1 Laatst bewerkt door taartjesgek (17-08-2017 20:25)

Onderwerp: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Heeft iemand recentelijk nog de 5kg emmers fondant van FunCakes gekocht?

Het viel me op dat het fondant opeens wel heel makkelijk uit het emmertje ging dus heb ik het fondant even op de weegschaal gelegd. Bleek er maar 4850 gram in de emmer te zitten.
Ik heb dit gemeld bij DLTS en kreeg een tegoedbon van € 10,-- en een nieuwe zak biscuitmix omdat deze ook stuk was gegaan in de doos.

Aantal weken later heb ik een nieuwe emmer fondant besteld, wederom maar 4850 gram fondant en, het ergste, vingers in de fondant. Wederom een klacht ingediend, DLTS twijfelde aan mijn weegschaal en de vingers kunnen ze niet verklaren want alles gaat machinaal. Om het goed te maken hebben ze een nieuw emmertje fondant opgestuurd.

Wat schetst mijn verbazing? Er zit weer geen 5kg in het emmertje (slechts 4868gram) en nu opnieuw overduidelijke vingers in de fondant, inclusief vingerafdrukken. Ik vind het erg schokkend en onhygiënisch, dit kan ik dus niet meer gebruiken. Ik voel me niet serieus genomen en het product is misleidend. Ik heb de fondant op twee weegschalen gewogen én ook een pak meel gewogen.

Iemand hier ook ervaring mee?
https://s30.postimg.org/jrlg0nd6l/IMG_4954.jpg

https://s30.postimg.org/5mfmyu459/IMG_4957.jpg
https://s29.postimg.org/ro2e2fnib/IMG_4955.jpg

Gek op taart!

2

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Wat slordig!
Was de emmer wel dicht? Vaak zit er zo'n 'lipje' wat er uitgehaald moet worden alvorens te openen. Als dit verbroken is, lijkt het me dat de verpakking open geweest ist.
Kan het niet de afdruk zijn van de machine die verpakt?
En over de hoeveelheid, staat er niet circa 5 kg? Had dat pas ook bij een zak soezenmix, daar stond circa 500gram. Wel raar want je weegt toch iets af. Maar misschien dat dat het is?

3

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Willeke87 schreef:

Wat slordig!
Was de emmer wel dicht? Vaak zit er zo'n 'lipje' wat er uitgehaald moet worden alvorens te openen. Als dit verbroken is, lijkt het me dat de verpakking open geweest ist.
Kan het niet de afdruk zijn van de machine die verpakt?
En over de hoeveelheid, staat er niet circa 5 kg? Had dat pas ook bij een zak soezenmix, daar stond circa 500gram. Wel raar want je weegt toch iets af. Maar misschien dat dat het is?


Bij de 3e emmer heb ik overal opgelet, lipje was dicht. DLTS gaf ook aan dat alles machinaal ging, ze konden de "vingers" daarom niet verklaren. Bij de 3e emmer zie ik duidelijk de vingerafdrukken inclusief de lijntjes van vingers erin. Op de verpakking staat 5kg en er staat nergens circa. Bovendien vind ik 150 gram dan best een groot verschil.

Gek op taart!

4

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Ik hoop voor je dat ze met een verklaring en goede oplossing komen!

5 Laatst bewerkt door vonn (17-08-2017 21:50)

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Dat is zeker slordig zeg, maar nu moet ik zeggen dat verschil in gewicht vaker voorkomt.  Een pakje roomboter is ook nooit 250 gr boter en in een bekertje van 250 ml slagroom zit dat ook niet.
En bij ons bij de molen klopt zelfs het gewicht met het zakje erbij nooit,  nu is dit niet echt schokkend maar ze verkopen daar duizenden zakjes mix per jaar.

Help mijn vrouw heeft een hobby

6 Laatst bewerkt door Willeke87 (18-08-2017 06:27)

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Fijn dat DLTS je steeds een nieuwe emmer geeft, maar dat lijkt geen oplossing. Ik zou contact opemen met Funcakes zelf.

Ik heb nog even verder gezocht, dit staat op de site van de nvwa:

https://s27.postimg.org/6rhif9fdb/Screenshot_20170818-071541.png

Als je googelt op E weging wetgeving, kom je uit bij een tabel waarin staat dat je emmer van 5kg 1.6% mag afwijken qua gewicht, dat zou in dat geval zijn dat je 80gram minder mag hebben.

Ook ik heb de ervaring dat verpakkingen niet altijd de juiste inhoud bevatten. Maar als je daar wat verder induikt en regels er op na ga lezen, zijn fabriekanten het niet eens verplicht (zie E weging wetgeving) raar maar waar..

7 Laatst bewerkt door taartjesgek (18-08-2017 06:45)

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Willeke87 schreef:

Fijn dat DLTS je steeds een nieuwe emmer geeft, maar dat lijkt geen oplossing. Ik zou contact opemen met Funcakes zelf.

Ik heb nog even verder gezocht, dit staat op de site van de nvwa:

https://s27.postimg.org/6rhif9fdb/Screenshot_20170818-071541.png

Als je googelt op E weging wetgeving, kom je uit bij een tabel waarin staat dat je emmer van 5kg 1.6% mag afwijken qua gewicht, dat zou in dat geval zijn dat je 80gram minder mag hebben.

Ook ik heb de ervaring dat verpakkingen niet altijd de juiste inhoud bevatten. Maar als je daar wat verder induikt en regels er op na ga lezen, zijn fabriekanten het niet eens verplicht (zie E weging wetgeving) raar maar waar..

Ik heb gisteravond ook al zitten Googlen en kwam een hoop info tegen. De klacht is ook ingediend bij FunCakes maar ze vallen natuurlijk onder 1 bedrijf. FunCakes geeft aan dat al hun producten een overmarge hebben en dus meer inhoud hebben dan op de verpakking staat.

Waar ik me eigenlijk meer zorgen over maak zijn de vingers in het fondant. Dit kan toch echt niet? Ik wil dit product daardoor echt niet meer gebruiken.

Gek op taart!

8

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Wat gewicht betreft kan er een marge in zitten, wel lullig dat het 3x bij jou naar beneden is afgerond.

Natuurlijk wordt het vullen van de emmers machinaal gedaan; dat er precies weken na elkaar bij jou in 3 emmers vingerafdrukken lijken te zitten lijkt mij eerder een afdruk van de machine dan precies op dezelfde plek in 3 verschillende emmers (van de honderden die - natuurlijk niet alleen bij Deleukstetaartenshop - worden verkocht) afdrukken van vingers. En als het al vingers zóuden zijn, ik weet niet, bijvoorbeel bij het dichtdoen van de zak, of het in de emmer stoppen van de zak, zou je dan niet denken dat ze in zulke verpakkingsprocessen niet met hygiënehandschoenen werken?

En het moederbedrijf van Deleukstetaartenshop.nl is weliswaar dezelfde als die van FunCakes, maar je kunt FunCakes overal kopen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

Marianne schreef:

Wat gewicht betreft kan er een marge in zitten, wel lullig dat het 3x bij jou naar beneden is afgerond.

Natuurlijk wordt het vullen van de emmers machinaal gedaan; dat er precies weken na elkaar bij jou in 3 emmers vingerafdrukken lijken te zitten lijkt mij eerder een afdruk van de machine dan precies op dezelfde plek in 3 verschillende emmers (van de honderden die - natuurlijk niet alleen bij Deleukstetaartenshop - worden verkocht) afdrukken van vingers. En als het al vingers zóuden zijn, ik weet niet, bijvoorbeel bij het dichtdoen van de zak, of het in de emmer stoppen van de zak, zou je dan niet denken dat ze in zulke verpakkingsprocessen niet met hygiënehandschoenen werken?

En het moederbedrijf van Deleukstetaartenshop.nl is weliswaar dezelfde als die van FunCakes, maar je kunt FunCakes overal kopen.

Hi Marianne, het zijn vingers, de vingerafdrukken zijn duidelijk te zien in het fondant. Uiteraard zou je verwachten dat ze met handschoenen werken maar leg mij dan eens uit hoe die afdrukken in het fondant komen? FunCakes heeft de zaak inmiddels in onderzoek, ik ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen.

Gek op taart!

10

Re: Vingers in 5kg FunCakes fondant en inhoud is geen 5kg

taartjesgek schreef:

Hi Marianne, het zijn vingers, de vingerafdrukken zijn duidelijk te zien in het fondant. Uiteraard zou je verwachten dat ze met handschoenen werken maar leg mij dan eens uit hoe die afdrukken in het fondant komen?

Ik kan je niets uitleggen, ik kan alleen maar vinden dat het onwaarschijnlijk is. Vooral ook omdat het precies bij jou 3x gebeurt. Maar als FunCakes het in onderzoek heeft, dan zal er vast een vervolg op komen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag