Onderwerp: Te luchtig?

Afgelopen zaterdag heb ik een heuse KitchenAid van mijn lief gekregen.
Natuurlijk gelijk aan het bakken geslagen.

Tot mijn stomme verbazing kreeg ik veel meer deeg dan normaal! Ik moest er echt bakblikken bij slepen.......
Blijkbaar wordt er door de KitchenAid zoveel meer lucht in geslagen dat het daardoor qua volume ook echt meer wordt.

Maar... het biscuitdeeg werd, omdat het zo luchtig was, erg breekbaar en makkelijk in te duwen.

Wat nu?
Korter mixen?
Ander recept?
Andere garde? (ik heb nu de draadgarde gebruikt).

Het is vast een luxeprobleem, maar ik vroeg me af of jullie het herkennen.

2

Re: Te luchtig?

Ik had eerst een Kenwood patissier maar nu een Kenwood Kmix (ik merkte hier al verschil in dus met jouw KA zal dit misschien nog meer zijn  ;). De Kmix is krachtiger dan de patissier. Ik mix nu niet meer op de hoogste snelheid, wat ik bij de patissier wel deed, maar nog wel de volle minuten. Dus op lagere snelheid, gewoon met je vertrouwde recept en mixen met de draadgarde. Mijn beslag is precies zoals ik 'm hebben wil  :y

Re: Te luchtig?

Oh, super Esther! Daar kan ik dus iets mee.
En het klopt ook helemaal, want ik heb hem vol op 10 gezet, acht minuten.... en daarna nog drie minuten op 4.

Ik ga hem nu eerst maar eens op 6 testen dan! Wellicht hoog genoeg.

Dank je!

Re: Te luchtig?

Je biscuit is klaar als je je vinger erin steekt en eruit haalt en er een puntje blijft staan.
Als je je biscuit te lang laat kloppen stort het uiteindelijk in elkaar en krijg je een biscuit wat heel makkelijk uit elkaar valt na het bakken.

Als je zondigt zondig dan lekker