1

Onderwerp: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Hoi allemaal,

Even een vraagje. Ik heb een probleempje. Bij mij laten de cupcakevormpjes ontzettend vaak los na het bakken. Heeft iemand nog tips?

Wat ik doe:

- De papieren vormpjes doe ik in een siliconen bakvorm voor 12 cupcakes/muffins (ik heb ook een bakblik maar die past helaas niet in de oven...)
- Ik doe de papieren vormpjes voordat ik ze vul al een aantal minuten in de oven, zodat ze wat kunnen krimpen en de papiertjes uiteindelijk beter vast zitten.
- Na het bakken leg ik er een bakpapiertje overheen met daarop een houten snijplank en laat dit een paar minuutjes zo liggen. Daarna draai ik het geheel om, til de siliconen vorm eraf en laat de cupcakes onderste boven afkoelen en raak ze niet aan tot ze afgekoeld zijn.

Ik weet niet meer wat ik moet doen... Want als ik dit doe laten er nog steeds papiertjes los. De papiertjes zijn trouwens van House of Marie. Had gelezen dat deze minder snel los lieten, maar helaas.

Het recept dat ik gebruik bestaat uit 125 gr boter, 125 gr suiker, 125 gr zelfrijzend bakmeel, 2 eieren en 2 eetlepels melk.

Iemand die nog tips heeft?? :)

2

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Je hebt ook bakblikken voor 6 cupcakes  ;-) (ben niet echt een fan van siliconen bakvormen  :o ).
De HoM hebben bij mij zo goed als nog nooit losgelaten. Een keer wel toen ik ze in een luchtdichte bak bewaarde. Denk dat het door het teveel aan vocht kwam wat dus niet weg kon.
Ik leg ook soms een bakpapier+broodplank op de cupcakes maar dit doe ik echt maar een paar seconden (beetje schuiven en er weer afhalen). Ik denk dat als je het een paar minuten doet het vocht niet weg kan (dampen) en daardoor dus de papiertjes loslaten.
Recept ken ik niet. Ik gebruik de FC mix. Ik moet wel zeggen dat er verschil zit in de soorten roomboter. Ondanks hetzelfde vetpercentage lijkt het wel of de ene wat vetter is dan de andere.

3

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Mijn tip is ook ga niet meer voor een siliconen vorm, daarin kan het vocht niet weg.

4

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Ik denk ook dat het door de silicone vorm komt

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Bedankt! Ik heb net even snel een bakblik gehaald die wel in de oven past. Hopen dat het nu lukt...!

6

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Goede keus! Een metalen bakblik geleid beter en wordt warmer. Maar dan nog zou ik de plank er niet minuten op laten leggen. Hoeft eigenlijk ook niet. De cc's zijn en blijven al na een paar plat  :y

7

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Willeke87 schreef:

Mijn tip is ook ga niet meer voor een siliconen vorm, daarin kan het vocht niet weg.

Ik begrijp het niet helemaal denk ik  :think: . In een metalen vorm kan het vocht dan toch ook niet weg?

8

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Esther68 schreef:
Willeke87 schreef:

Mijn tip is ook ga niet meer voor een siliconen vorm, daarin kan het vocht niet weg.

Ik begrijp het niet helemaal denk ik  :think: . In een metalen vorm kan het vocht dan toch ook niet weg?

Naar mijn inziens is metaal of rvs een materiaal wat veel heter kan worden dan siluconen. Daardoor verdampt het vocht, wat in siliconen niet gebeurt is mijn ervaring.
Ik heb bijvoorbeeld een silicone bakmat voor macarons, daarop worden ze nooit gaar. Als ik ze op bakpapier en m'n ovenplaat spuit dan wel. Ze zijn dan wel moou droog, terwijl ze plakkerig en "vochtig" blijven op de siliconen mat.

9

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Willeke87 schreef:
Esther68 schreef:
Willeke87 schreef:

Mijn tip is ook ga niet meer voor een siliconen vorm, daarin kan het vocht niet weg.

Ik begrijp het niet helemaal denk ik  :think: . In een metalen vorm kan het vocht dan toch ook niet weg?

Naar mijn inziens is metaal of rvs een materiaal wat veel heter kan worden dan siluconen. Daardoor verdampt het vocht, wat in siliconen niet gebeurt is mijn ervaring.
Ik heb bijvoorbeeld een silicone bakmat voor macarons, daarop worden ze nooit gaar. Als ik ze op bakpapier en m'n ovenplaat spuit dan wel. Ze zijn dan wel moou droog, terwijl ze plakkerig en "vochtig" blijven op de siliconen mat.

Ah zo! Nou snap ik 'm  ;) . Ik dacht al....siliconen en metaal zijn toch beide dicht? Maar metaal bakt idd beter en heter  :y

10

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Nogmaals bedankt! Ik heb cupcakes in het metalen bakblik gebakken, die ik had gekocht. Het ging veel beter! Bij een enkele ging er nog een papiertje los, maar bij het grootste deel ging het goed. Dus ik ben blij!

Ik heb gelezen dat het ook nog kan liggen aan het soort roomboter en dat Campina dan beter is dan bijv AH roomboter. Volgende keer dus maar Campina proberen, kijken of het dan nog beter lukt ;)

11

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Elize van B. schreef:

Nogmaals bedankt! Ik heb cupcakes in het metalen bakblik gebakken, die ik had gekocht. Het ging veel beter! Bij een enkele ging er nog een papiertje los, maar bij het grootste deel ging het goed. Dus ik ben blij!

Ik heb gelezen dat het ook nog kan liggen aan het soort roomboter en dat Campina dan beter is dan bijv AH roomboter. Volgende keer dus maar Campina proberen, kijken of het dan nog beter lukt ;)

Ik gebruik bijna altijd campina, en ik zet ook de metalen vorm met de papiertjes vooraf even in de oven.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

12

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Het loslaten van de papiertjes ligt Vlgs mij niet aan de bakvorm, maar kan liggen aan de verhouding in de cc-mix ( kwestie van proberen. Ik begrijp dat de mix van funcakes erg goed is)of aan de papiertjes ( ik heb er t minst last van bij de bakingcups van House of Marie) of t kan nog liggen aan de manier waarop je ze bewaard. Ik lees dat bewaren in een plastic doos die je luchtdicht afsluit een oorzaak kan zijn. Beter is in een kartonnen taartdoos met deksel.

13

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Er zit wel verschil in roomboter idd maar bij de AH en Campina heb ik nergens last van. Ik heb wel eens grasboter (Campina) gebruikt en deze vind ik eigenlijk te zacht. Ook voor de bc, zowel vulling als 1:1.
Ben blij dat het gelukt is!  :thumb:

14

Re: Cupcakes... Nog steeds laten papiertjes los.

Ik gebruik alleen nog maar margarine! Dacht dat ik het wel zou proeven... Maar nee hoor. Smaken nog steeds prima. En geen vette loslatende papiertjes meer. Of blue band vloeibare margarine met roombotersmaak.