1

Onderwerp: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Hallo medebaksters,

Ik doe even een beroep op jullie kennis  =)

Voor a.s. woensdag heb ik een unicorn op het programma staan, mijn 3e inmiddels. Dus ik weet nu wel hoe dit aan te pakken, maar.... Ik heb verschillende spuitzakken met kleuren en spuit deze door elkaar op (begin met de grote swirl en vul daarna op met de kleinere "toefjes" en "stipjes"). Maar ik weet dat naar mate de tijd vordert, de botercreme in de zak steeds zachter wordt (wat logisch is, want je houdt de botercreme natuurlijk in de hand). Dan worden de swirls niet zo mooi meer  :/

Hoe doen jullie dat?
Leggen jullie de zakken tussendoor in de koelkast? Of moet ik gewoon harder door werken?  :lol:

2 Laatst bewerkt door Esther68 (24-06-2018 21:51)

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Wat voor bc gebruik je? Voor toeven gebruik ik het liefst mbc omdat ik deze het stevigst vind (blijven). Ik heb nog niet zo lang geleden een unicorn gemaakt. Ook met toeven in verschillende kleuren. Ik heb alleen de zes verschillende kleuren in huishoudfolie gerold en deze tegelijk in 1 grote spuitzak gedaan. Dan spuit je dus de 6 kleuren tegelijk, zeg maar. Ben je in 1x klaar  ;) .
Oh ja...teveel kleurstof kan er (ook) voor zorgen dat de bc te zacht blijft en/of wordt.
Ik zou iig de zakken tussendoor in de, niet te koude, koeling leggen. Zeker met de temperaturen die ze voorspellen voor as week.

3

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

En ipv botercreme, enchanted creme gebruiken?
Is naar mijn menig en ervaring minder gevoelig voor temperatuur, spuit gemakkelijk en geeft heldere kleuren.

4

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Willeke87 schreef:

En ipv botercreme, enchanted creme gebruiken?
Is naar mijn menig en ervaring minder gevoelig voor temperatuur, spuit gemakkelijk en geeft heldere kleuren.

Die heb ik idd bij de laatste unicorn ook gebruikt en werkt idd fijn en de kleuren waren mooi ja. Ik was alleen wel bang dat de marsepein ging smelten. De taart werd vrij snel na het spuiten opgehaald dus heb het niet kunnen controleren, en heb niks meer gehoord  ;) . Had achteraf eigenlijk moeten testen.
Ik vul bijna altijd met bc, zodat de taart wat langer uit de koeling kan, maar met EC kan dat dan niet meer  ;)

5

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Hoi dames, dank voor jullie reacties!
Ik heb net een zak Funcakes botercreme gekocht....  :lol: Ik gebruik dat altijd namelijk.

Maar wat bedoel je met mbc Esther68?

En smaakt het redelijk hetzelfde als botercreme, of echt heel anders (men heeft nl. botercreme besteld...).
En het smelt dus minder snel dan botercreme?

6

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Esther68 schreef:

Ik heb alleen de zes verschillende kleuren in huishoudfolie gerold en deze tegelijk in 1 grote spuitzak gedaan. Dan spuit je dus de 6 kleuren tegelijk, zeg maar. Ben je in 1x klaar  ;) .
Oh ja...teveel kleurstof kan er (ook) voor zorgen dat de bc te zacht blijft en/of wordt.
Ik zou iig de zakken tussendoor in de, niet te koude, koeling leggen. Zeker met de temperaturen die ze voorspellen voor as week.

Deze taart wil men met toeven in 1 kleur, zaterdag weer een unicorn met meerdere kleuren in 1 toef  ;) Dus dat gaat inderdaad sneller.
Veel kleurstof gebruik ik niet, want het zijn pastel kleuren..

Vooral met deze warmte, is de botercreme uit de mixer al zo "dun". Maar vind het ook een beetje eng om het tussendoor in de koelkast te leggen i.v.m. het stijf worden...
Maar geen Unicorn meer aannemen in deze warmte (maar nu nog 3 te gaan tot zondag  :lol: ).

7

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Mbc is volgens mij merengue boter creme.
Maak je dacht ik o.a met eiwit(poeder)

8 Laatst bewerkt door Willeke87 (25-06-2018 20:31)

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Nog n aanvulling op je reactie ;)
Botercreme bewaar ik na het verwerken ook altijd in de koeling.
Is toch ook zuivel?! En zéker met warm weer zal ik de taart altijd koelen, ongeacht welke vulling.

9

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Willeke87 schreef:

Botercreme bewaar ik na het verwerken ook altijd in de koeling.
Is toch ook zuivel?! En zéker met warm weer zal ik de taart altijd koelen, ongeacht welke vulling.

Ja tuurlijk bewaar ik de taart en restjes botercreme na verwerking in de koelkast  =)
Maar ik bedoelde met mijn vraag, of het wellicht handig is om tijdens het werken (spuiten van de swirls/toeven) de zakken in de koelkast te leggen, tot ik ze weer nodig heb. Niet dat ik er uren mee bezig ben. Maar doordat je de zakken in je (warme) handen houdt, wordt de botercreme natuurlijk zachter.

Ik heb net even over die enchanted creme gelezen, maar daar wordt ik niet enthousiast van...vele vinden de smaak en structuur niet lekker/fijn.
Ik hou het denk ik dus maar bij botercreme en leg de zakken tussendoor in de koelkast, of op een koelelement.

10

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Ik begrijp wat je bedoeld en dat heb je ook met enchanted cream, ook dat leg ik tussendoor in de koelkast .
Dat lijkt me het makkelijkst, want wat je ook gebruikt het wordt allemaal te warm in je handen en nu zeker met 28 graden op komst :lol:  :lol:

Heel veel succes gaat zeker goed komen  :thumb:

11

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Mbc is idd merengue botercreme. Recept staat tussen de recepten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bc van mix lekkerder vind dan de mbc, maar doordat hier eiwit in gaat lijkt deze wat steviger. Ook vind ik dat er in de bc van mix soms teveel luchtbelletjes zitten waardoor je niet echt mooie gladde toeven spuit. Enchanted Cream vind ik niet zo lekker. Lijkt op een vulling van een melocake/negerzoen.
Met hele warme temperaturen zet ik een taart met bc vulling niet een halve dag buiten de koeling maar omdat dit een buiten-de koelkast-vulling is (zeggen ze toch niet voor niks  ;) ) doe ik niet zo panisch en laat de taart gerust een paar uur uit de koeling staan. Een marsepein taart gevuld met bc vind ik trouwens het lekkerst op kamertemperatuur en met een half uurtje uit (mijn) koeling is 'ie nog te hard. Niet in de zo'n zetten natuurlijk  ;).
Wanneer ik net bc net heb gemixt is deze vaak nog te slap. Met name in de zomer. Ik laat deze dan een tijdje buiten de koeling opstijven zeg maar. Hij blijft dan nog wel zacht maar niet tè zacht. Tussendoor kun je de zakken gerust in de koeling leggen maar dan niet te lang natuurlijk. Duurt wel even voordat de bc echt hard is  ;)

12

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Nice lady schreef:
Willeke87 schreef:

Botercreme bewaar ik na het verwerken ook altijd in de koeling.
Is toch ook zuivel?! En zéker met warm weer zal ik de taart altijd koelen, ongeacht welke vulling.

Ja tuurlijk bewaar ik de taart en restjes botercreme na verwerking in de koelkast  =)
Maar ik bedoelde met mijn vraag, of het wellicht handig is om tijdens het werken (spuiten van de swirls/toeven) de zakken in de koelkast te leggen, tot ik ze weer nodig heb. Niet dat ik er uren mee bezig ben. Maar doordat je de zakken in je (warme) handen houdt, wordt de botercreme natuurlijk zachter.

Ik heb net even over die enchanted creme gelezen, maar daar wordt ik niet enthousiast van...vele vinden de smaak en structuur niet lekker/fijn.
Ik hou het denk ik dus maar bij botercreme en leg de zakken tussendoor in de koelkast, of op een koelelement.

Excuus dan begreep ik je verkeerd.

De meningen over smaak/structuur van anderen kan ik mij niet in vinden.
Het is een gladde creme, dat is toch geen rare structuur?
En smaakt naar niets, kwestie van smaak(stof) toevoegen.
Zelf vind ik botercreme echt niet te eten.
Zo zie je maar smaken verschillen :) je kunt het beste gebruiken wat jij fijn werken vind en wat jij een goede smaak vind.
Succes met je taart!

13

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Esther68 schreef:

Wanneer ik net bc net heb gemixt is deze vaak nog te slap. Met name in de zomer. Ik laat deze dan een tijdje buiten de koeling opstijven zeg maar. Hij blijft dan nog wel zacht maar niet tè zacht. Tussendoor kun je de zakken gerust in de koeling leggen maar dan niet te lang natuurlijk. Duurt wel even voordat de bc echt hard is  ;)

Dat "opstijven" heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd...dat ga k morgen eens doen  :)

Bedankt voor het meedenken en tips dames!!
Ik ga er voor morgen  :y

14

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Opstijven is een groot woord maar het wordt na een tijdje wel wat steviger. Als het te lang duurt, wat ik verwacht met deze temperaturen, kun je de bak ook in de koeling zetten en dan zeer regelmatig kijken totdat je de goede structuur hebt.
Ben benieuwd hoe de taart wordt  :)

15

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Nou, het viel niet mee....
Het "opstijven" werd niets  :lol:  Dus het spuiten was geen pretje... Ben ook niet zo tevreden (maar daar kijkt de opdrachtgeefster waarschijnlijk anders tegenaan).
En nu moet ik a.s. vrijdag en zaterdag ook nog een unicorn maken  :s  :s

Wellicht is het in de koelkast leggen van de spuitzakken en wachten op een juiste structuur wel de beste oplossing. Gaan we vrijdag dan maar doen.

16 Laatst bewerkt door Esther68 (27-06-2018 20:48)

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Nice lady schreef:

Nou, het viel niet mee....
Het "opstijven" werd niets  :lol:  Dus het spuiten was geen pretje... Ben ook niet zo tevreden (maar daar kijkt de opdrachtgeefster waarschijnlijk anders tegenaan).
En nu moet ik a.s. vrijdag en zaterdag ook nog een unicorn maken  :s  :s

Wellicht is het in de koelkast leggen van de spuitzakken en wachten op een juiste structuur wel de beste oplossing. Gaan we vrijdag dan maar doen.

Ojee  :S . Dit is nou ook niet echt de beste temperatuur om met bc (en marsepein/fondant) te werken. En het wordt nòg warmer komende dagen. Misschien toch maar voor de EC gaan? Ben er geen fan van, maar ik vind de combi choco/fruit ook niet echt niet lekker en ben daarin zowat de enige lijkt het soms wel  ;)

17

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Vandaag unicorn nummer 2 gemaakt in de hitte.... Maar de botercreme (na aanmaken en gekleurd te hebben) een half uurtje in de koelkast gelegd en toen werkte het prima!
Dus ik durf unicorn nummer 3 morgen weer helemaal aan  :)

De taarten staan in de parade  =)

18

Re: Botercreme wordt te zacht tijdens opspuiten

Gelukkig maar en ze zijn prachtig hoor :thumb: