1

Onderwerp: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Voor een Frozen taart wil ik ijsschotsen maken van modelling paste en fondant (50/50).
Deze wil ik vervolgens bovenop de taart steken en daarin een ijskristal met de leeftijd in cijfers.

Nu vraag ik mij alleen af of de taart, doordat ik de ijsschotsen door de marsepein, in de taart steek, dan zal uitdrogen, of dat het wel mee zal vallen (ik denk het laatste  =) ).

Iemand hier ervaring mee?

2

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Ik denk echt het laatste hoor!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Denk dat het ook wel mee zal vallen hoor :think:

4

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Uitdrogen zal wel loslopen, ik geloof dat ik me meer druk zou maken of de ijsschots niet zacht wordt als ie in de taart zit en dus niet rechtop blijft staan  :think:

5

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Bakkerie schreef:

Uitdrogen zal wel loslopen, ik geloof dat ik me meer druk zou maken of de ijsschots niet zacht wordt als ie in de taart zit en dus niet rechtop blijft staan  :think:

Hmmm  :think:  daar had ik nou net weer niet aan gedacht...
Dat is wel een goeie!
Misschien de ijsschotsen van alleen modelling paste maken? Als ik die eerdaags maak (de taart is voor 13 mei), dan kan het goed uitharden...toch?

6

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Zal er denk ik ook vanaf hangen hoe lang van te voren je de schotsen in de taart steekt, zelfs iets dat goed uitgehard is wordt uiteindelijk zacht als het vochtig wordt, maar durf niet te zeggen hoe lang dat duurt :nooo:

7

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Bakkerie schreef:

Zal er denk ik ook vanaf hangen hoe lang van te voren je de schotsen in de taart steekt, zelfs iets dat goed uitgehard is wordt uiteindelijk zacht als het vochtig wordt, maar durf niet te zeggen hoe lang dat duurt :nooo:

Ik ga morgen aan de slag met modelling paste, voor sneakers, dus ik zal een proefschotje maken. Uit laten harden en dan later in "iets vochtigs" zetten. Wellicht een vochtig sponsje. Zal ik zien wat het doet  =)

Bedankt dames!

8

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

De schotsen worden ook vaak van isomalt gemaakt. Mogelijk dat dat minder snel zacht wordt?!

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Zoek ook eens op rock candy. Dit kun je kleuren en daar kun je ook ijsschotsen van maken.

Groetjes, Caroline. Kijk voor mijn taarten en workshops op www.kaatjetaart.nl
Ook voor prints op frostysheet ben je bij mij aan het juiste adres. Cupcakerondjes kunnen worden gesneden.

10

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Kaatje taart schreef:

Zoek ook eens op rock candy. Dit kun je kleuren en daar kun je ook ijsschotsen van maken.

Daar gaan wel een paar dagen overheen  =)

Ik had ook al eens gekeken naar glass candy, ga dat denk ik maar proberen. Dat zal niet zacht worden, of smelten. Ik vrees toch dat modelling paste/fondant dat wel gaat doen....

11

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Nice lady schreef:
Kaatje taart schreef:

Zoek ook eens op rock candy. Dit kun je kleuren en daar kun je ook ijsschotsen van maken.

Daar gaan wel een paar dagen overheen  =)

Volgens dit recept niet
https://s15.postimg.org/mi57oei53/Screenshot_20170503-123820.png

https://s4.postimg.org/icyoctvc9/Screenshot_20170503-123759.png

Groetjes, Caroline. Kijk voor mijn taarten en workshops op www.kaatjetaart.nl
Ook voor prints op frostysheet ben je bij mij aan het juiste adres. Cupcakerondjes kunnen worden gesneden.

12

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Kaatje taart schreef:
Nice lady schreef:
Kaatje taart schreef:

Zoek ook eens op rock candy. Dit kun je kleuren en daar kun je ook ijsschotsen van maken.

Daar gaan wel een paar dagen overheen  =)

Volgens dit recept niet
https://s15.postimg.org/mi57oei53/Screenshot_20170503-123820.png

https://s4.postimg.org/icyoctvc9/Screenshot_20170503-123759.png

Dit noem ik glass candy  :) 
Rock candy is meer "kristal-achtig". Dat duurt dagen voor de suiker is "aangegroeid".

Maar dit wil ik inderdaad gaan proberen, alleen morgen even glucosestroop/siroop kopen...

13

Re: Ijsschotsen van modelling paste in taart steken

Aha, oké zelfde idee dus.

Groetjes, Caroline. Kijk voor mijn taarten en workshops op www.kaatjetaart.nl
Ook voor prints op frostysheet ben je bij mij aan het juiste adres. Cupcakerondjes kunnen worden gesneden.