1

Onderwerp: Bol taart maken

Over 2 weken is mijn zoontje jarig en hij wil graag een mickey mouse clubhuis taart. Daarvoor wil ik het clubhuis in 3D maken. Het hoofd van mickey moet daarom een bal worden, alleen heb ik geen idee hoe ik dit goed in elkaar moet zetten. Ik heb al heel youtube afgezocht naar tutorials, maar vind geen geschikte.

Ik heb bij ikea 2 RVS ronde schalen gehaald, maar hoe ga ik die twee op elkaar zetten? Ik neem aan dat ik er een stuk karton tussen moet doen en een dowel moet gebruiken. Maar hoe ga ik het egaal met fondant bekleed krijgen? Zou ik eerst beiden helften moeten bekleden, deze dan op elkaar zetten en de fondant dan naadloos aan elkaar zien te krijgen? Of eerst de buiscuit op elkaar maken en dan het geheel met fondant bekleden?

Heeft iemand ervaring?

2

Re: Bol taart maken

Ik heb met kerst een kerstbal gemaakt, de twee helften aan elkaar geplakt met vulling en in 1 keer bekleed, geen dowels of karton gebruikt, ging prima. Misschien kun je een how to vinden van een voetbal ofzo, ik heb de wilton balvorm gebruikt voor het bakken, kan me niet voorstellen dat daar geen howtos van zijn.

3

Re: Bol taart maken

Bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad een how to gevonden van de leukste taarten shop voor een voetbal te maken. Die heb ik zojuist uitgeprobeerd. Alleen is het probleem dat ze in het filmpje de onderkant vrij van fondant laten, omdat hij daarop blijft staan. Die van mij moet nog ergens op komen en dus moet ik hem helemaal rondom bekleden. Daar gaat het dus mis. Mijn onderkant gaat helemaal rimpelen en ik krijg het niet strak. Het ziet er niet uit.
Tips daarvoor?

4

Re: Bol taart maken

Misschien soortgelijk als deze, maar dan van dezelfde kleur en de naad op een andere manier wegwerken?

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Re: Bol taart maken

Helemaal glad onderaan krijg je de bal niet maar dit kun je idd wegwerken met (bijv) gras. Wat ik bij een voetbal wel eens doe is eerst heel dun bekleden en daar de vlakken op plakken.

6

Re: Bol taart maken

Die pokémon had ik ook al gevonden, maar dan zal ik moeten kijken de naad weg te werken. Ik kan de onderkant niet verbloemen, er komt namelijk een dunne nek onder. Daarvoor wilde ik een plastic holle dowel gebruiken en daar een beetje fondant over doen.  En dat komt dan op weer een halve bol...
Ben er dus nog steeds niets uit.
http://animatedviews.com/wp-content/uploads/2007/04/clubhunt-01.jpg
Dit is het voorbeeld.

7

Re: Bol taart maken

Ik lees wel eens dat mensen een papje maken van fondant en water en daarmee een naadje dichtsmeren, misschien werkt dat? Maar hoe ga je die bol op die dowel zetten, zonder dat hij er door zakt?

8

Re: Bol taart maken

Ik zou een piepschuim bol gebruiken (doe ik ook wel eens  ;). En al helemaal wanneer er een dowel in komt. Denk nl ook dat deze door gaat zakken. Naden bij boetseersel werk/plamuur ik weg met een papje van dezelfde fondant/marsepein als de kleur van het boetseersel. Als je de goede dikte hebt zie je er niks meer van als dit opgedroogd is  ;)

9 Laatst bewerkt door LaLuub (21-09-2016 22:05)

Re: Bol taart maken

Ivm het anders door het hoofd zakken vd dowel, zou ik er wel een dun board tussen doen. Als je dan onder de board met Rice Krispies het onderste stukje vd cirkel maakt en bovenop de board de taart als (bijna hele) bol maakt, kun je volgens mij én de onderkant mooi in fondant krijgen én de kop blijft 'zweven' halverwege de nek-dowel...als je begrijpt wat ik bedoel...

10 Laatst bewerkt door LaLuub (21-09-2016 22:54)

Re: Bol taart maken

En dat papje v fondant met wat water werkt super!

En anders zou je eens kunnen kijken naar gravity defying sphere cakes, of misschien volstaat deze staande minion v Ann Reardon al wel om je een idee te geven van een mogelijke opbouw. De beentjes wordt in jouw voorbeeld het nekje en de minion wordt een ronde zwarte bol :)
https://www.youtube.com/watch?v=fkIMdzRvsfQ
Onderkant kun je evt dus nog wat ronder maken met bijv Rice Krispies.

Maar als je niet persé het hoofd v taart moet/wilt maken en je wilt het een een stuk eenvoudiger houden, dan zou ik de tip van Esther Opvolgen en een piepschuim bal bekleden. Scheelt een hele hoop gedoe

succes! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

11

Re: Bol taart maken

Super bedankt voor alle tips. Het cakeboard was ik inderdaad al van plan. Maar die Rice Krispies zijn ook wel een hele goede tip. Ik wil sowieso de bol van gewone cake maken ipv biscuit. Ik heb hem deze week namelijk van biscuit gemaakt, en die is zo zacht dat hij niet in vorm blijft. En da ga ik eens proberen met het papje  :P
Ik ga opnieuw oefenen, en dan volgende week voor de echt.

Nog even een vraag over de Rice Krispies, kun je die ook invriezen? Stel dat mijn probeer bol zo goed lukt dat ik hem voor de uiteindelijke taart kan gebruiken, dan kan hij nog een weekje in de vriezer.