1

Onderwerp: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

https://s22.postimg.cc/ss3jzfk2l/BF9_EFFF2-12_E5-45_AA-_A7_AD-_A09_DB8_F4_A83_C.jpg


He he, eindelijk mijn 1e biscuitdeeg taart staat af te koelen... en hoe nu verder, enthousiast als ik ben heb ik van alles in huis gehaald....enchanted cream, botercreme, fondant en marsepein, nougatine, donkere en witte chocolade om ganache te maken, liter slagroom, taartzaag. Zelfs aardbeidenjam gemaakt.

Voor de ervaren baksters vast een domme vraag en ja heb heel veel recepten gelezen maar raak in de war
Helaas is de site van de dame waar ik dit voorjaar mijn workshop heb gevolgd en verrukt van thuis kwam uit de lucht en nu weet ik het ff niet meer...

Er staan 10-tallen recepten maar wat gebruik je aan de buitenkant en waarom wat kan over wat gesmeerd of mee bekleed worden.

Oftewel bij slagroomtaart... vulling snap ik, botercreme en jam, buitenkant dan enchanted cream, of ganache. Is ganache alleen voor buitenkant of ook als vulling en kun je botercreme mengen met enchanted cream?

Misschien allemaal bekende weg en kwestie van recepten lezen maar kortom het is teveel info voor deze beginneling.... groetjes Janette

2

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Wat ga je maken voor taart?
Je heb diverse ingrediënten gekocht, maak ik uit je vraag op dat je slagroomtaart ga maken?
Deze zou ik vullen met jam, slagroom en banketbakkersroom.
Afsmeren met slagroom, de zijkant met nougatine, decoreren met toeven slagroom en fruit en/of chocolade decoratie.
Al denk ik niet dat er echt een regel voor slagroom taart is, gewoon wat jij lekker vind erin verwerkrn

3 Laatst bewerkt door Esther68 (08-08-2018 16:00)

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

In de FAQ (staat bovenin deze site) staan heel veel vragen en antwoorden  ;) . Ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet maar hoe en wat met smaak enz is heel persoonlijk natuurlijk. Je hòeft niet alles tegelijk te kunnen ;) . Ik ben bijna 10 jaar marsepein taarten aan het maken en ik leer nog elke dag bij  ;) . Het rare is...ik ben begonnen met bc vulling (van mix) icm jam, smeer af met 1:1 en bekleed met marsepein. En dit doe ik 10 jaar later nog steeds het meest!  :lol:
Maarre.....je zegt dat je biscuit af staat te koelen...ik weet niet of de biscuit op de foto al afgekoeld is maar het is beter om de biscuit op een taartrooster te zetten. Dan kan het vocht eronder ook weg. Wordt anders een beetje klef  :O  ;). Nog een (ongevraagde tip  :O)...smeer je beslag de volgende naar boven toe tegen de rand. Je krijgt dan een kuil in het beslag. Dan in de oven en je biscuit wordt gelijk aan de bovenkant en krijgt geen bult. Zonde van je biscuit als je deze eraf moet snijden  ;)

4

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Hai, dank voor jullie reacties! Op foto niet goed te zien maar de taart stond “natuurlijk” echt op een rooster, bakvel was wat groter dus hing erover heen. Of is het beter om geen bakvel eronder te leggen op het rooster?
Ik ga nu eerst voor de slagroomtaart, denk dat ik dat nu snap. En vers fruit is er deze tijd genoeg te krijgen.
Bedankt voor tip afsmeren, tijdens de workshop sneden we de bovenkant eraf maar veel handiger om inderdaad soort kuil te maken en rechte bovenkant te krijgen.

Wat bedoel je precies met 1:1 afsmeren?met BC of EC? Voel mij al beetje prof met deze afkortingen  :)
Nogmaals fijn dat jullie willen meedenken en ga nog verder snuffelen op dit forum. Plaats nog wel een foto van het eindresultaat....zooo spannend!

5

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Als je het bakpapier op het rooster laat liggen, heeft het rooster weinig tot geen nut. Bakpapier verwijderen zodat de taart kan afdoelen en ventileren.
1:1 botercreme betekend gelijke delen roomboter en poeder suiker.
Enchanted creme is gewoon volgens recept op verpakking maken.

6

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Nou het vordert langzaam en maak geweldige beginnersfoutjes.... dus slagroom geschift (te warm) gelukkig is het biscuitdeeg goed gelukt, heb veel te veel enchanted cream over en geschifte slagroom in de koelkast en probeer die morgen weer stijf te krijgen (vlgs Dear Rudolph moet dat lukken) zo niet begin ik gewoon voor dat deel weer opnieuw...

Zal bakpapier voortaan bij afkoelen weg laten, denk dat ik er morgen nog maar 1 maak....welkom bikinikilo’s gelukkig pas eind september op vakantie!

7

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Enchanted cream kan je prima invriezen als je teveel hebt hoor :)

8

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

https://s22.postimg.cc/7pvrfq72l/FC18646_D-158_B-49_F1-_B492-95_CE3_F6169_FA.jpg

Nou daar is de boreling dan eindelijk.... gelijk maar alle technieken uitgeprobeerd, dus EC (erg zoet maar vast lekker) afgesmeerd met witte ganache, en daaroverheen marsepein tja en toen wilde ik nog drups ook maken ....(ben zelf gek op marsepein vandaar en had alles natuurlijk in huis daarvoor)

Kortom heel veel geleerd ; geschifte slagroom tot te dunne ganache en te dikke drups en scheurende marsepein...maar als dat ding dan eindelijk op de schaal staat....ben ik er zo blij mee.

Heel erg bedankt voor alle tips en trucs , meedenken en reageren, maakte dat ik het niet alleen hoefde te doen..en hou mij aanbevolen voor meer.

En als er iemand in de buurt van Hoorn (NH) het leuk lijkt om samen een keer te bakken dan doe ik graag mee.

Die slagroomtaart gaat zeker nog komen en hopelijk nog veel meer!

9

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Ps nog kleine nabrander.... taart heeft inmiddels onze vuilnisbak gehaald.....zoooooo zoet dat de vullingen er spontaan uit vallen, ganache veel te dik aangebracht en de EC.

10 Laatst bewerkt door Esther68 (09-08-2018 20:35)

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Oei, da's jammer! Ganache vind ik lekker maar niet icm marsepein. Ik smeer dus nooit af met ganache. De EC vind ik ook niet zo maar niet omdat deze te zoet is. Vind ik eigenlijk wel meevallen eerlijk gezegd  ;) . Maar vond je de marsepein niet zoet dan? Marsepein/fondant vind ik juist het zoetste van de taart. Meestal dan. Ligt natuurlijk aan de vulling  ;) . Ik weet niet welke marsepein je gebruikt hebt maar de goedkopere vind ik vaak zoeter dan kwaliteit marsepein, zoals Zeelandia bijvoorbeeld  :9

11

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Heb de Zeelandia gebruikt en alles bij een “echte” taartenwinkel gehaald.

Als vulling had ik dus de EC een laag en 1 laag zelfgemaakte niet te zoete jam.  Ben zelf dol op marsepein taarten en mergpijpjen bij de banketbakker vandaan. Leek mij zo leuk om dat zelf te maken...

Gebruik je dan botercreme onder de marsepein? Is het dan niet lastiger om je taart glad te krijgen voor het bekleden met marsepein? Heb gelezen dat slagroom te nat is.

Volgend baksel probeer ik een slagroomtaart maken met o.a. Gele roomvulling en afsmeren met slagroom met versteviger.  Moet je die slagroom nog extra zoeten met suiker?

12 Laatst bewerkt door Esther68 (09-08-2018 22:14)

Re: En hoe nu verder.....1e taart gemaakt...

Ik gebruik de 1:1 bc. Wanneer het kan laat ik de gevulde en afgesmeerde taart een nachtje in de koeling, maar anders toch zeker wel een paar uur. De 1:1 is dan echt stevig. Mijn taarten zijn best strak dus ik vind het ideaal. Slagroom zou ik idd niet doen onder marsepein. Kans op smeltende marsepein is dan erg groot. Sinds ik aangevette slagroom (slagroom+mascarpone) heb ontdekt gebruik ik geen versteviger meer in de slagroom. De slagroom is, en blijft, stevig èn deze vind ik lekkerder dan gewone slagroom. Wel suiker toevoegen zoals je gewend bent. Aangevette slagroom staat bij de recepten.