1

Onderwerp: Airbrush steeds verstopt

Ik heb sinds een tijdje een airbrush (dual action) en ben er heel blij mee, lukt ook steeds beter om controle te krijgen over wat ik verf, maaaar ik heb heel regelmatig dat hij verstopt raakt. Wanneer ik het verfreservoir leeggespoten heb en er nieuwe verf bij doe, verstopt, als ik een paar minuten niet verf, verstopt, ook als ik er een keer water door heen heb gespoten om demeeste verf vast weg te spoelen. Ik gebruik airbrushverf. Iemand enig idee of dit normaal is of doe ik iets niet goed, kan ik het voorkomen? Graag tips! Iedere keer die spuit tussendooor helemaal uit elkaar halen en goed schoonmaken is zoveel werk :(

2

Re: Airbrush steeds verstopt

Bakkerie schreef:

Iedere keer die spuit tussendooor helemaal uit elkaar halen en goed schoonmaken is zoveel werk :(

Dat klopt, maar volgens mij is dat toch echt de oplossing waar je naar op zoek bent. Ik maak mijn airbrush altijd helemaal schoon na gebruik, zoals mij geleerd is bij de workshop waar ik hem gekocht heb.
En ik verf met zelf gemaakte verfjes van poeder en alcohol, of op waterbasis, maar niet speciale airbrush producten en toch verstopt ie eigenlijk nooit.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Re: Airbrush steeds verstopt

Mja, maar ik moet hem dus ook tussendoor tijdens het verven steeds schoonmaken, als ik klaar ben maak ik hem uiteraard goed schoon, helemaal uit elkaar etc, maar niet iedere 5 minuten en als je met een ander kleurtje verder wil toch? Zou mijn techniek dan niet goed zijn (niet goede verf/lucht verhouding ofzo) Wat voor naald heb jij erin zitten, ik heb er nl 2 bij en heb tot nu toe steeds de dunste gebruikt, omdat je daar het nauwkeurigst mee kan verven, volgens de winkel waar ik hem heb gekocht hoefde die dikke alleen bij parelmoer/glitter etc omdat daar grotere pigmenten inzitten.

4

Re: Airbrush steeds verstopt

Ik heb er maar 1 naald bijzitten. En ik hoef hem inderdaad niet tussen kleurtjes door uitgebreid schoon te maken met uit elkaar halen en zo.
Ik begreep eigenlijk dat je dat überhaupt niet vaak deed. My bad.

Misschien je verf wat meer verdunnen. Ik heb wel geleerd om vrij dunne verf te gebruiken. En dan als het donkerder moet, laten drogen en een laag eroverheen aanbrengen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Re: Airbrush steeds verstopt

Op papier iets helder uitleggen is ook best lastig, je kunt het ook anders lezen inderdaad. Kan het een keer proberen om nog meer te verdunnen, op zich is de airbrushverf waterdun, maar misschien droogt het dan toch wat minder snel in het apparaat...