1

Onderwerp: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Hoi bakkers!

Ik ben me suf aan het zoeken naar wat nou het beste is om te gebruiken; biscuit of cake in de Giant Cupcake van Wilton. Maar ik lees verschillende verhalen. En als ik dan eindelijk een oud topic heb gevonden waarbij een link staat naar het perfecte recept, doet de link het niet meer vanwege veroudering. Dus ik kom er niet uit, help!

Wat is jullie ervaring? En mochten iemand de gouden tip hebben; ik zal ze voor 2/3 vullen, hoelang moet het dan ongeveer in de oven? Ik weet dat het altijd proberen is, maar ik vind het wel fijn om een richtlijn te hebben.

Ontzettend bedankt als iemand het antwoord weet!

Groetjes,

Maaike

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (11-07-2018 16:18)

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Hoi,

Persoonlijk vind ik biscuitmix altijd lekkerder dan cakemix (omdat cakemix zwaarder valt). En hierbij een tutorial van Wilton (hoe kan het anders) waarin er cakemix wordt gebruikt en ook de hoeveelheden staan beschreven. Ik kijk altijd op youtube als ik ergens niet uitkom.
https://youtu.be/VN5NUAHjoHc

3

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Ik heb hem toen ook van biscuit gemaakt.
Luchtiger en minder zwaar. Heb funcakes biscuitmix gebruikt en het volgende recept aangehouden.

330gr mix
32 gr water
5 eieren

7-8 minuten mixen op maximale snelheid daarna 2 minuten langzaam laten draaien.

Bakken
25 min 140°
20 min 160°
10 min 170°

4

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Super, dank jullie wel! Mijn voorkeur ging ook al uit naar biscuit, maar ik las verhalen over dat dat niet werkt; dat het krimpt en de vorm verdwijnt in de mal. Maar dan ga ik het toch gewoon daarmee doen. Ben blij twee positieve verhalen te lezen ;)

5

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Zelf meerdere keren met biscuit gemaakt, zoals Kim, altijd goed gelukt en er verdween niks.

Ik maak dan ook de onderkant van chocolade en zet hem dan daar in  :)

Succes :thumb:

6

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Baklataart schreef:

Zelf meerdere keren met biscuit gemaakt, zoals Kim, altijd goed gelukt en er verdween niks.

Ik maak dan ook de onderkant van chocolade en zet hem dan daar in  :)

Succes :thumb:

Ha kijk, een ervaringsdeskundige! ;)
Ik wil hem ook graag een keer met chocolade maken, maar heb er nog nooit mee gewerkt.
Welk merk chocolade gebruik jij? En heb je geen moeite om hem uit de Wilton mal te krijgen?
En klopt het dan dat je de onderkant van het biscuit, dat je uiteindelijk in het bakje zet, wegsnijdt tot het in het bakje past?
Alvast bedankt  *D

7 Laatst bewerkt door Baklataart (19-07-2018 09:08)

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Maaike_87 schreef:
Baklataart schreef:

Zelf meerdere keren met biscuit gemaakt, zoals Kim, altijd goed gelukt en er verdween niks.

Ik maak dan ook de onderkant van chocolade en zet hem dan daar in  :)

Succes :thumb:

Ha kijk, een ervaringsdeskundige! ;)
Ik wil hem ook graag een keer met chocolade maken, maar heb er nog nooit mee gewerkt.
Welk merk chocolade gebruik jij? En heb je geen moeite om hem uit de Wilton mal te krijgen?
En klopt het dan dat je de onderkant van het biscuit, dat je uiteindelijk in het bakje zet, wegsnijdt tot het in het bakje past?
DAlvast bedankt  *D

Hahaha, nou zo zou ik mezelf niet noemen hoor :lol:
Ik heb een silicone mal, maar ik giet de chocolade in 2 lagen en als het goed uitgehard is komt het los van de mal, dat zou ook bij de wolvin pan moeten.
Doordat het biscuit iets krimpt hoef je er echt niet veel van bij te snijden.
Ik smeer een laagje enchanted cream in de  chocolade mal zodat het biscuit blijft zitten.
Oh ja, wat ik wel doe is als ik de cup cake gebakken heb snij ik de bovenkanten recht af gelijk aan de mal dan past alles beter.
Hoop dat ik zo een beetje snapt,als je het opschrijft is toch altijd anders dan doen =D
Zelf gebruik ik de chocolade van de lidl dat blauwe of rode pak van 400 gr.

8

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Ik heb het biscuit net gebakken en is gewoon goed gelukt! Blij dat ik voor biscuit ben gegaan :)
Vanavond maak ik de onderkant van Candy Melts, woensdag is de cake smash. Ik zal een foto plaatsen als hij af is. Maar biscuit werkt dus prima.

9

Re: Giant Cupcake Wilton: biscuit of cake?

Leuk dat het gelukt is , succes met de rest en kijk uit naar de foto's :thumb: