuk minder stevig.
Nog nooit eerder problemen met gelatine gehad.
Wat heb ik nu verkeerd gedaan?
Gewoon niet goed geroerd misschien?
Het leek wel of het sap zich van de roommassa gescheiden had.
Help!!

Re: sinaasappel mousse

Uitgaande van 30 gr gelatine per liter vloeistof ziet het er naar uit dat U te weinig gelatine heeft gebruikt. Het kan ook zijn dat U de verkeerde werkwijze heeft gebruikt.

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Re: sinaasappel mousse

Als ik de verpakking gelatineblaadjes bekijk staat daar 12 blaadjes is goed voor 1L vloeistof. De ingrediënten die je hebt gebruikt, komen al boven de 650ml, dwz je hebt minstens 6 blaadjes gelatine nodig.
De reden vd gelatine op de bodem is dat je de mouse tussendoor een aantal keren had door moeten roeren. Op smulweb staat een zeer interessant stuk over gelatine en het verwerken.

4

Re: sinaasappel mousse

Bedankt voor jullie reactie.
Dat ik de massa door had  moeten roeren tussendoor wist ik niet, ga ik de volgende keer zeker doen.
Tot mijn verbazing zat de mousse bij het aansnijden van de taart netjes opgesteven tussen de biscuitlagen.
Misschien dat het vocht in de biscuit getrokken was, hoewel ik dat niet kon zien of proeven.
ik zal het artikel over gelatine eens opzoeken op smulweb.

5

Re: sinaasappel mousse

https://www.smulweb.nl/blog/nana_c/4752 … r-gelatine

6

Re: sinaasappel mousse

Dankjewel, hoef ik niet meer te zoeken.
Zie de hoeveelheden gelatine verschillen bij verschillende vloeistoffen.
Hier kan ik wat mee!

7

Re: sinaasappel mousse

gcm.sleumer schreef:

Dankjewel, hoef ik niet meer te zoeken.
Zie de hoeveelheden gelatine verschillen bij verschillende vloeistoffen.
Hier kan ik wat mee!

Alsjeblieft!
Ik wist ook niet veel over gelatine, dus een zeer interessant artikel.

Re: sinaasappel mousse

Verwerken van gelatine is niet helemaal zoals in het verhaal van smulweb.

De juiste werkwijze is

Gelatine oplossen in minimaal 7 delen vocht dit mag water melk en /of sap zijn.

Als er slagroom gebruikt wordt klop je deze lobbig met max 15 % suiker. Dit is zo stijf dat er net een puntje slagroom blijft staan als je er je vinger insteekt en weer uithaalt.

De gelatine los je op in het 7 delen sap.

De yoghurt de rest van de suiker en de rest van het sap roer je door elkaar.

De gelatine en het sap verwarm je tot 50 graden.

Dit roer je dan door de yoghurt sap en suiker mengsel en je wacht tot er aan je garde een langere druppel komt te hangen als je deze uit het mengsel haalt. (dit heet hangen)

Als dat gebeurt roer je de massa door de slagroom. Dit is dan ongeveer 10 minuten te verwerken voordat het stijf wordt.(Dit wordt wel bepaalt door de temperatuur van de massa)

Laat je de gelatine niet hangen dan zakt dit naar de bodem en krijg je het nooit meer goed gemengd. In het eindprodukt zie je dan een scheiding gelatine en slagroom.

Dus voor dit recept.
Deel 1
400 ml slagroom
60 gr suiker
Dit lobbig opkloppen

Deel 2
12 gr gelatine
80 gr sap
Dit verwarmen

Deel 3
40 gr suiker
100 ml yoghurt
70 gr sap
Dit mengen

Monteren in deze volgorde

Deel 2 verwarmen tot +/- 50 gr. en door deel 3 mengen wachten tot deze massa hangt. Dan dit door de slagroom mengen.

Als je zondigt zondig dan lekker

9

Re: sinaasappel mousse

Tsjonge, jij weet echt waar je het over hebt he? Goed bezig! Ik wil een yoghurtmousse gaan maken, dus ik ben hier mee geholpen.

Tieneke