1 Laatst bewerkt door yammy (11-06-2017 13:25)

Onderwerp: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

Hoi, binnenkort ga ik met mijn nichtje een stapeltaart maken voor haar verjaardag. Twee taarten/stapels. Ik heb nu al meerdere topics doorgelezen over hoe dit te doen maar ik blijf toch vraagjes houden, dus die stel ik dan maar weer hier.
Ik  maak de eerste laag op een cakeboard en als de taart af is (alleen gebakken en gevuld) vries ik hem in (ik kan een taart geen drie weken bewaren dus, dat doe ik meestal) De tweede taart maken we (bakken en vullen) en invriezen. De keer daarna afsmeren ( de 1e taart met nutellabotercreme en gesmolten chocola, ganache stijft niet op toch?. De tweede laag wordt afgesmeerd met caramelganache en caramel die een soort van opstijft erover zodat je de taart redelijk kunt snijden zonder dat je handen helemaal onder zitten, als dat enigszins begrijpelijk overkomt. Die smaken vind zij het lekkerst en het is haar verjaardagstaart dus..
Maar in de eerste taart gaan dan een paar kittekatreepjes of chocosticks oid om de tweede taart te ondersteunen. Moet je dan toch een cakeboard gebruiken of is dat dan niet perse nodig? Als je nou een taart met fondant bekleedt, moet je dan ook onder de cakeboard van de volgende verdieping bekleden en blijft dat niet plakken dan? Weet iemand iets van caramel waarmee ik de tweede taart kan bekleden wat een soort van opstijft/uithardt ofzo?

2

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

Stutten met Kitkat of chocolade sticks zou ik niet durven. Door de vulling heb je de kans dat ze week worden en daarmee niet genoeg ondersteunen. Dowelen met stevige extra dikke rietjes is dan nog een betere optie. Onder de bovenste taart kun je afhankelijk van het formaat ook nog een gewoon karton gebruiken ipv een board. Ganache hardt gewoon uit mits de verhoudingen goed zijn. Goed terug koelen tot het een smeerbare pasta wordt. Dan kun je m net als botercreme gewoon gebruiken om af te smeren. Succes!

3

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

onder elke taart een taartkartonnetje. Anders kun je hem niet stutten. Zou echte dowels of maisprikkers gebruiken ipv chocostokjes.

Ga je ze wel bekleden met fondant? Dan afsmeren met ganache of botercreme. Niet met gesmolten chocola, dat werkt niet goed. Dat zou ik alleen bij een dripcake doen.

Wat ik zelf zou doen al zou ik het in delen doen is bakken en gelijk invriezen. Vlak voor de verjaardag vullen en bekleden.
Of bakken, vullen, afsmeren en bekleden. Vlak voor de verjaardag versieren.
Want hoe doe je het gevulde biscuit in de vriezer? Volgens mij drogen de zijkanten dan uit omdat je er niet strak een pedaalemmerzak of folie omheen kunt doen?

Succes in ieder geval!

4

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

nou, dan maar geen chocosticks oid.  Van die cakepop-sticks, is dat wat? Die heb ik al hier. Fondant vindt ze niet zo lekker, dus mijn eerste gedachte waas afsmeren met botercreme en dan chocola erover smeren, zodat het wat langs de zijkant druipt, vond ze ook wel tof uitzien.
Wat dat invriezen betreft, ik heb het al eens eerder gedaan, gebakken en gevuld, in taartdoos in plastic zak, in diepvries.  Week later eruit, afsmeren en fondant, hup weer vriezer in. Week erna laten ontdooien, versiering erop en klaar.
Maar omdat ze zo'n zwart-wit you-tube logo erbovenop wil (als zij dat wil leveren wij dat) en de bovenste laag met caramelvulling wordt (het liefst zou ze ook caramel erop/erover hebben, maar dat vindt ik niet staan dan met zo'n zwart-wit logo) dacht ik aan afsmeren met caramelganache, als dat bestaat, mmf maken en erover en dat logo rond laten uitprinten op ouwel of frosting. Wat is dan beter/lekkerder?
Die onderste laag wordt vanillebiscuit met nutellavulling, ik wilde nutellaganache doen, maar ja er moet witte fondant over en dat schijnt dan door toch? Lastig, lastig,lastig, wat zouden jullie doen?

5

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

Lees ik nu goed dat je de taart 2x in vriest??? Vind het ivm voedsrlveiligheid nogal gevaarlijk. Ik zou ook alleen de biscuits invriezen, dag voor de verjaardag vullen e.d. Ik heb er geen ervaring mee, maar botercreme met nutella lijkt mij een combie die niet stevig wordt en als het warm is het zo van de taart afdruipt. Uiteraard klant is koning, maar als bakster wil je ook achter je product staan..

6

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

vind ik niet gevaarlijk hoor, dat doe ik alleen als ik geen eieren of room gebruik dus alleen met jam en botercreme. Ja oke, in biscuit zitten ook eieren maar als het eenmaal bereid is kan dat toch geen kwaad meer? En zo ja, dan voor zwangere vrouwen, baby's/jonge kinderen en mijn taarten zijn altijd voor volwassenen. Dus dat 'nogal gevaarlijk'valt wel mee hoor. O en het is niet echt botercreme, maar nutella met veel peodersuiker en wat vanille-extract geloof ik.
Maar ik maak gewoon een drielaagse nutellataart met nutellacreme erop/eromheen. De tweede taart wordt vanillebiscuit met caramelwolkentoetje en dikke caramel met gehakte nootjes. Afsmeren m witte chocoladeganache en carameldrippings.  En natuurlijk wat plastic dowels erin om de tweede te ondersteunen. Ik ga vandaag mijn dingen bestellen.

7

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

Je doet er erg gemakkelijk over vind ik, maar ieder zijn werkwijze..

8 Laatst bewerkt door Kaatje taart (12-06-2017 19:40)

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

Ik zou de taart ook niet 2x invriezen. Bakken, vullen, afsmeren en dan invriezen kan wel goed. Dag voor aansnijden uit de vriezer, bekleden en decoreren.
2x invriezen is niet voedselveilig....

Groetjes, Caroline. Kijk voor mijn taarten en workshops op www.kaatjetaart.nl
Ook voor prints op frostysheet ben je bij mij aan het juiste adres. Cupcakerondjes kunnen worden gesneden.

9

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

nou, dan zal ik dat niet meer doen. Een vraagje nog, weet iemand of ik de taart kan afsmeren met nutellabotercreme en dan ganache erover, nee kan niet want ganache wordt niet erg hard en ik wil een tweede taart erop zetten. Dus dan moet ik gewoon gesmolten chocola doen ofzo denk ik toch?

10

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

volgens mij wordt ganache gewoon hard hoor! :think:

11

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

En bovendien steunt je bovenste taart als het goed is op de dowels en niet op de taart eronder, dus zelfs al zou het zacht (er) zijn maakt dat als het goed is niet uit

12

Re: vraagjes over mijn eerste stapeltaart

ik ben nu in de webshop. Zijn die dunne baboe dowels van 0.6 cm dik genoeg als ik er 4 of 5 gebruik? Het bovenste taartje is 18 cm, wel gevuld natuurlijk.