1

Onderwerp: maskeren

Hallo, kan iemand mij zeggen of ik een taart met royal icing kan maskeren en daarop met fondant ?

2

Re: maskeren

Wat is maskeren?
Bedoel je afsmeren?
Daarvoor wordt botercreme of ganache gebruikt.
Royal icing wordt hard en lijkt me niet geschikt om af te smeren.

3

Re: maskeren

Ik neem aan dat je afsmeren bedoelt?  ;-) . Royal Icing is te stug om mee af te smeren. Het wordt ook (te) hard. Royal Icing is meer bedoeld voor decoraties. Op fondant en koekjes bijv

4

Re: maskeren

Volgens mij kun je een taart wel afsmeren met royal icing, van die hele klassieke gespoten taart hebben dat ook dacht ik. Denk dat het wel lastig strak te krijgen is. Omdat het snel uithardt. Maar het lijkt me niet logisch om daar fondant over te doen, denk dat de royal icing dan ook gaat barsten en je dan geen strakke taart krijgt

5

Re: maskeren

Dat is echt niet lekker hoor, veel te zoet. Ik zou botercreme nemen en dan fondant.

Tieneke

6

Re: maskeren

Bakkerie schreef:

Volgens mij kun je een taart wel afsmeren met royal icing, van die hele klassieke gespoten taart hebben dat ook dacht ik. Denk dat het wel lastig strak te krijgen is. Omdat het snel uithardt. Maar het lijkt me niet logisch om daar fondant over te doen, denk dat de royal icing dan ook gaat barsten en je dan geen strakke taart krijgt

Die klassieke taarten die je, denk ik, bedoelt zijn meestal bekleed met blanke marsepein of witte fondant. Daarop is dan RI, meestal van die sliertboogjes, gespoten.

Re: maskeren

Eerst maskeer je met botercreme en dan bekleed je de taart.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Re: maskeren

Esther68 schreef:
Bakkerie schreef:

Volgens mij kun je een taart wel afsmeren met royal icing, van die hele klassieke gespoten taart hebben dat ook dacht ik. Denk dat het wel lastig strak te krijgen is. Omdat het snel uithardt. Maar het lijkt me niet logisch om daar fondant over te doen, denk dat de royal icing dan ook gaat barsten en je dan geen strakke taart krijgt

Die klassieke taarten die je, denk ik, bedoelt zijn meestal bekleed met blanke marsepein of witte fondant. Daarop is dan RI, meestal van die sliertboogjes, gespoten.

Nee, ik bedoel echt die 19e eeuwse technieken,  maar tegenwoordig zie je dat niet echt meer, wel idd van die boogjes op fondant.

9

Re: maskeren

Bakkerie schreef:
Esther68 schreef:
Bakkerie schreef:

Volgens mij kun je een taart wel afsmeren met royal icing, van die hele klassieke gespoten taart hebben dat ook dacht ik. Denk dat het wel lastig strak te krijgen is. Omdat het snel uithardt. Maar het lijkt me niet logisch om daar fondant over te doen, denk dat de royal icing dan ook gaat barsten en je dan geen strakke taart krijgt

Die klassieke taarten die je, denk ik, bedoelt zijn meestal bekleed met blanke marsepein of witte fondant. Daarop is dan RI, meestal van die sliertboogjes, gespoten.

Nee, ik bedoel echt die 19e eeuwse technieken,  maar tegenwoordig zie je dat niet echt meer, wel idd van die boogjes op fondant.

Heb even gegoogeld omdat ik nu toch wel nieuwsgierig werd  ;) . Ik vind de periode eind 1800- begin 1900 erg interressant maar heb me eigenlijk alleen maar in de kleding verdiept. Volgens een paar sites gebruikten ze toen ook al blanke marsepein of ze glaceerde de taarten. Stapeltaarten kenden ze toen nog niet echt. Kwam toen wel op maar eigenlijk alleen in koninklijke families.

10

Re: maskeren

Heel hartelijk dank voor jullie antwoorden hier uit ben ik ook veel wijzer geworden , met maskeren bedoelde ik inderdaad afsmeren. ik dacht de royal icing ook te kunnen gebruiken ipv ganache wat niet verstandig lijkt . heb ook intussen mee gekregen boter cream (Suikerbakkerspoeder met boter )zonder vocht bv melk of water, kan afsmeren . het afsmeren met boter cream met vocht erin wordt een probleem bij het bekleden met fondant of marsepein . ik dank jullie heel hartelijk voor jullie reacties ! *D