1

Onderwerp: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ik wil graag voor de verjaardag van onze dochter een kwarktaart maken,
Nu kan je natuurlijk een standaard bodem maken van verkruimelde koekjes, maar we willen het nu eens naders doen.

We kwamen op het idee om een bodem van cake te maken en daarop kwarktaart te doen.
Nu is het natuurlijk ook mogelijk om een biscuitbodem te maken en daarbovenop een kwarkvulling te doen.

Echter is een biscuitbodem stevig genoeg om de rest te dragen ?

Mijn idee was het volgende.

Bodem van 2-3 centimeter en daarop een kwarkvulling.

Wellicht dat er nog andere tips zijn :)

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ja dat moet zeker wel kunnen hoor! Ik heb een paar keer een fraisier gemaakt met biscuitbodem. Dat is wel weer heel anders dan een kwarktaart, maar daar kwam ook een heel gewicht boven op de biscuitbodem: aardbeien en heel veel crème ;P

3

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ah fijn dat het zou lukken.
Mijn bodem wordt niet zo heel hoog wil hem 3 a 4 cm hoog maken.
Iemand nog een idee wat ik moet gebruiken aan ingrediënten voor vorm met doorsnee van 24 cm.

Had er nog aan gedacht om het op een bakplaat te bakken en dan uitsnijden, maar denk dat het te lastig zal worden

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Als je biscuitmix gebruikt kun je het op deze manier berekenen:

straal in dm x straal in dm x pi x hoogte van biscuit in dm x 65 x 2

Dus als je hem 3 cm wilt dan wordt het 1,2 x 1,2 x 0,3 x 3,14 x 65 x 2= 176 gram biscuitmix

Hierbij heb je dan ongeveer nog 3 M eieren nodig en 18 ml water.

Ik weet niet of je de berekening snapt hoor!

5 Laatst bewerkt door BeauFrits (21-09-2017 19:19)

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ik kan je berekening goed volgen (op de 65 na) maar daar zal een logische verklaring voor zijn ;-)
Overigens heb ik geen biscuitmix in huis weet je wellicht de verhoudingen in bloem, suiker en ei ?

Ik had overigens hier gekeken http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen en denk dat het op basis van jouw eieren ongeveer een maat van 19cm is

6

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ik maak mijn kwarktaarten vaak met een biscuitbodem en dan maak ik hem gewoon dun (max. 1,5 cm). Gaat prima en is lekkerder (naar mijn mening) dan zo'n dikke droge plak biscuit.
Maar wat ook lekker is, is die biscuit van 4 cm doormidden snijden tot 2 plakken en 1 plak boven en 1 plak onder de kwark doen. En dan bovenop afgarneren met fruit en slagroom.  :9  :9  :9  :9

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

7

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ligt er ook aan hoe je de bodem maakt   ;)
Hier doen we standaard ook geen biscuitkoeken, maar vaak bastionë of andere koek.

Welke maat vorm gebruik jij altijd voor de bodem en welke verhouding ?

8

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

BeauFrits schreef:

Ligt er ook aan hoe je de bodem maakt   ;)
Hier doen we standaard ook geen biscuitkoeken, maar vaak bastionë of andere koek.

Welke maat vorm gebruik jij altijd voor de bodem en welke verhouding ?

Tja, dat ligt er maar aan hoe groot ik de kwarktaart wil maken. Ik neem tenminste aan, dat we het over een hollandse kwarktaart hebben, niet over een amerikaanse cheesecake? Want die maak ik nooit, die vinden wij niet lekker.
Ik maak wel eens vers, maar ik gebruik net zo makkelijk een pak van dr.OE of gelijkwaardig en als ik dan veel kwarktaart wil, dan maak ik gerust 2 pakken met 1 bodem in een grote springvorm. Dan bak ik eerst de biscuitlaag in de vorm en dan als die klaar is en afgekoeld en de vorm weer schoon, dan maak ik de taart in diezelfde vorm, met de plak biscuit als bodem (en eventueel ook als toplaag).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

9 Laatst bewerkt door BeauFrits (22-09-2017 12:30)

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Het is meer naar eigen smaak dus ;)
We gaan ermee aan de slag :)

En het ging inderdaad om een normale kwarktaart :)

10

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Vandaag een poging gewaagd  :)

https://i.imgur.com/7K44zfX.jpg

https://i.imgur.com/tCnYVKp.jpg

11

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Nou die is gelukt toch! Komt dan vast helemaal goed met de taart. Ik ben benieuwd!

12

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ziet er prima uit toch :thumb:

Succes met de rest :)

13

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Prima bodem! Gaat helemaal goed komen! Post je nog een keer het eindresultaat?

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

14

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Mijn gelatine was helaas niet goed opgelost.
Dit kwam door een verkeerde volgorde.
Van de week als ik hem opnieuw maak zal ik de foto maken.

Nog wel een vraag.
Na het afkoelen van mijn biscuit welke prima smaakte was deze gekomen.  Dit komt denk ik door het afkoelen.
Hoe lossen jullie dit op of is dat niet op te lossen ?

15

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je biscuit  :O .
Wat me wel opviel is dat je biscuit(bodem) op de bodem van de bakvorm staat en dan op het rooster. Dit is het rooster van de oven? Of is dit een taartrooster? Ik neem, misschien onterecht, aan dat je de biscuit ook zo, met onderkant, hebt laten afkoelen? Beter is om de biscuit gelijk na bakken op een (taart)rooster te storten en dan zo af te laten koelen  ;) .

16 Laatst bewerkt door BeauFrits (25-09-2017 18:18)

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Esther68 schreef:

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je biscuit  :O .
Wat me wel opviel is dat je biscuit(bodem) op de bodem van de bakvorm staat en dan op het rooster. Dit is het rooster van de oven? Of is dit een taartrooster? Ik neem, misschien onterecht, aan dat je de biscuit ook zo, met onderkant, hebt laten afkoelen? Beter is om de biscuit gelijk na bakken op een (taart)rooster te storten en dan zo af te laten koelen  ;) .

Ik had hem even op de onderkant van mijn taartvorm laten staan toen ik de foto maakte.
Toen ik van jullie begreep dat hij er beter af kon om zijn warmte kwijt te kunnen heb ik hem gelijk eraf gehaald en tussen bakpapier op het rooster laten afkoelen :D

Het viel mij op toen ik hem de volgende dag terug deed dat hij wat gekrompen was.
Ik had hem eerst goed af laten koelen en toen in een zak luchtdicht verpakt.

Wellicht doordat ik hem wat te lang op de plaat heb gelaten is het krimpen misschien veroorzaakt ?

Overigens lees ik in sommige recepten ook dat er maizena gebruikt wordt wat is daar de reden van ?
Dat had ik in dit recept niet gebruikt

17

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ik bak met een mix (gemak dient de mens  :O  ;-) ). De PME bakblikken zijn allemaal 0,4 cm groter dan wat je uiteindelijke biscuit moet worden. Krimpen is dus normaal. Soms staat mijn biscuit net iets te lang in de oven waardoor de biscuit nòg ietje meer krimpt. Betekent ook dat de biscuit gaar is  ;-)

18

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Dus iets eerder controleren dus of hij al gaar is :D

19

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Vanmorgen weer een biscuit gebakken

https://i.imgur.com/KrgmWbn.jpg?1

https://i.imgur.com/Db3bhlb.jpg?1

Nu gaat hier vanavond nog kwark overheen zodat hij morgen klaar is :)

Nog een vraagje.
Ik wilde het biscuit met wat verdunde aardbeienjam tremperen.
Zou dat slim zijn om te doen of raden jullie dat af ?

20

Re: Biscuitbodem gebruiken of wat anders ?

Ik maak ook vaak een biscuit bodem, maar dan doe ik ook 2 plakken, 1 voor onderop en 1 bovenop.  Je kan de volgende keer beter het bakpapier ook verwijderen en de biscuit zo op het rek laten afkoelen.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby