1

Onderwerp: Spoedvraag: aantal stukken

Hallo

Ik heb gisteravond 3 biscuits gebakken voor en bruiloft van vrijdag.
Nu snap ik niet wat voor maat taartvorm het is, omdat de vorm aan de onderkant 26 cm is een gemeten aan de bovenkant van de rand 28cm.
Ik heb met bakpapier verhoogd.
De taarten zelf zijn,nu gemeten, maar 25 cm en ongevuld 6 cm hoog.  Nu had ik gezien aan de tabellen dat 26 cm taart 54 stukkren is een 28 cm 63 dus ik dacht dat zit wel goed.

Het bruidspaar heeft 54 stukjes nodig.
Ze hebben mij gevraagd ze te maken omdat ze kosten willen sparen.

Nu ze kleiner zijn uitgekomen dan ik verwachtte maak ik me zorgen of er wel 54 stukjes uit gaan....


en vraag ik me af of ik er nog een moet bakken of bv  een extra bakken, die in drie lagen snijden en tussen de taarten doe zodat plaats van drie lagen er vier krijgen of de 3 taarten in 2 lagen snijden en de smallere extra laag van de losse taart erbij tussen doen.
Want ik weet niet of ik genoeg marsepein heb om 4 taarten te beleggen.

Heeeelllpp!!!!!

Wat zouden jullie doen?
En extra taart maken is ook weer heel wat euro meer...

2

Re: Spoedvraag: aantal stukken

O nog extra info: ik had de vorm waarvan ik dus dacht dat hij 28 cm was... gevuld met voor 30cm aan biscuit mix zodat hij hoger werd.

3 Laatst bewerkt door Esther68 (05-10-2017 08:58)

Re: Spoedvraag: aantal stukken

ik begrijp niet alles wat je zegt  :O . Een vorm die onder 26 cm is en boven 28 cm  :think: . Ik ken wel die bakvormen die banketbakkers vaak gebruiken. Die lopen wat schuin aan de zijkant. Heb je zo'n vorm? Ik weet ook niet welke tabel je hebt gezien maar over het algemeen kunnen er uit een 25 cm +- 20 stukjes en uit een 30 +- 25 stukjes. Ligt eraan hoe hoog je biscuit is en hoe veel keer je vult.
Een biscuit van 6 cm zou je misschien nog wel 3x kunnen vullen maar 4x wordt lastig ben ik bang..
Een 28 cm bakvorm gevuld met mix voor een 30 cm stoomt bij mij over. Aleen als ik Soezy mix gebruik niet. Met Soezy mix worden mijn biscuit 1/3 lager dan waneer ik FunCakes mix gebruik. Zelfde hoeveelheden

4 Laatst bewerkt door Willeke87 (05-10-2017 08:12)

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Ik ben bang dat je verkeerd gekeken hebt, want net als Esther zegt is 25cm voor ong 20 stukjes.
Een biscuit van 6cm is niet hoog, 3x vullen lijkt mij al een uitdaging.
Als ik het zo hoor heb je geen pakpan met rechte zijdes, zoals bijv van pme of wilton. Je zult zo ook geen rechte taart krijgen. Mits je het scheve aan kunt smeren met botercreme om het recht te krijgen.
Kun je er niet een stapel taartje van maken? Of evnt cupcakes erbij maken?
Ik snap dat je hiervan in de stress schiet, want ik begrijp je verhaal ook niet helemaal.
Hopelijk lukt het je, om de juiste taart te maken! Succes

5

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Ok haha ik zal even verduidelijken
Ik heb zo'n gewone vorm waarvan de onderkant los is van de rand.  Dat je de rand erop doet en die klem doet. De rand is ongeveer 5 a 5,5 cm hoog  na bakken is de taart 6 cm hoog ongeveer.

Ik heb gister de taarten gebakken en ingepakt in huishoud folie
Misschien te strak ofzo maar als ik ze nu meet zijn ze die ongeveer 25 /26 cm. En in de hoogte dus 6 ongeveer. 

Ik heb er net toch vast nog maar een gebakken... dan heb ik maar in ieder geval een biscuit. 

Ik snij ze in 3 lagen, tussen laag 1 en 2 aangevette room (slagroom mascarpone kloptvast) met frambozen en tussen 2 en 3 frambozenjam.
En dan witte marsepein.

Het hoeft geen kunstwerk te worden, maar het liefst niet te veel kosten volgens mij.  Ik had hier op de site gekeken bij tabellen en dan snij schemas.

Maar gaat dan uit de 3 taarten van zeg 26cm x 7,5 (als hij gevuld is) dat dat genoeg is voor 54 mensen? Hoef ik de vierde niet te maken? Of zouden jullie die extra taart dus in 3 lagen snijden en gebruiken om de andere taarten hoger te maken . En dan bv die 3 taarten in 2 lagen snijden waartussen de room komt, dan de extra laag van de extra taart en daartussen jam?... of dan beter de drie laten zoals ze  zijn en de extra biscuit of bewaren voor volgende verjaardag (vriezer) of helemaal maken zodat het er 4 zijn.....

Heel érg bedankt voor het meedenken !!!!

6

Re: Spoedvraag: aantal stukken

En de vorm is dus wel een gewone vorm (hema) maar ik snap niet hoe je zijn maat meet:-)

7

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Witte marsepein als bekleding natuurlijk hihi om de hele taart nadat hij aangesmeerd is. 
Dus eigenlijk was het idee 3 taarten gesneden in 3 lagen met 2 vullingen.  :-) maar omdat ze 25 /26 cm van 6 cm waren geworden ingevuld... raakte ik in paniek of het wel genoeg is...

8 Laatst bewerkt door Esther68 (05-10-2017 09:16)

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Biscuits krimpen altijd wel wat maar niet meer dan een paar mm. Je zegt dat 3 taarten van 25 cm hebt. Als je deze 2x zou vullen haal je per taart er misschien 18 stukjes uit. 18x3=54  ;) . Je zou ook de 4de biscuit in lagen kunnen snijden idd en deze dan gebruiken om de andere 3 een laag extra te geven.
De maat meet je gewoon op door de doorsnee op te meten.

9

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Mijn moeder kwam met het idee om bij 1 taart en extra laag van de extra cake te doen en de andere zo te laten. Is wel en leuk idee, ze vond de taart gevuld al hoog genoeg ( 8cm )....
Ik twijfel nog steeds om te toch allemaal hoger te doen, maar ik vind het ook wel leuk als er 1 taart bovenuit steekt ermee de andere iets lager zijn. Ben bang dat het te weinig is ofzo omdat ik hier lees dat 7,5 a 8 niet hoog wordt gevonden haha
Nog nooit zo stress gehad haha ik bak altijd gewoon haha...

In ieder geval bedankt voor alle reacties.

10

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Ik dacht ik laat even weten dat het goed is gekomen.  Er was genoeg taart. Mensen maken zelfs een tweede stuk en het paar heeft nog mee naar huis kunnen nemen.
Iedereen bedankt voor de support

11

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Kijk aan, alles toch goed gekomen!
Plaats je nog een foto?! :)

12

Re: Spoedvraag: aantal stukken

https://s1.postimg.org/94z4qgmvjf/IMG-20171007-_WA0004.jpg

:D

13

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Beter te veel dan te weinig  ;) . Heb je de volgende keer ook minder stress omdat je nu een indicatie heb van hoeveel je nodig hebt. Mooie taarten  :thumb:

14

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Mooie taarten!

15

Re: Spoedvraag: aantal stukken

Toffe taarten!!