1 Laatst bewerkt door astap79 (12-05-2017 13:58)

Onderwerp: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Hallo allemaal,

Taarten afsmeren en bekleden gaat meestal wel goed bij mij, maar ik heb nu pas 2 keer gehad dat ik na het bekleden een rand in mijn taart kreeg, en ik vraag me af of iemand weet waar dit aan ligt..?
Ook heb ik na het bekleden hele kleine luchtblaasjes, terwijl ik toch strak afsmeer.

Ik heb ook wel gelezen dat er lucht tussenkomt als je fondant over een koude taart doet, of dat misschien op sommige plekken het fondant niet goed vastplakt..?

Ik vul mijn taarten met een Swiss meringue creme en jam.
Meestal een laagje jam er daarop de botercreme,  en nu vraag ik me ook gelijk af hoe jullie vullen?
na het vullen smeer ik af met Swiss meringue botercreme, verhouding 1:2:2,5
voordat ik het fondant erover doe is de taart goed strak afgesmeerd, maar na het bekleden als ik wil glad strijken ineens een hele rand erin..

https://s24.postimg.org/6lm6pbsvl/18300952_10155410497482369_2926725577208574441_n.jpg


Ik hoor graag of iemand hier ook last van heeft gehad en tips heeft?
Groetjes Astrid.

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Ik persoonlijk zou nooit 2 vullingen op 1 laag doen. Het lijkt mij dat de botercreme gaat schuiven wanneer het op jam ligt.

Ik denk dat de taart te lang ongekoeld heeft gestaan en warm is geworden waardoor er door de druk een rand is ontstaan.

Groetjes Kirsten

3 Laatst bewerkt door astap79 (12-05-2017 14:19)

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

bakmijntaart schreef:

Ik persoonlijk zou nooit 2 vullingen op 1 laag doen. Het lijkt mij dat de botercreme gaat schuiven wanneer het op jam ligt.

Ik denk dat de taart te lang ongekoeld heeft gestaan en warm is geworden waardoor er door de druk een rand is ontstaan.

Ik denk idd ook dat ik in het vervolg toch 3 keer ga vullen waarvan 2 lagen met creme en 1 laag jam of fruitvlaai vulling etc.

De taart heeft wel een hele nacht in de koeling gestaan, en sochtends eveb met een warm palet mes en scraper de zijkanten nog glad gemaakt, terug in de koeling om het fondant uit te rollen en daarna bekleed.

Misschien dat de creme idd is gaan schuiven omdat het op de jam lag.

Bedankt Bakmijntaart! ik ga er op letten.

4

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Ik heb dit ook wel eens terwijl ik toch 3x dun vul. Ik heb het idee dat het minder is geworden toen ik na het vullen (met dijkjes) de taart eerst in de koeling zette voordat ik (2x) ging afsmeren. Maar ik heb ook het idee dat, wanneer de marsepein erg zacht is (door teveel kleurstof, warm weer) je de rand goed/beter ziet. Ik gebruik Zeelandia en die is erg lekker maar wel veel zachter dan bijv FunCakes of In2bake.

5

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Esther68 schreef:

Ik heb dit ook wel eens terwijl ik toch 3x dun vul. Ik heb het idee dat het minder is geworden toen ik na het vullen (met dijkjes) de taart eerst in de koeling zette voordat ik (2x) ging afsmeren. Maar ik heb ook het idee dat, wanneer de marsepein erg zacht is (door teveel kleurstof, warm weer) je de rand goed/beter ziet. Ik gebruik Zeelandia en die is erg lekker maar wel veel zachter dan bijv FunCakes of In2bake.


Ik snap ook echt niet waardoor ik dit ineens heb.
Ik heb deze keer wel een heel vers biscuit gebruikt, dezelfde middag gebakken en savonds gevuld.
normaal bak ik een biscuit en gooi ik hem een nacht in de vriezer.
Ik heb wel op het internet gelezen dat het kan komen doordat er teveel lucht in de taart zit.
Tja ik heb echt geen idee.
iemand zei me dat ik misschien te dikke lagen vul, maar dat valt best wel mee.

6

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Zou kunnen dat het door een te vers biscuit komt  :think: . Deze is zachter dan een biscuit van een dag oud of uit de vriezer waardoor er meer beweging in de lagen zit. Ik ga het iig voor mezelf in de gaten houden. De ene keer gebruik ik een superverse biscuit, de andere keer eentje van een dag 'oud'.

7

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Esther68 schreef:

Zou kunnen dat het door een te vers biscuit komt  :think: . Deze is zachter dan een biscuit van een dag oud of uit de vriezer waardoor er meer beweging in de lagen zit. Ik ga het iig voor mezelf in de gaten houden. De ene keer gebruik ik een superverse biscuit, de andere keer eentje van een dag 'oud'.


Ik ga het ook in de gaten houden ;)

Bedankt Esther68

8

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Kan het komen doordat het dijkje misschien hoger was dan de vulling dat het dan bij het aanduwen van de volgende laag naar buiten duwt :think:

Jammer, ik hoop dat je gauw de oorzaak vind :)

9

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Baklataart schreef:

Kan het komen doordat het dijkje misschien hoger was dan de vulling dat het dan bij het aanduwen van de volgende laag naar buiten duwt :think:

Jammer, ik hoop dat je gauw de oorzaak vind :)


Hoi baklataart,

Ja ook daar zal ik de volgende keer maar op gaan letten.
Ik heb dus echt geen idee hoe het kan komen of wat ik anders doe.
Ik ga er wel voor zorgen dat ik de creme niet meer bovenop de jam doe..misschien dat het is gaan schuiven.
Volgende keer maar 3 lagen vullen, daar was is al een tijd over aan het twijfelen, de ene keer deed ik al 3 lagen en andere keer weer 2.
en ik zal gaan letten op de dijkjes :)

Bedankt voor het meedenken.
groetjes Astrid.

10

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Ligt het nu aan mijn kleine scherm... ik vind het namelijk meer lijken op doorschijnen van de fondant. Dat heb ik ook bij lichte taarten. Ik vul ook altijd met een laag jam en botercreme op elkaar. Ik weet niet hoe dik je de jam smeer. Zelf doe ik het dun en daarme acht ik de kans super klein dat het gaat schuiven

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/

11

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Home mAade schreef:

Ligt het nu aan mijn kleine scherm... ik vind het namelijk meer lijken op doorschijnen van de fondant. Dat heb ik ook bij lichte taarten. Ik vul ook altijd met een laag jam en botercreme op elkaar. Ik weet niet hoe dik je de jam smeer. Zelf doe ik het dun en daarme acht ik de kans super klein dat het gaat schuiven

Dat bedoelde ik iid ook met dat ik het soms heb wanneer de marsepein te zacht is. Tijdens het bekleden heb ik dan dat de lap aan de zijkant dunner wordt doordat deze uitrekt lijkt het wel. Mijn lap maak ik niet te groot dus het ligt niet aan de zwaartekracht ;)

12

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Home mAade schreef:

Ligt het nu aan mijn kleine scherm... ik vind het namelijk meer lijken op doorschijnen van de fondant. Dat heb ik ook bij lichte taarten. Ik vul ook altijd met een laag jam en botercreme op elkaar. Ik weet niet hoe dik je de jam smeer. Zelf doe ik het dun en daarme acht ik de kans super klein dat het gaat schuiven


Nou waar je die lijn ziet voel je ook echt dat hij daar is ingedeukt...dat daar een rand zit.
zo'n hele dikke laag jam doe ik er ook niet op.
Ik had zelfs toen ik de taart ging decoreren dat er onderaan ook zo'n rand zichtbaar werd, maar wel precies bij de lagen, waar de taart doorgesneden was.

13

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Ik vul de taarten 3 of 4 x, net hoe hoog hij is geworden. En dan dunne laagjes. 2 x creme/room en 1 of 2 x vlaaivulling.
Dijkjes maak ik nooit.. Ik plamuur altijd de randjes dicht bij het afsmeren. Omdat ik dun vul zouden de dijkjes hoger worden als de vulling zelf.
Ik denk dat je toch een te dikke laag vulling er tussen hebt zitten.

14 Laatst bewerkt door Esther68 (15-05-2017 19:20)

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Het gekke is dat de vulling niet uitpuilt maar juist naar binnen getrokken lijkt te worden. Is bij mij ook soms zo en zo lijkt het op de foto ook. Ik denk daarom dat het niet ligt aan de dikte van de vulling. Ik spuit dijkjes en vulling met dezelfde grootte spuitmond dus mijn dijkjes kunnen nooit hoger zijn dan de vulling  ;)

15 Laatst bewerkt door astap79 (15-05-2017 19:45)

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Esther68 schreef:

Het gekke is dat de vulling niet uitpuilt maar juist naar binnen getrokken lijkt te worden. Is bij mij ook soms zo en zo lijkt het op de foto ook. Ik denk daarom dat het niet ligt aan de dikte van de vulling. Ik spuit dijkjes en vulling met dezelfde grootte spuitmond dus mijn dijkjes kunnen nooit hoger zijn dan de vulling  ;)

Dat klopt Esther69, meestal als ik dus een laagje jam op het biscuit aanbreng en daar een dijkje omheen, dan doe ik dus op de jam ook weer creme en omdat ik dit doe met een spuitzak, is deze laag net zo hoog als mn dijkje.

Maar nu zit ik er dus nog even over na te denken... ik had echt een super vers biscuit, en ontzettend luchtig.
Kan het misschien zo zijn dat dus de lagen van de taart langzaamaan toch wat inzakten, misschien dat dus daardoor de bovenste biscuit laag wat ging uitzakken en daardoor er een rand kwam te ontstaan, omdat hij platter werd en dus wat breder.

Ik heb voor aankomend weekend weer een stapeltaart, dus ik ga er nu extra op letten en ik ben benieuwd of het deze keer wel goed gaat :)

16

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Ik denk ook dat het oa kan komen door een te verse biscuit. Je hebt het ook over schuivende lagen. Ik vulde eerst altijd met vlaaivulling, maar sinds ik met jam vul lijken mijn taarten stabieler. De jam is van zichzelf al steviger dan de vlaaivulling, die ook nog eens grotere stukken heeft (soms stampte ik d vlaaivulling om een gladder geheel te krijgen  ;) ). Jam en bc zou ik zelf niet zo snel meer in 1 laag doen. Heb het een keer gedaan, met erg warm weer, en had het idee dat het toch ging glijden..

17

Re: ineens en rand in mijn taart na bekleden..

Ja ik ga in het vervolg mijn taarten 3 keer vullen, zodat ik gewoon elke vulling apart ertussen heb.
Ik zal laten weten hoe het bij mijn aankomende taart gegaan is :D ;)