1

Onderwerp: stapelen.....hoe ?

Hoi allemaal,

In het verleden heb ik veel gebakken en ook geregeld gepost hier op de site.
Nu wil ik, voor een vriendin, aan de slag.
Heel verhaal.....Ze gaan "stiekem" trouwen tijdens een groot verjaardagsfeest..... nu heeft haar dochter gevraagd of ik voor 1 keer nog een keer iets wil bakken.......dus vandaar.

Nu gaat het een 4 laagse taart worden......ik snap alleen echt niet hoe dit stevig gestapeld wordt.
In het verleden stapelde ik hier thuis wel voor huis tuin en keuken gebruik, maar dat was meestal met kittekat enzo ;-)

ik neem aan dat ik geen gewone taartkartons moet gebruiken maar van die dikkere platen ? een dowel door alle 4 de taarten ?? maar hoe komt dat in godsnaam door je cakedrums heen ?

Kan iemand mij dit in jip en janneke taal uitleggen ?

hartstikke bedankt alvast.

gr seija

back in the world of baking !!

2

Re: stapelen.....hoe ?

Ik stapel met plastic dowels per laag. Een schema is wel via google te vinden.
Onder de taarten doe ik dunne cakedrums (die zilveren met witte onderkant).

3

Re: stapelen.....hoe ?

Willeke87 schreef:

Ik stapel met plastic dowels per laag. Een schema is wel via google te vinden.
Onder de taarten doe ik dunne cakedrums (die zilveren met witte onderkant).

is dat voor vier lagen niet te slap ? ik dacht dat je dan 1 lange dowel ook door het geheel moest doen tegen verschuiven ?

back in the world of baking !!

4

Re: stapelen.....hoe ?

Ik stapel ook met dowels, gebruik eigenlijk nooit een centrale zowel. Ook niet met 5 of 6 hoog. Schema's inderdaad via Google te vinden

5

Re: stapelen.....hoe ?

Als je zorgt dat je genoeg dowels gebruikt en 4mm cakeboards blijft de taart wel goed staan  ;) . Ik gebruik (ook) geen lange dowel en is nooit mis gegaan. Als je het eng vind kun je (de bovenste twee) misschien ter plekke stapelen? Ik gebruik trouwens houten dowels. Die holle plastic dowels vind ik zo groot (in doorsnee). Zonde van de taart  ;)

6

Re: stapelen.....hoe ?

seija10 schreef:
Willeke87 schreef:

Ik stapel met plastic dowels per laag. Een schema is wel via google te vinden.
Onder de taarten doe ik dunne cakedrums (die zilveren met witte onderkant).

is dat voor vier lagen niet te slap ? ik dacht dat je dan 1 lange dowel ook door het geheel moest doen tegen verschuiven ?

Ik heb niet veel ervaring met stapelen, maar om het schuiven tegen te gaan, doe ik botercreme tussen de taart lagen, dan plakt de ene op de ander. Stapelen op locatie.