1

Onderwerp: Fondant scheurt tijdens bekleden

Help

Ik heb een dikkie dik taart gemaakt. Tijdens het bekleden  scheurt de zijkanten van de taart, ik heb dit nu al bij 2 taarten gehad. Uiteindelijk heb ik het weg kunnen werken maar dat kan niet bij alle taarten. Heeft iemand enig idee? Ik gebruik fondant van de sligro, heb naar mijn idee goed gekneed.
ik ben radeloos.


https://s9.postimg.org/e28bwrae3/20170208_213204.jpg

https://s17.postimg.org/glm5q1ca3/20170209_212024.jpg

2 Laatst bewerkt door Willeke87 (19-02-2017 21:45)

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Misschien komt het omdat je teveel trekt aan de fondant? De fondant kan te dun zijn uitgerold?
Ik had eerder ook last hiervan.
Door veel youtube filmpjes van bekleden te bekijken, leer je goede technieken. Misschien kun je dat doen?!

3

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

De fondant zou ook wat droog of te dun kunnen zijn. Heb je bijvoorbeeld poedersuiker gebruikt om uit te rollen? Dit maakt de fondant droog en risico op scheuren is groter. Maizena zou dan bijvoorbeeld ook een optie kunnen zijn. Persoonlijk rol ik uit tussen 2 vellen doorzichtig tafelzeil. Beetje hetzelfde principe als "the mat"

4 Laatst bewerkt door Esther68 (20-02-2017 00:02)

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Het eerste wat mij opvalt is dat je lap erg groot is. Je 'moet'  ;)  zorgen dat je lap de grootte heeft van de doorsnee + 2x hoogte van je taart heeft. Doordat je lap te groot is gaat deze trekken waardoor je dus scheuren krijgt en dan met name op de rand, zoals op jouw foto te zien is.
Ik heb op een grote MDF plaat cirkels getekend met verschillende afmetingen, en deze bekleed met doorzichtig tafelzeil. Dus bijv voor een 25 cm rol ik een lap uit van (25 + 9 + 9=) ongeveer 43-45 cm. Wanneer ik de lap op de taart heb gelegd duw ik eerst de randen aan zodat het risico op scheuren nihil is. De lap rekt tijdens het bekleden vaak nog ietsje uit dus je hoeft niet bang te zijn dat je tekort komt  ;)

5

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Ik herken het, had het ook bij de fondant van de sligro..
Ik bestel mijn fondant nu al jaren bij de bakker (zeelandia is dat), en heb er geen last meer van.
Laatst had de bakker ook niks meer, en als nood weer uitgeweken naar de sligro....hetzelfde, weer scheuren....

groetjes Sandy

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

het merk fondant scheelt inderdaad ook veel. sinds ik met callebaut bekleed heb ik er geen last meer van. die kun je heel ver uitrekken zonder dat hij scheurt.

7

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Nog een tip:
Niet van boven naar beneden je zijkanten aanwrijven. Maar van beneden naar boven. Dan geef je minder spanning en daardoor minder kans op scheuren.

@Esther68: ik gebruik ook altijd een veel grotere lap dan jij omschrijft. Zo kun je de plooien veel gemakkelijk verdelen en kun je vrijwel rimpelloos bekleden. Zo heeft ieder zijn werkwijze ;)

8

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Dankjewel voor jullie tips ga er zeker wat mee doen. Morgen avond ga ik weer een taart bekleden hoop zo dat het lukt

9

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Gisterenavond de frozen taart gemaakt. Helaas weer gescheurd. Wil nu tog een ander merk proberen maar welke raden jullie aan.? Zeelandia en callebaut als ik het goed begrijp.

Gr lavita

10

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

zelf gebruik ik callebaut en ik ben er heel erg blij mee :)

11

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Als ik al fondant gebruik is het ook callebaut  :Y

12

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Zeker callebaut anders satin ice

13

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Ik gebruik altijd funcakes, geen problemen mee.

14

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Hoelang kneden jullie het fondant ongeveer ik wel een kwartier is dat veel te lang misschien

15 Laatst bewerkt door LaLuub (25-02-2017 22:57)

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Ik gebruik altijd Bakels Pettinice. Vind ik fijn werken en ook lekker. Deze is wel elastisch (scheurt niet), maar is niet 'kauwgum'-achtig.

Anders kijk je eens hiernaar: (let wel: deze test is uit 2012, dus de recepturen kunnen inmiddels aangepast zijn. Er schijnt in 2016 een nieuwe fondant test te zijn gedaan door Mjam Taart (kan geen testresultaten online vinden). Velen zweren nu bij de vernieuwde Renshaw)
http://www.deleukstetaarten.nl/reviews/fondant-test

Maar het blijft toch wel een persoonlijke smaak. Waar de één bij zweert ivm elasticiteit, vind de ander het kauwgom. En waar de één de smaak geweldig vindt, vindt een ander het weer juist chemisch.

Gewoon uitproberen dus  ;-)

16

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Het maakt het zo lastig je hebt zoveel verschillende soorten denk tog dat ik de callebaut een keer ga proberen

17

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Los van welk merk fondant je kiest, denk ik dat het ook kan helpen als je een iets minder grote lap fondant neemt. Anders het risico op scheuren alleen al door het gewicht van de lap die 'trekt'.

18

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Een kwartier kneden vind ik wel lang inderdaad. Kun je het niet eens uitproberen op een lege omgekeerde bakvorm. Dan zijn niet meteen je taarten mislukt. Ik kneed zelf tot het gewoon soepel is en dan rollen maar. Niet te lang over doen, anders droogt het uit. Dat gebeurt wellicht ook als je zo lang kneed.

Nou succes ermee, ik hoop dat je je oplossing vindt!
Tieneke

19

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Dat is idd ok en goed idee oefenen op de bakvorm.
Weet iemand misschien waar ik een klein verpakking callebaut kan kopen inplaats van 7 kilo

20

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Nee volgens mij is in nl is alleen 7 kilo te koop.

Groetjes Kirsten

21

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Om te bekleden maak Ik het liefst zelf  Mmf. Het is alleen niet zwart of rood te kleuren. Maken uitrollen en meteen bekleden anders droogt het uit en gaat het scheuren. Ik vind het erg prettig werken. Ik vind het lekkerder smaken dan gewone fondant.

22

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

De laatste 2 taarten scheurde het fondant ook bij mij.

Alleen soepel gekneed, direct uitgerold en zodra ik het over de taart legde, scheurde het al.
En ik gebruik meestal funcakes fondant. Best vervelend.

23 Laatst bewerkt door lisavd (15-09-2017 10:55)

Re: Fondant scheurt tijdens bekleden

Het kan aan de fondant liggen, maar ik denk dat je misschien te dun uitrolt waardoor hij sneller kan scheuren.

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.