1

Onderwerp: Biscuit komt niet omhoog

Ik heb nu 4 biscuit gebakken en alle 4 komen ze niet hoger dan wat ik er als beslag in doe ongeveer 3 cm.

Ik heb 2 recepten gebruikt 1. 5 ei, 150 gr suiker 150 gr bloem beetje zout, klopt eieren en suiker en zout luchtig in ongeveer 7 min. spatel dan gezeefd bloem er voorzichtig door.

eieren staan buiten de koelkast en liggen een tijdje in warm water van de geiser dus redelijk warm.

In een 25 cm springvorm met bakpapier op bodem en de randen ingevet met boter.
40 min. op 150 graden in het midden van de oven op rooster.

recept 2. 5 eieren, 155 gr. suiker, zakje vanille suiker 8 gr. bloem 115 gr. en maizena 40 gr.
Theelepel baking soda en theelepel citroensap (als laatste in beslag gespateld)

Weer de eieren warm, 10 min. geklopt op halve stand van de mixer tot mooi schuim daar de bakingsoda en bloem en maizena in gezeefd en door elkaar in gespateld  35-40 min. op 150 graden.

deze kwam er uit met een totale hoogte van +/- 3 cm waarvan de eerste cm ( de bodem) anders van kleur is en lijkt wel niet mee gedaan te hebben met het bakken ziet er uit als glazig laagje

wat doe ik fout graag hulp.

2

Re: Biscuit komt niet omhoog

Hoe lang en op welke temperatuur bak je? In wat voor oven?
Ik maak nooit biscuit volgens tecept, maar met de mix van Funcakes.
Wel eens geprobeerd met recept, daarbij moest ik eiwitten stijf kloppen en dat verwerken door de rest van ingrediënten.

3

Re: Biscuit komt niet omhoog

Eerste recept gebruik ik wel. Mijn eerste gedachte is dat je niet lang genoeg klopt, de eieren met suiker klop je wit totdat het er bijna uitziet als geklopte slagroom,  dan spatel je de bloem erdoor met zo weinig mogelijk slagen om de lucht er in te houden. En dan in de vorm die je ongeveer voor 2/3 vult. Bij mij is de hoeveelheid die je noemt  (te) krap voor een 25 cm vorm, maar dat zal ook van de grootte van je eieren afhangen.  De temperatuur en baktijd klinken niet heel gek (ik doe 35 min op 160)

4

Re: Biscuit komt niet omhoog

Ik bak in een elektrische oven 35 min. bij 150 gr.
Ik zal kijken en eventueel het recept van funcakes gaan proberen.
Bedankt voor je reaktie.

Willeke87 schreef:

Hoe lang en op welke temperatuur bak je? In wat voor oven?
Ik maak nooit biscuit volgens tecept, maar met de mix van Funcakes.
Wel eens geprobeerd met recept, daarbij moest ik eiwitten stijf kloppen en dat verwerken door de rest van ingrediënten.

5

Re: Biscuit komt niet omhoog

Ik ga het morgen proberen en hoop dat het daar aan ligt.
Bedankt voor je reactie.

Bakkerie schreef:

Eerste recept gebruik ik wel. Mijn eerste gedachte is dat je niet lang genoeg klopt, de eieren met suiker klop je wit totdat het er bijna uitziet als geklopte slagroom,  dan spatel je de bloem erdoor met zo weinig mogelijk slagen om de lucht er in te houden. En dan in de vorm die je ongeveer voor 2/3 vult. Bij mij is de hoeveelheid die je noemt  (te) krap voor een 25 cm vorm, maar dat zal ook van de grootte van je eieren afhangen.  De temperatuur en baktijd klinken niet heel gek (ik doe 35 min op 160)

6

Re: Biscuit komt niet omhoog

Waar mix je mee, gardes of K-klopper of...? Bak je in een springvorm of bakpan? Op het rooster of op de plaat?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Biscuit komt niet omhoog

Ik mix met een garde in een staande mixer met kom, en zoals vermeld in de vraag bak ik in een springvorm van 25 cm op het rooster in het midden van de oven.
Badankt voor u reactie.

Marianne schreef:

Waar mix je mee, gardes of K-klopper of...? Bak je in een springvorm of bakpan? Op het rooster of op de plaat?

8 Laatst bewerkt door Esther68 (01-11-2017 22:24)

Re: Biscuit komt niet omhoog

Ik heb alleen ervaring met FunCake biscuitmix en weet wel dat deze in de 8 jaar dat ik biscuits bak, en dat zijn er veel  ;) , bijna nooit mislukte =) . En als het al niet goed ging kwam dit doordat ik zelf iets niet goed had gedaan  ;) .
Voor een 25 cm gebruik ik 6 eieren. Ik weet niet of er veel verschil zit in een recept of mix wat betreft uiteindelijk hoeveelheid beslag met 6 eieren. Ik bak op 160 gr hetelucht en zeker wel 50 minuten en dan moet 'ie nog soms een paar minuutjes langer. Mijn biscuits worden zo'n 7-8 cm hoog.
Maak je je over tussentijds wel eens open trouwens? Is funest voor de biscuit  ;)

Re: Biscuit komt niet omhoog

Je gebruikt te weinig ei


2 delen ei

1,1 deel suiker
1,1 deel bloem

zout 2 %
citroen naar smaak
cacao 15% vervangen van de bloem

Als je zondigt zondig dan lekker

10

Re: Biscuit komt niet omhoog

Albert schreef:

Ik mix met een garde in een staande mixer met kom, en zoals ver :think: meld in de vraag bak ik in een springvorm van 25 cm op het rooster in het midden van de oven.
Badankt voor u reactie.

Marianne schreef:

Waar mix je mee, gardes of K-klopper of...? Bak je in een springvorm of bakpan? Op het rooster of op de plaat?

Garde is goed, rooster is goed, verhouding is m.i. ook goed. Je zou haast denken dat het met het spatelen van bloem mis gaat.. Vorm van 25cm klinkt ruim, maar meer dan 3cm zou het er wel in moeten kunnen  :think: Is je vorm wel voor 2/3 gevuld als je het beslag erin doet?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Re: Biscuit komt niet omhoog

Nee als ik het beslag in de vorm giet dan is de vorm voor 1/3 gevuld en na ongeveer 40 min.
is het niet hoger geworden dat vind ik zelf heel vreemd dat het dus helemaal niet omhoog komt.Ik was gister niet bij machte om er weer 1 te maken maar ga het vandaag zeker weer proberen door meer op te kloppen zodat het de dikte van slagroom heeft en kijken of dat het was.

Marianne schreef:
Albert schreef:

Ik mix met een garde in een staande mixer met kom, en zoals ver :think: meld in de vraag bak ik in een springvorm van 25 cm op het rooster in het midden van de oven.
Badankt voor u reactie.

Marianne schreef:

Waar mix je mee, gardes of K-klopper of...? Bak je in een springvorm of bakpan? Op het rooster of op de plaat?

Garde is goed, rooster is goed, verhouding is m.i. ook goed. Je zou haast denken dat het met het spatelen van bloem mis gaat.. Vorm van 25cm klinkt ruim, maar meer dan 3cm zou het er wel in moeten kunnen  :think: Is je vorm wel voor 2/3 gevuld als je het beslag erin doet?

12

Re: Biscuit komt niet omhoog

Ik begrijp niet wat u bedoeld met 2 delen ei, ik heb 375 gram ei hoeveel delen zijn dat dan? (ik voel me heel dom nu)

lang delftje schreef:

Je gebruikt te weinig ei


2 delen ei

1,1 deel suiker
1,1 deel bloem

zout 2 %
citroen naar smaak
cacao 15% vervangen van de bloem

13

Re: Biscuit komt niet omhoog

Albert schreef:

Ik begrijp niet wat u bedoeld met 2 delen ei, ik heb 375 gram ei hoeveel delen zijn dat dan? (ik voel me heel dom nu)

lang delftje schreef:

Je gebruikt te weinig ei


2 delen ei

1,1 deel suiker
1,1 deel bloem

zout 2 %
citroen naar smaak
cacao 15% vervangen van de bloem

Voel je niet dom! Ik vind het ook een vage uitleg, is wel vaker zo in "vaktermen"..
Misschien dat er bedoeld wordt op bijv 100 graam bloem 100gram suiker 200 gram ei, dan zou je ten opzichte van de andere ingrediënten 2 delen ei hebben.
Maar geen idee of dat bedoeld wordt.

Probeer het eens met de mix van funcakes, dat is eieren en water toevoegen en dat mislukt eigenlijk nooit.
Succes!

14

Re: Biscuit komt niet omhoog

Albert schreef:

Ik begrijp niet wat u bedoeld met 2 delen ei, ik heb 375 gram ei hoeveel delen zijn dat dan? (ik voel me heel dom nu)

Dat zijn grote eieren,  als je er 5 hebt en die 375 wegen?
En wat Delftje zegt is inderdaad een verhouding, dus hij bedoelt als je 200g ei hebt, moet je 110 g bloem toevoegen.
Maar je recept zit niet zo ver naast die verhouding én die verhouding is niet zo strict,  afhankelijk van wat voor biscuit je wilt. Met meer bloem is het steviger, maar ook droger en stijver. 1 ei, 30g bloem, 30 g suiker is een prima verhouding voor biscuit.

15

Re: Biscuit komt niet omhoog

Albert schreef:

Ik begrijp niet wat u bedoeld met 2 delen ei, ik heb 375 gram ei hoeveel delen zijn dat dan? (ik voel me heel dom nu)

Weeg je de eieren zonder of met schil?

16 Laatst bewerkt door lang delftje (02-11-2017 18:52)

Re: Biscuit komt niet omhoog

2 delen ei                     2 x 375    = 750 gr

1,1 deel suiker          1,1 x 372     =410 gr
1,1 deel bloem                                410 gr

zout 2 % van de bloem                 =    8 gr
citroen naar smaak

Als je zondigt zondig dan lekker

17

Re: Biscuit komt niet omhoog

Bedankt voor alle ideeën en oplossingen en ik kan u vermelden dat het GELUKT is.
Ik heb 1 extra ei gedaan en veel langer geklopt het eerste recept gebruikt nu dus 6 ei 150 suiker en 150 bloem en een mespunt zout.
Bij de mislukkingen kwam bij het op kloppen het beslag al niet mee omhoog en nu iets langer kloppen en komt zowat de kom uit en laat het pieken als de garde er uit gehaald word.
Bedankt voor alle antwoorden.

18

Re: Biscuit komt niet omhoog

Mooi dat het gelukt is :thumb:

19

Re: Biscuit komt niet omhoog

Fijn dat het goed gekomen is :thumb:

20

Re: Biscuit komt niet omhoog

Goedenavond, ik heb vandaag weer een biscuit gebakken als de vorige en deze kwam ook bijna over de rand van de springvorm dus lekker hoog.
Ik heb hem even (5min) in de oven laten staan met de deur open toen er uitgehaald en op een rooster gezet en af laten koelen ongeveer 10 min. toen was hij koud.
Ondersteboven gelost op een rooster en toen weer even laten staan en toen is hij alsnog ingezakt het midden van de cake was zover ingezakt dat het opmaken geen zin meer had.
wat doe ik fout? te vroeg uit de oven?
Graag hoor ik het van jullie.

Albert

21

Re: Biscuit komt niet omhoog

Denk toch niet gaar. Ik duw altijd voorzichtig op de bovenkant om te voelen of de biscuit gaar is. Blijft de biscuit ingedeukt dan laat ik de biscuit nog een paar minuutjes bakken. Veert de biscuit terug, als een spons zeg maar, dan is deze gaar. Ik heb wel een richtlijn natuurlijk maar de ene keer is de biscuit wel gaar en de andere keer net niet.
Ik zou de biscuit trouwens gelijk na de baktijd storten op een rooster

22

Re: Biscuit komt niet omhoog

Ik heb exact hetzelfde.. gebruikt recept van hier, die net de maizena.
10 minuten geklopt, eieren uit heet water,  voorzichtig gespateld.
Prachtig beslag.. bakvorm gevuld, in het midden van de voorverwarmde oven, temperatuur geleidelijk op laten lopen (net thermometer in de oven). Het begon veelbelovend, aangezien voorheen het beslag direct instortte.. en nu de taart klaar is lijkt het wel of er een rotje op is ontploft (om in de tijd van het jaar te blijven). Kortom..een krater in het midden van de ingestorte taart.
Tips? Ik word er wanhopig van.
Gr. Georgia.

23

Re: Biscuit komt niet omhoog

Georgia schreef:

Ik heb exact hetzelfde.. gebruikt recept van hier, die net de maizena.
10 minuten geklopt, eieren uit heet water,  voorzichtig gespateld.
Prachtig beslag.. bakvorm gevuld, in het midden van de voorverwarmde oven, temperatuur geleidelijk op laten lopen (net thermometer in de oven). Het begon veelbelovend, aangezien voorheen het beslag direct instortte.. en nu de taart klaar is lijkt het wel of er een rotje op is ontploft (om in de tijd van het jaar te blijven). Kortom..een krater in het midden van de ingestorte taart.
Tips? Ik word er wanhopig van.
Gr. Georgia.

Nieuwsgierige vraag: waarom laat je de temperatuur oplopen? Bedoel je met voorverwarmen of tijdens bakken?
Tijdens bakken zou ik 1 constante temperatuur houden.

24

Re: Biscuit komt niet omhoog

Welke temperatuur heeft de oven wanneer je de biscuit erin doet en tot hoe heet laat je de oven uiteindelijk oplopen? Ik heb ook eens geprobeerd met oplopend bakken maar vind ik niet fijn. Mijn biscuits bak ik constant op 165 gr (hetelucht). Maar wel langer als de meeste sites aangeven. Een 25 cm  staat bv wel 50 minuten in de oven (op meeste sits lees ik 35 minuten maar als ik dat doe heb ik ook een krater). en heel belangrijk....de oven niet tussendoor openen. Dan zakt de biscuit ook in. Het deurtje van mijn oven wil niet meer goed sluiten (oven is 20 jaar oud). Ik zet tijdens het bakken iets voor de oven. Doe ik dit niet dan merk ik al verschil met wanneer ik dit wel doe.