1 Laatst bewerkt door wendyd (01-05-2018 21:07)

Onderwerp: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

Hallo allemaal,

Ik ben erg lang niet online geweest en ik heb ook een poos niet gebakken (vanwege andere bezigheden, druk met werk, thuis en een opleiding), maar het taartvirus heeft me nog steeds niet losgelaten;-)
Nu mag ik over zo’n 6 weken een bruidstaart maken (een naked cake, gevuld met bbr en aardbeienbavarois), tevens mijn eerste bruidstaart, en ik heb toch een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden. Ik hoop dat het niet al te dom over komt, maar ik wil het graag goed geregeld hebben ;-)

1) Mijn bedoeling is om de taart de dag van te voren te maken (te vullen en te decoreren), hoe kan ik de taart dan het beste bewaarden? (Ik heb wel vaker stapeltaarten gemaakt, bekleed met marsepein, hier had ik zelf een “doos” voor gefrabiceerd, maar de bruidstaart moet 4 lagen worden 27,5-22,5-17,5-12,5)

2) Hoe kan ik het beste stapelen? Normaal gesproken stapel ik met houten dowels per taart en zet ik de volgende laag er “los” bovenop met een in karton ertussen, is dat ook bij 4 lagen voldoende? En zal dat niet gaan schuiven?

3) Aanlsuitend bij de vorige vraag: hoe kan ik de taart het beste vervoeren? Ik moet er zo’n 20 minuten mee rijden.

4) De taart komt op de locatie eerst in de koeling te staan (er is plek voor, dat is geregeld), hij wordt later daar gepresenteerd (ik breng de taart ‘s ochtends, de trouwerij is ‘s middags). Hoe kan ik dat het beste doen met het presenteren / de standaard?

5) Wat raden jullie mij aan voor onderbord? Ik gebruik normaal gesproken vaak van die ‘kant en klare’ boards, maar ik vind dat zilver nu niet zo passen bij een bruidstaart..

2

Re: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

Leuke opdracht!
Taart bewaren in de koelkast, en ik zou ter plaatse stapelen. Zo kun je de 4 taarten ook per stuk vervoeren.
Ik gebruik bij stapelen van die holle plastic dowels, vind deze meer draagvlak hebben. 4 lagen moet hier zeker mee lukken. Er zijn online schema's te vinden hoeveel dowels per laag.
Om schuiven te voorkomen, doe ik een paar dotjes botercreme op de taart en daar dan de volgende taart (met drum) op.
Kun je de taart niet op de juiste schaal/presentatie daar in de koeling zetten? Dan kan het in z'n geheel op tafel gezet worden en heb jij er geen werk meer aan.
Veel succes!!

3 Laatst bewerkt door Esther68 (02-05-2018 10:21)

Re: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

Ik heb een speciale taartenkoelkast waar ik de taart bloot, zeg maar, in zet. Je zou nu ook een doos zelf kunnen maken maar op locatie stapelen is misschien wel handiger. Ik doe dit ook soms maar ligt ook aan het ontwerp. Met name als je zo'n bloemenregen hebt is dit soms lastig. Ik denk dat het met een naked cake wel makkelijker is  ;-) . Ik gebruik altijd cakeboards wanneer ik stapels heb. Veel steviger dan gewoon karton. Soms plak ik deze met bc, maar meestal met een papje van sbp+water (dan wel erbij zeggen dat ze de taart voorzichtig van de onderste af moet halen  ;) . Ik stapel altijd met houten dowels en dan zeker genoeg en (niet te) dicht langs de rand van het cakeboard van de bovenste taart. De cakedrum bekleed ik in dezelfde kleur als de taart. Vind zo'n zilveren plaat eronder eigenlijk nooit mooi  :O  ;) . Bij een naked cake vind ik zo'n houten boomstam plank als onderplaat wel mooi staan. Je zorgt dan wel dat de taart dit hout niet raakt en kun je het karton/cakeboard misschien met wat decoraties wegwerken?

4

Re: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

Bedankt voor jullie reacties. Qua ontwerp is het idd niet heel moeilijk, het is vnl. vers fruit met af en toe een bloem/paar bloemen van marsepein erbij, maar wel met chocolade-drip. Ik denk dat het makkelijker is om dat thuis te doen. Zelf stapel ik normaal gesproken met houten dowels en ‘plak’ ik de lagen aan elkaar met een dot botercreme tussen de taart en drum.

@Willeke87, ik zat er ook over te denken om het zelf al op de juiste manier in de koelkast te (laten) zette, zodat het verder daar geregeld kan worden.

@Esther68, ik heb zelf ook een extra koelkast die ik o.a. gebruik voor taarten, maar ik vroeg mij af if ik de taart daar wel zo in kan zetten, zonder iets er omheen? :think: Een boomstamplank als onderbord is ook een leuk idee!

5

Re: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

wendyd schreef:

@Esther68, ik heb zelf ook een extra koelkast die ik o.a. gebruik voor taarten, maar ik vroeg mij af if ik de taart daar wel zo in kan zetten, zonder iets er omheen? :think: Een boomstamplank als onderbord is ook een leuk idee!

Ik heb er nooit problemen mee gehad. Soms zet ik de taart wel in een doos maar dat is wanneer het heel erg warm en/of vochtig weer is en de overgang van koelkast naar uit de koelkast qua klimaat veel te groot is en dan de taart kan gaan zweten. Maar dat heb je niet met een naked cake  ;) . Als je het niet vertrouwd zou ik een doos maken

6

Re: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

Owja..
Ik zet mijn taarten altijd zonder doos in m'n taartenkoelkast.

7

Re: Bruidstaart presenteren/bewaren/vervoeren. Wie kan mij helpen?

Nogmaals dank!