1

Onderwerp: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

hallo
ik ben voor het eerst hier op het forum omdat ik niet op internet gevonden krijg wat ik wil
ik heb paar weken terug een fondant taart gevuld en bekleed en ingevroren ivm tijd en de fondant was bijna niet meer goed nu moet ik de taart nog decoreren maar weet niet hoe omdat hij bevroren is of langzaam ontdooit in de koelkast ofdat de bloemetjes ed goed blijven zitten heb tylose ook waar je ook lijm van kunt maken
ik weet nu niet zo goed hoe ik het moet doen versiersels van te voren maken taart uit de vriezer langzaam latrn ontdooien lijm maken en de al gemaakte decoratie erop plaken op de dag zelf  (verjaardag)?

ik hoopdat een van jullie het wel weten

alvast erg bedankt

2

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

Als het bloemetjes zijn, zou je dat kunnen doen, maar je hoeft niet echt lijm te maken, want als je taart ontdooid, gaat ie zweten, dus wordt die wat vochtig,,,,. Fondant (suiker) plakt met water.....gewoon even vasthouden.....
zo doe ik het altijd.
wat ik ook vaak doe, maar dan praat ik over platte versiering zoals letters of spinnenweb, gras, hekjes enzo...dat ik de taart even uit de vriezer haal, met wat water of lijm even snel de versiering opplakjen, en weer terug in de vriezer...

groetjes Sandy

3

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

owke dank je wel voor de tips

hoe ontdooi jij je fondanttaart want ditvgaat de eerste keer voor mij worden

groetjes

4

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

Welkom :)

De taart kan je het best in een taartdoos in de koelkast ontdooien :)

5

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

owke deze past alleen niet in een doos en zit nu in een grote vriezer -30  dus denk zelf 2 dagen van te voren eruit halen  zat er over na te denken om dan halverwege dus na 1 dag in de koelkast te gaan decoreren

6

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

24 uur van te voren eruit halen is genoeg...is mijn ervaring tenminste, en dan kun je idd decoreren wanneer je wilt.

7

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

owke dank je wel voor de tip   wanneer kan ik hem daarna het beste uit de koelkast halen  want heb weleens meefemaakt dat de botercreme nog hard was endat was niet lekker

8

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

ik vraag me ook af hoe lang van tevoren ik de decoraties kan maken denk zelf dat het beste is wannneer ik de taart eruit heb gehaald   maar zat er nu net aan te denken omdat ik een planning probeer te maken vandaar

9

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

Ik maak decoratie vaak al langer van te voren, gerust 2 weken. In een lucht dichte bak blijven ze lang goed.

10

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

Taart een klein half uurtje voor het aansnijden op een koele plek zetten,
decoratie maak ik ook 1 of 2 weken van te voren...hard wel wat uit.

11

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

owke kan je het dan nog makkelijk op de taart plakken als het uitgehard is

12

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

Jahoor, geen probleem, met wat water of wat eetbare lijm....even vasthouden....

13

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

hoi   ik heb de taart uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet maar hij gaat nu ontiegelijk zweten ik weet niet wat ik nu het beste kan doen heb de koelkast al op standje 1 gezet en beetje afgedept met keukenpapier    maar lijkt erger te worden io moet nog 36 uur tot het feestje    had hem iets eerder eruit gehaald omdat ik hem veel moet versieren

14 Laatst bewerkt door Esther68 (31-03-2017 10:37)

Re: decoreren van fondanttaart uit de vriezer

Je zegt dat de vriezer -30 is. Een koelkast is zo tussen de 5-8 graden. Behoorlijk verschil dus waardoor je taart gaat zweten. Ik hoop niet dat je de taart met papier hebt gedept?  :o Je kunt het best niet aan de taart komen omdat je dit blijft zien. Soms kan het lang duren maar het komt meestal goed, mits je de taart niet in een afgesloten plastic doos oid hebt gezet (kan het vocht niet weg).
Ik weet niet wat voor vulling je hebt, maar een botercreme kun je gerust een uur, of zelfs nog langer, buiten de koelkast zetten. Heb je ook geen harde vulling  ;-) . Ligt ook een beetje aan de buitentemperatuur maar meestal is een half uur te kort om de bc zacht te laten worden.
Wat betreft decoraties van tevoren maken....bloemetjes oid die uit moeten harden aan de lucht laten drogen (ook weer ivm vocht), decoraties (puzzelplaatjes oid) die zacht moeten blijven kun je het beste wel luchtdicht verpakken.
Ik gebruik meestal een klein bolletje natgemaakte fondant om iets vast te plakken. Zeker aan de zijkant. Ligt er ook een beetje aan hoe zwaar de decoratie is maar grotere bloemen bijv blijven bij mij niet echt plakken met eetbare lijm  ;) .
Ben benieuwd hoe het nu met je taart is.
Oh ja...je zegt dat de fondant niet meer goed was maar er staat een THT datum op. Dit betekent niet dat de fondant na deze datum niet meer goed is. Smaak, kwaliteit enz kan wel minder worden na deze datum maar je kan het nog gewoon gebruiken. Moest ik even kwijt  :O . Veel mensen weten het verschil tussen TGT en THT niet waardoor er dus heel veel etenswaren onnodig weggegooid worden.