1

Onderwerp: Decoraties van marsepein of fondsnt

Ik ga na echt jaren binnenkort beginnen met een taart. Ik hoor hoe jullie dit doen. Het thema is beertjes dus de taart wordt gewoon bekleed en dan wil ik beertjes boetseren. Het probleem is dus wat is mooier/handiger/beter de beertjes boetseren van marsepein zodat deze "meegesneden" worden met de taart maar niet iedereen vind een stuk marsepein lekker (Ik ook niet echt) of zal ik de beertjes en overige decoratie van fondant maken en hard laten worden zodat deze niet perse mee gesneden worden en apart worden gelegd of wel mee gesneden worden en dat mensen dan tenminste iets anders in hun mond hebben. Maar is harde fondant überhaupt wel te eten?

Bedankt alvast voor jullie tips.

2

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

Ik zou het van fondant maken en niet mee snijden.
Kunnen ze de beertjes altijd nog even bewaren, dat vinden ze ook vaak leuk :)

3

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

De meeste boetseersels maak ik gewoon van marsepein. Wel van FunCakes marsepein en met tylose. FunCakes is wat steviger dan bv de Zeelandia. En dit gaat prima! Zeker de kleinere boetseersels gaan goed. Zelf vind ik een hap marsepein (ook) niet lekker maar dan eet ik het gewoon niet op  ;-) . Fondant vind ik helemaal niet zo lekker dus zou dit ook niet opeten. Begrijp eigenlijk niet waarom je denkt dat je fondant 'moet' bewaren en marsepein juist op 'moet' eten  :O  ;)

4

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

Baklataart schreef:

Ik zou het van fondant maken en niet mee snijden.
Kunnen ze de beertjes altijd nog even bewaren, dat vinden ze ook vaak leuk :)

Dat is inderdaad een leuk idee.

5 Laatst bewerkt door michelle (14-05-2018 23:06)

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

Esther68 schreef:

De meeste boetseersels maak ik gewoon van marsepein. Wel van FunCakes marsepein en met tylose. FunCakes is wat steviger dan bv de Zeelandia. En dit gaat prima! Zeker de kleinere boetseersels gaan goed. Zelf vind ik een hap marsepein (ook) niet lekker maar dan eet ik het gewoon niet op  ;-) . Fondant vind ik helemaal niet zo lekker dus zou dit ook niet opeten. Begrijp eigenlijk niet waarom je denkt dat je fondant 'moet' bewaren en marsepein juist op 'moet' eten  :O  ;)

Ik deed vroeger wel vaak marsepein van Funcakes en tylose. Hahahahahaha, ja ik snap je "onbegrip" helemaal. Eigenlijk snap ik het ook niet. Het uitgangspunt was eigenlijk dat ik de beertjes niet perse maar de andere decoraties, die plat zijn maar wel rechtop moeten staan, wel van fondant wilde maken omdat dit natuurlijk keihard wordt.

Toen was het de vraag of de beertjes dan ook maar van fondant worden of toch van marsepein. Dus eigenlijk weet ik het ook niet. Ik zag al kleine beertjes voor mij zoals porcelein wat de mensen dan kunnen bewaren (wat natuurlijk nergens op slaat) Ik zou zelf nooit fondant eten want ik vind dat nog smeriger dan marsepein vandaar dat ik misschien ook dacht, dat ze dat dan niet hoeven op te eten. Dat bespaar ik ze dan. Omdat keiharde fondant ook niet echt te snijden is. hahahahahaha En ook ik ben gewoon bang dat marsepein natuurlijk zwaarder is dan fondant als je wel echt beertjes van 5-10 cm hoog hebt.

6

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

Aparte uitleg ( :o  ;) ) maar begrijp je nu wel :lol:  ;) . Als je beertjes maakt van 10 cm hoog worden ze natuurlijk ook breder en dus zwaar(der). Wat ik wel eens doe met grotere en zwaardere decoraties is deze dan op een bekleed taartkartonnetje/cakeboardtje zetten en hier dan een dowel onder doen. Je kan de decoratie dan natuurlijk niet meer meesnijden maar denk toch dat de meeste mensen de decoraties eraf halen wanneer ze de taart aan gaan snijden.

7

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

Esther68 schreef:

Aparte uitleg ( :o  ;) ) maar begrijp je nu wel :lol:  ;) . Als je beertjes maakt van 10 cm hoog worden ze natuurlijk ook breder en dus zwaar(der). Wat ik wel eens doe met grotere en zwaardere decoraties is deze dan op een bekleed taartkartonnetje/cakeboardtje zetten en hier dan een dowel onder doen. Je kan de decoratie dan natuurlijk niet meer meesnijden maar denk toch dat de meeste mensen de decoraties eraf halen wanneer ze de taart aan gaan snijden.

Iets uitleggen als je het zelf ook niet weet is best lastig. Hahahhahahhaha ik heb nu een klein blokje marsepein gehaald en fondant ik heb nog een maand dus ga maar iets proberen. Kijken hoe het wordt. Ik denk dat ik inderdaad de decoraties uiteindelijk van fondant maak dat wordt gewoon wat mooier vind ik dan marsepein.

8

Re: Decoraties van marsepein of fondsnt

micasjas schreef:
Esther68 schreef:

Aparte uitleg ( :o  ;) ) maar begrijp je nu wel :lol:  ;) . Als je beertjes maakt van 10 cm hoog worden ze natuurlijk ook breder en dus zwaar(der). Wat ik wel eens doe met grotere en zwaardere decoraties is deze dan op een bekleed taartkartonnetje/cakeboardtje zetten en hier dan een dowel onder doen. Je kan de decoratie dan natuurlijk niet meer meesnijden maar denk toch dat de meeste mensen de decoraties eraf halen wanneer ze de taart aan gaan snijden.

Iets uitleggen als je het zelf ook niet weet is best lastig. Hahahhahahhaha ik heb nu een klein blokje marsepein gehaald en fondant ik heb nog een maand dus ga maar iets proberen. Kijken hoe het wordt. Ik denk dat ik inderdaad de decoraties uiteindelijk van fondant maak dat wordt gewoon wat mooier vind ik dan marsepein.

Veel succes met uitproberen  ;) . Het voordeel van marsepein vind ik dat het wat soepeler blijft en er niet gelijk barstjes oid in komen. Bij fondant is dit meestal wel. Bij mij dan  ;) . Al zal dit waarschijnlijk door het teveel aan tylose liggen (heb weinig geduld  ;) )