1

Onderwerp: Spiegeltaart

Wij willen een Spiegeltaart maken maar nu kunnen wij nergens vinden hoe we de taart moeten afsmeren.
Kunnen we de taart afsmeren met een dun laagje botercreme en dan de spiegelglazuur erover.
Of kunnen we het direct over de gevulde taartbiscuit gieten?
Wie van jullie heeft een spiegeltaart gemaakt en wat smeren jullie op de taart als onderlaag.

Gerard

Voorbeeld

https://s14.postimg.org/wrrhij2kt/20633301_1972529122965927_1035658271676956672_n.jpg

2

Re: Spiegeltaart

Kijk even op YouTube.

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

3 Laatst bewerkt door KimN (16-01-2018 23:24)

Re: Spiegeltaart

Hoi hoi, ik heb onlangs een mirrorglaze taart gemaakt. Heb deze afgesmeerd met botercreme en een uur in de vriezer gezet zodat hij koud genoeg zou zijn en de botercreme niet weg drijft door de temperatuur van de glaze.  Over de biscuit lijkt mij geen goed idee. Er zal echt een creme of bijv bavaroise als basis moeten zikn. Succes!

4

Re: Spiegeltaart

Hebben we al gedaan maar daar kunnen we alleen het recept en hoe spiegeltaart maken vinden.
Niks over wat er onder moet als dat al moet.

5

Re: Spiegeltaart

Hoi Kim ik ben benieuwd of het je gelukt is.
Dus botercreme kan wel als het maar koud genoeg is,maar dan moet je wel snel werken denk ik.

6

Re: Spiegeltaart

Als je goed kijkt op youtube of leest op google staat er duidelijk waar er mee afgesmeerd word.
9 van de 10 x met een mousse, waarna de taart vervolgens een nacht in de diepvries gaat. En de volgende dag pas overgoten wordt.
Wanneer je geen biscuit gebruikt, maar de mousse op een bodem verwerkt (zoals een kwarktaart er vaak uitziet) dan kan je na het invriezen, zonder afsmeren, de "mirror" erover gieten.
Succes!

7

Re: Spiegeltaart

Waar je vooral ook rekening mee moet houden is dat de glaze je oppervlak niet glad maakt als de ondergrond onregelmatig is, daarom is een moussetaart ook zo handig, als je die maakt in een vorm met de zijkant bekleed met plastic, heb je een mooie strakke taart om te overgieten. Misschien dat afgesmeerd met ganache nog wel beter wil dan botercreme, mijn ervaring is tenminste dat dat steviger wordt, maar de combi met glaze heb ik nooit geprobeerd behalve met mousse.

8 Laatst bewerkt door KimN (17-01-2018 13:21)

Re: Spiegeltaart

Kwestie van loeistrak afsmeren, goed koelen/ aanvriezen van de taart en temperatuur van je glaze in de gaten houden.

GerardErna schreef:

Hoi Kim ik ben benieuwd of het je gelukt is.
Dus botercreme kan wel als het maar koud genoeg is,maar dan moet je wel snel werken denk ik.

9

Re: Spiegeltaart

Dank jullie wel het is wel duidelijk.
We gaan het eens proberen.

10

Re: Spiegeltaart

Nog even een vraagje zou je een taart met glaze kunnen invriezen?

11

Re: Spiegeltaart

Er zit toch gelatine in?
Dan zou ik het niet invriezen. Gelatine krijgt daardoor een andere structuur en kan gaan uitlopen bij ontdooien. Zonde van je werk en taart.
(Zulke dingen zijn gemakkelijk op google te vinden)

12

Re: Spiegeltaart

Niet alleen de gelatine maar ook de glucose lijkt mij niet vriezer-proof. Succes en ben benieuwd naar je resultaat!

13

Re: Spiegeltaart

Willeke87 schreef:

(Zulke dingen zijn gemakkelijk op google te vinden)

Maar soms is het veel fijner om het even te vragen op een forum :)

Ontopic: invriezen zou ik niet doen; afsmeren met botercrème en héél goed koelen. Wij hebben mirrorglaze afgesmeerd met buttercream icing (kant-en-klare), ging prima. Maar wel nadat hij goed en lang gekoeld was.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag