1

Onderwerp: ruzie met biscuitmix

Hele suffe vraag waarschijnlijk. Ik bak niet veel taarten, maar heb toch wel enige ervaring. Mijn biscuit bakken ging altijd prima, maar tegenwoordig scheuren ze of komen ze niet goed uit de vorm. Nu heb ik sinds ongeveer een 1.5 jaar een Bosch Mum 5. Ik denk zelf dat ze nu gewoon te luchtig worden, want sindsdien gaat het af en toe mis. Mixen jullie soms korter dan met de hand? Kan natuurlijk weer met de hand gaan mixen om dit uit te testen, maar dat ding is zo handig.. :o

Van de week mislukte mijn oefentaartje die ik voor koningsdag wilde maken..  ik heb er van de week een keer 1tje in bestelling van een vriendin en nu krijg ik de bibbers... zo lullig als het dan mis gaat!

Re: ruzie met biscuitmix

Wat is je werkwijze? Wat voor soort bakblik gebruik je en waar vet je deze mee in? Op welke stand en oventemperatuur bak je je biscuit?

Ik gebruik een kitchenaid en mix 7 à 8 minuten op de hoogste snelheid en daarna 1 à 2 minuten op de laagste stand.

Groetjes Kirsten

3

Re: ruzie met biscuitmix

mix nu 10 minuten op de hoogste stand net als toen ik met de hand mixte. De laatste was een klein rond taartje van 20 cm. Normaal gebruik ik de spray van dr oetker, maar de laatste keer heb ik hem gewoon even ingesmeerd met wat gesmolten boter, omdat ik vergeten was dat de spray op was.. 

waarom mix je de laatste minuten op een lage stand? Kwam ik nog ergens tegen van iemand..

4 Laatst bewerkt door Esther68 (29-04-2017 18:50)

Re: ruzie met biscuitmix

Ik mix met mijn nieuwe KMix op lagere snelheid dan met de oude mixer, Kenwood patissier en krijg hetzelfde resultaat. Zou kunnen dat jouw Bosch mum niet per se op de hoogste stand hoeft. Al denk ik dat het bij jouw beslag komt doordat je niet 2-3 minuten op de laagste stand mix. Die 2 minuten op laagste snelheid is om de evt lucht uit het beslag te mixen. Zo heb ik het tenminste begrepen  ;). Ik weet niet of je een mix gebruikt maar op de verpakkingen staat eigen altijd 'eerst 8 minuten hoogste stand en dan 2 minuten laagste stand mixen'.
Invetten doe ik met zachte boter. Wanneer ik teveel boter gebruik krijg ik soms luchtbellen langs de rand tijdens het bakken, en dus geen mooie strakke rand  :s

5

Re: ruzie met biscuitmix

Ik bak met de mix van funcakes.. ga straks meteen kijken of het er ook op staat :o .

In ieder geval krijg ik nu ook wel het vermoeden dat het door die laatste paar minuten op de laagste stand komt, want de problemen heb ik inderdaad vooral aan de rand. Niet eerder over nagedacht. Ik ga straks denk even  proefbakken, anders raak ik vd week in de stress. Maak wel wat lekkers van de biscuit! Bedankt voor het meedenken!!

6

Re: ruzie met biscuitmix

Ik ben het eens met Esther68, die laatste minuten rustig mixen scheelt echt!
En dat staat ook op de mix van funcakes :)
Succes!!

7

Re: ruzie met biscuitmix

Het werkt!!! Hij kwam perfect uit de vorm, zag 't al meteen toen hij uit de oven kwam.  Hartstikke bedankt allemaal!

Het staat inderdaad op de verpakking zag ik :o . Ik heb jaren terug een workshop gedaan en daar werd gezegd 10 minuten mixen.. ik heb verder nooit gekeken. Met de hand mixen gaat waarschijnlijk minder snel en ik smokkelde altijd tussendoor door even de vorm in te spuiten met die bakspray.. daardoor kwam ik precies uit. Maar maakt niet uit, ik ben hartstikke blij. Heb nu grote mergpijpen gemaakt, nog even bedenken wie ik daar blij mee kan maken zodat ik zelf niet snoep ;-)