1

Onderwerp: Fondant bevestigen op een rietje

Kan iemand mij vertellen hoe ik het mooist en het best een figuur van fondant op een rietje kan bevestigen? Dit rietje wil ik vervolgens rechtop in de taart steken. Ik wil een bloem maken.

Ik probeer een afbeelding bij te voegen van wat ik bedoel, maar dat lukt me nog niet.

Life takes you to unexpected places, love brings you home

2

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Plakje fondant uitrollen, dun insmeren met water of (eetbare)lijm, rietje eropleggen en rollen zodat de fondant er omheen zit.
Je kunt ipv een rietje ook een satéprikker gebruiken.
Succes!

3

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Bedankt voor je reactie. De bedoeling is juist dat het figuur er recht op zit en niet er omheen gerold. Of lees ik je instructie verkeerd?

Life takes you to unexpected places, love brings you home

4 Laatst bewerkt door Esther68 (06-06-2018 22:04)

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Eerlijk gezegd denk ik dat een rietje alleen hiervoor te slap is. Ook vraag ik me af het wel blijft plakken op een rietje. Of zijn het van die papieren rietjes?  :think:
Ik zou dan idd een sateprikker pakken en dan deze in de kleur verven (met kleurstof) die je wilt hebben. Groen bv  ;) . Of je steekt een sateprikker in de bloem en dan het rietje om de sateprikker in de.
Ik plak meestal de decoraties zoals Willeke zegt. De prikker dus erachter. Maar het ligt eraan wat voor en hoe zwaar de decoratie is  ;) . Ben wel benieuwd naar je voorbeeldfoto  ;)

5

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Het zijn inderdaad van die papieren rietjes. Een rietje om een sateprikker is ook een goed idee.

Hopelijk lukt het plaatje nu wel:
https://s33.postimg.cc/ze9lroomz/nijntje.jpg

Life takes you to unexpected places, love brings you home

6

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Zo te zien zijn de stelen (lange) sateprikkers waar fondant/marsepein omheen is gerold (bolletje om sateprikker doen, dan uitrollen met smoother). De steel is achter de bloemen geplakt. Denk ik tenminste  ;)

7 Laatst bewerkt door Willeke87 (07-06-2018 08:33)

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Aan je voorbeeld te zien, zou ik het hetzelfde doen als Esther je uitlegt.

8

Re: Fondant bevestigen op een rietje

https://s15.postimg.cc/umuzpgpmv/Meisjes-_Nijntjetaart.jpg

Ik zie nu dat ik de verkeerde afbeelding gepakt had. Ik snapte de antwoorden al niet helemaal, want dit plaatje zijn volgens mij duidelijk rietjes  =)

Maar bedankt voor jullie reacties, ik heb nu een aantal opties die ik kan proberen. Ik vind het er met die gedraaide rietjes wel leuk uit zien, dus ik ga de bloem op een prikker maken en daar een rietje om heen doen. Werkt dat niet, dan probeer ik het zonder rietje met fondant om de prikker.

Hoe zouden jullie Nijntje in dit geval maken? Nijntje uit 1 stuk met tylose en dan 'aankleden' met een jurkje?

Life takes you to unexpected places, love brings you home

9

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Dat zijn idd rietjes  :y . Je kunt ook een dowel pakken, als die past, of een stokje die ze gebruiken om een suikerspin mee te maken. Nijntje zou ik uit 1 stuk maken en dan aankleden ja. Reliëfpuzzelplaatjes vind ik sowieso mooier dan alle stukje los tegen elkaar aan geplakt  ;-)

10

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Goede tips, ik neem aan dat je denkt dat een dikker stokje iets steviger staat? Ik zal eens kijken wat ik kan vinden. Al zal dat misschien juist wel weer lastiger zijn om aan de bloem te bevestigen.

Life takes you to unexpected places, love brings you home

11

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Jeanine_ schreef:

Goede tips, ik neem aan dat je denkt dat een dikker stokje iets steviger staat? Ik zal eens kijken wat ik kan vinden. Al zal dat misschien juist wel weer lastiger zijn om aan de bloem te bevestigen.

Ik snap niet zo goedcwaarom dat je denkt dat de bloem bevestigen moeilijk is?!
Zoals al eerder gezegd; je plakt hm vast met een bolletje/strookje fondant (met lijm). Plat laten drogen en je kunt h'm rechtop zetten. Dit geldt voor alle soorten stokjes, maar rietjes lijken mij te slap, ook de papieren want die kunnen slap worden door het vocht uit de taart.

12

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Ik heb het lang geleden ooit eens gedaan en kan me herinneren dat ik het toen best lastig vond. Maar zo te lezen maak ik me druk om niks  =D

Life takes you to unexpected places, love brings you home

13

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Jeanine_ schreef:

Ik heb het lang geleden ooit eens gedaan en kan me herinneren dat ik het toen best lastig vond. Maar zo te lezen maak ik me druk om niks  =D

Niet druk maken, gaat je vast lukken!
Bloemen goed laten drogen/uit laten harden evnt met tylose.
Veel succes!

14 Laatst bewerkt door Esther68 (08-06-2018 23:52)

Re: Fondant bevestigen op een rietje

En de vastgeplakte bloem eerst goed laten drogen voordat je deze in de taart steekt  ;) . Geduld is niet mijn sterkste kant  :rolleyes:  maar anders zou het kunnen dat de bloem eraf valt, wat weer meer werk kost  ;).
Bij de Xenos hadden ze een tijdje terug van die suikerspin stokjes

15

Re: Fondant bevestigen op een rietje

Gelukt! http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … 2127682928 Bedankt voor de goede tips @Willeke87 en @Esther68!

Life takes you to unexpected places, love brings you home