1

Onderwerp: Recept omrekenen

Hopelijk heeft iemand een tip voor mij :)

Ik heb nu 2 jaar een taartje voor onze dochter gebakke.
Echter nu wordt ze groter en wil ik het formaat wat vergroten :)

Nu heb ik hem eerst in een 12cm blanda-schaal gebakken, maar nu wil ik hem in een ronde vorm doen van 12cm en 5cm hoog.

Het recept wat ik voor de blanda hanteer is:

100 gram bloem
50 gram basterdsuiker
48 gram magarine
63 gram water
5 gram vanillesuiker
8 gram bakpoeder.

Hoe kan ik het beste dit omreken naar mijn nieuwe vorm ?

2

Re: Recept omrekenen

Ja, dat weet ik: doe water in je blanda en meet in je maatbeker hoeveel halve of hele liters water erin passen. Doe daarna hetzelfde met je vorm. Als in je kleine een halve liter gaat en in je grote 2 liter, moet je je recept dus met 4 vermenigvuldigen. Snap je?

Tieneke

3

Re: Recept omrekenen

http://i.imgur.com/S8255ti.jpg

Ik had dus geprobeerd om dit met water om te rekenen, maar de rechtervorm is open van onderen (losse onderkant) ;)

Ik heb nu de hoogte en breedte van de vormen gemeten en ze blijken gelijk te zijn :D

Zal dus hetzelfde recept aanhouden.
Hij zal dan iets minder hoog worden, maar dat is niet erg.

Volgend jaar gaan we een grotere vorm nemen en omrekenen :)

4 Laatst bewerkt door BeauFrits (21-09-2016 14:46)

Re: Recept omrekenen

Weet overigens iemand hoe je de hoeveelheid van margarine kunt omrekenen naar olie ?
Voor roomboter zou de omrekening moeten zijn 48 * 0.82 /0.92 = 43gr, maar weet iemand welke formule je moet hanteren bij margarine ?

Roomboter vervangen door olie, hoe bereken je dat?
1 kilo boter bevat 0,82 vet en 1 liter olie bevat 0,92 vet.
Om boter te kunnen vervangen door olie moet je dus gaan omrekenen en dat doe je als volgt:
Stel, je hebt 250 gram boter/vet nodig voor een taart/cake. Dan vermenigvuldig je de 250 gram vet met 0,82. De uitkomst hiervan deel je door 0,92 en de uitkomst hiervan is de hoeveelheid olie die je nodig hebt bij de taart/cake. Even simpel uitgelegd: 250×0,82=205 en 205:0,92=222,8 gram. Je gebruikt dus 222,8 gram olie of afgerond naar boven 223 gram olie in plaats van 250 gram boter.

5

Re: Recept omrekenen

BeauFrits schreef:

Weet overigens iemand hoe je de hoeveelheid van margarine kunt omrekenen naar olie ?
Voor roomboter zou de omrekening moeten zijn 48 * 0.82 /0.92 = 43gr, maar weet iemand welke formule je moet hanteren bij margarine ?

Roomboter vervangen door olie, hoe bereken je dat?
1 kilo boter bevat 0,82 vet en 1 liter olie bevat 0,92 vet.
Om boter te kunnen vervangen door olie moet je dus gaan omrekenen en dat doe je als volgt:
Stel, je hebt 250 gram boter/vet nodig voor een taart/cake. Dan vermenigvuldig je de 250 gram vet met 0,82. De uitkomst hiervan deel je door 0,92 en de uitkomst hiervan is de hoeveelheid olie die je nodig hebt bij de taart/cake. Even simpel uitgelegd: 250×0,82=205 en 205:0,92=222,8 gram. Je gebruikt dus 222,8 gram olie of afgerond naar boven 223 gram olie in plaats van 250 gram boter.

OP het pakje van de margerine opzoeken wat de hoeveelheid vet erin is (%). Dan heb je je factor die dus in de formule de "0,82" vervangt. (0,82 = 82%)

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Re: Recept omrekenen

SweetTooth schreef:

OP het pakje van de margerine opzoeken wat de hoeveelheid vet erin is (%). Dan heb je je factor die dus in de formule de "0,82" vervangt. (0,82 = 82%)

Ach natuurlijk  :grr:
Ik had niks meer in huis maar heb het online kunnen vinden ;)
Zo te zien 80% dus daar komen we wel uit :)

7

Re: Recept omrekenen

Whaha ik zou hier niet eens over nadenken.. gewoon 250 gram boter voor 250 gram olie vervangen :P

8

Re: Recept omrekenen

chantal1980 schreef:

Whaha ik zou hier niet eens over nadenken.. gewoon 250 gram boter voor 250 gram olie vervangen :P

Zou dat gewoon kunnen ?
Ik bedoel is het dan niet zo dat de cake te nat zou kunnen worden of zal het meevallen  :)

9

Re: Recept omrekenen

Geen idee, gaat niet om kilo's. Als ik met die moeilijke berekening zie dat het maar om 27 gram verschil gaat.. Das maar een klontje boter. Kan me niet voorstellen dat er een hele cake/taart zal mislukken hierdoor.