1

Onderwerp: Barstjes - suiker

Hoi,

Ik kan best wat praktische tips gebruiken van meer ervaren taartenbakkers. Zelf doe ik het eigenlijk maar 1 a 2 keer per jaar en dat is niet echt voldoende om het fijn in de vingers te krijgen.

1. Mijn 3D-beeldjes zien er over het algemeen niet slecht uit, maar ze vertonen barstjes. Ik mag nog zo hard kneden, het is heel moeilijk om de barstjes eruit te krijgen.

2. Wanneer ik de taart bekleed heb met suikerpasta, is ze wel mooi. Maar nadien wordt de kleur erg dof en begint de suikerpasta soms (niet altijd) ook barstjes te vertonen. Aan wat zou dat kunnen liggen? Als ik foto's van anderen zie, zie ik dat de kleuren mooi glanzend zijn

3. Ik rol vaak uit op bloemsuiker of suikerbakkerspoeder zodat de deegrol niet blijft kleven in de pasta en zodat de pasta niet blijft kleven aan het werkoppervlak, maar hoe krijg je daarna je decoratie weer helemaal schoon zonder witte vlekken? Ik doe dit nu met een voedingspenseel en water, maar ik ben bang dat net dit voor de problemen in punt 2 zorgt.

4. Welk merk voedingspenselen raden jullie aan? Ik heb de indruk dat die van mij niet veel waard zijn (mijn vader heeft ze meegebracht uit een groothandel voor patisserie, maar voedingspenselen die haren verliezen, vind ik nu niet echt om over naar huis te schrijven)

2

Re: Barstjes - suiker

Mijn boetseersels hebben soms ook barstjes maar andere smeer (plamuur) ik dan dicht met een dik papje van fondant (zelfde als het boetseersel) +water.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een doffe kleur. Fondant taarten zijn eigenlijk altijd dof. Marsepein glanst wel iets meer. Misschien dat de foto's van de glanzende taarten genomen zijn toen de taart net uit de koeling kwam? Zelf vind ik glanzende taarten juist niet mooi  :O . Wat ik wel raar vind is dat de barstjes later pas komen.
Ik rol uit op een tafelzeil en gebruik nooit poedersuiker oid. Hier droogt de fondant/marsepein idd van uit. Ik rol uit met een kunststof roller (voorheen met een pvc buis) omdat mijn marsepein ook aan de houten roller bleef plakken.
In taarten (web)winkels zijn speciale penselen te koop. Per set of los. Ik heb nog nooit gehad dat de haren los lieten.

3

Re: Barstjes - suiker

Ipv poedersuiker kun je crisco gebruiken tegen het plakken. Dat is vet en daardoor gaat het meer glimmen denk ik. Ook zal het misschien helpen tegen de barstjes.
Zeelandia marsepein 1:3 vind ik zelf het lekkerste werken. Fondant hou ik niet van.. Niet om te eten en niet om mee te werken.
Penceeltjes heb ik gewoon bij blokker of action vandaan maar gebruik ik bijna nooit.