1

Onderwerp: HELP mijn fondant breekt

Ik heb al even op het forum gezocht, maar vind het antwoord op mijn vraag nog niet...
Bij het bekleden van een piepschuim dummy breekt mijn fondant.

Zie onderstaande foto:

https://myalbum.com/photo/wuKzXbdCF2UR/540.jpg

Ik heb er crisco bij gedaan en vervolgens opnieuw heel goed doorgekneerd. Daarna opnieuw geprobeerd en nu breekt de fondant zelfs helemaal af.

Wat doe ik verkeerd? Ik gebruik de fondant van de Sligro. Er zit niet heel veel kleurstof in de fondant.
Iemand tips??

2

Re: HELP mijn fondant breekt

Ik gebruik bijna geen fondant maar heb wel eens gelezen dat Sligro fondant niet zo geweldig is. Fondant heel goed kneden zou kunnen helpen. Crisco weet ik eigenlijk niet. Een te grote lap kan er ook voor zorgen dat het op de randen gaat scheuren (door het trekken). Wat ik altijd doe wanneer ik de lap op de taart heb gelegd is meteen de randen aanduwen, zodat het niet kan gaan hangen en dus niet scheuren. Maar zoals ik al zei werk ik meestal met marsepein en dit werkt toch wat soepeler dan fondant  ;)

3

Re: HELP mijn fondant breekt

Een dummy heeft wel een scherpe rand, dat scheurt sneller /makkelijker. Als ik naar de foto kijk heb ik ook het idee dat je vrij dun hebt uitgerold? Dan gaat het ook makkelijker kapot en inderdaad snel de rand vast maken, zodat de lap niet over het scherpe piepschuim hangt.

4

Re: HELP mijn fondant breekt

Ik heb heel veel met Sligro fondant gewerkt maar nooit dit probleem gehad. Randen te scherp? Door t warme weer? Inderdaad te dun uitgerold? Of juist te dik waardoor de zijkanten te zwaarhangen??

5

Re: HELP mijn fondant breekt

Klopt ja. Dummies hebben een scherpe rand. Ik schuur de rand met heel fijn schuurpapier wat minder scherp  ;-)

6

Re: HELP mijn fondant breekt

Bedankt voor jullie reacties.
Vorige keer ook al scheurende fondant, alhoewel het toen minder erg was. Voor de zekerheid ga ik de randen inderdaad maar een beetje bij vijlen. En fondant dikker uitrollen. Scheurt namelijk al vrij direct nadat ik hem op de dummy leg, dus lijkt niet het gewicht van de zijkant te zijn.

Helaas morgen geen tijd, hopelijk vrijdag een nieuwe poging!

Re: HELP mijn fondant breekt

In plaats van crisco kan je er beter een klein beetje water of suikerstroop doormengen.  Vet verergerd meestal het probleem.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Re: HELP mijn fondant breekt

Ik heb de fondant dikker uitgerold, maar probleem bleef hetzelfde. Ook bij de gewone taart, die in tegenstelling tot de dummy geen scherpe randen had. Ik begrijp er niets van... altijd met fondant van de Sligro gewerkt alen pas de afgelopen twee taarten het.probleem dat de fondant breekt.

Gelukkig heb ik de randen kunnen camoufleren met eerbaar kant, waardoor het niet zo op viel (Ik zal nog even een foto posten bij de shows offs). Maar voor de volgende taart gaat dat niet werken.
Ik maak niet zo veel taarten, dus ik twijfel nog of ik over zal stappen op Callebait fondant. Zeker omdat ik met de fondant van de Sligro voorheen geen problemen gehad heb.

9

Re: HELP mijn fondant breekt

lang delftje schreef:

In plaats van crisco kan je er beter een klein beetje water of suikerstroop doormengen.  Vet verergerd meestal het probleem.

Helemaal mee eens! Geen crisco door je fondant kneden... liever kneden met 'natte handen'.  :thumb:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!