1

Onderwerp: Profoster of acryl disks

Hoi allemaal,

Ik zit heel erg te twijfelen om de profoster te kopen of de acryl disks.
Wat gebruiken jullie om je taarten helemaal strak af te smeren?
Wat zijn jullie voors en tegens?

Ik hoor het heel graag,

Groetjes linda

2

Re: Profoster of acryl disks

Ik smeer af met n pallet mes en heb strakke taarten.
Denk dat het heel persoonlijk is wat je fijn vind werken.

Re: Profoster of acryl disks

ik gebruik een palletmes en een side scraper. Dat gaat prima. Je moet er zelf een eigen draai in zien te vinden.

4

Re: Profoster of acryl disks

Ik denk alleen wel dat je de profroster meer kunt. Dat is één ding dat je kunt verstellen voor verschillende maten en hoogten.
Bij de acrylplaten moet je toch voor ieder formaat een set platen hebben?

Maar ik heb met geen van beide ervaring dus kan je daarin niet adviseren.
Ik gebruik net als Marielrooijakkers een sidescraper en een paletmes.  :y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Re: Profoster of acryl disks

Ik heb met beide ervaring en ik zou gaan voor de profroster. Kost minder dan allemaal verschillende discs en het werkt sneller :). Ik heb t ook altijd gedaan zoals marielrooijakkers maar ik kreeg op die manier toch niet altijd de bovenkant helemaal waterpas. Vandaar dat ik discs ben gaan uitproberen en afgelopen weekend voor het eerst met een profroster heb gewerkt en mijn voorkeur gaat uit naar de profroster :).

6

Re: Profoster of acryl disks

Geen dure materialen maar werk met drum paletmes en scraper+ upside down techniek en flexi smoothers = strakke waterpas taarten

7

Re: Profoster of acryl disks

KimN... zou je kunnen uitleggen hoe je dat precies doet?

Re: Profoster of acryl disks

KimN schreef:

Geen dure materialen maar werk met drum paletmes en scraper+ upside down techniek en flexi smoothers = strakke waterpas taarten

zo doe ik het inderdaad ook. ik bekleed een drum met bakpapier. Die smeer ik in met 1 op 1 botercreme (dun) daan laat je de taart rustig op vallen met de bovenkant van de taart op de plaat. en dan ga je de zijkanten insmeren met 1 op 1. Daarna ga je met de sidescraper de taart rond om hem mooi strak te krijgen en je moet hem goed in de hoek van de taart zetten zodat je een strakke hoek krijgt. Je moet de taart tussentijds wel goed terug koelen zodat de botercreme goed hard is.

9

Re: Profoster of acryl disks

Ik kende de upside down techniek niet, terwijl ik toch al wat jaartjes taarten maak  ;). Alleen een ding.....mijn taarten zijn behoorlijk strak (met paletmes en scraper) maar niet altijd waterpas. Dit gebeurt al tijdens het vullen en biscuitlagen op elkaar leggen. Ik gebruik ook vaak een cakeboard + waterpasje om de taart waterpas te krijgen. Lukt vrij aardig, maar doe dit eigenlijk alleen bij stapeltaarten. De upside down techniek wordt dus eigenlijk meer bedoelt om strakke randen te krijgen dan, toch? Want als je al niet goed vult en lagen op elkaar legt is de taart toch nog niet waterpas als je deze omdraait? Of zie ik het verkeerd?  ;)

10

Re: Profoster of acryl disks

Upside down.. is toch gewoon je bovenkant vd taart als onderkant gebruiken???? Dan heb je altijd een strakke bovenkant.
Of bedoel je iets anders?

11

Re: Profoster of acryl disks

Willeke87 schreef:

Upside down.. is toch gewoon je bovenkant vd taart als onderkant gebruiken???? Dan heb je altijd een strakke bovenkant.
Of bedoel je iets anders?

Wat ik begrijp en op filmpjes heb gezien is dat je dat taart (met de onderkant als bovenkant) op zijn kop afmeert en na het afsmeren de taart omdraait. De taart krijgt dan een strakke rand.