1

Onderwerp: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Hoi
Ik heb een vraag over fondant ....ik gebruik namelijk fondant van satin ice om taarten te bekleden. Maar de laatste taarten heb ik naamelijk problemen gehad met de fondant .....dat de fondant begint te zweten zo erg dat hij hij letterlijk smelt ik kan hem ook niet smoothen. Ik smeer mijn taarten af met ganache van de avond ervoor en gaan dan de koelkast in. Waaraan zou dit kunnen liggen? Het zit namelijk zo ik moet een huwelijkstaart maken voor 17/09/16  van 3 lagen waarvan de middelste met eetbaar bladgoud wordt bekleed. Ben bang als dit hier gebeurd heb ik een groot probleem en kostelijk....Wie heeft er raad, ik hoor het graag.

Alvast bedankt

2 Laatst bewerkt door Esther68 (08-08-2016 20:23)

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Zoals ik al antwoord gaf op dezelfde vraag in een ander topic zei  ;)....dat zweten heeft echt met de hoge luchtvochtigheid te maken. Dit jaar heb ik er ook erg veel last van. Nog nooit zo erg gehad de afgelopen 6 jaar. Ligt dus niet alleen aan de fondant. Waar smeer je eigenlijk mee af?
Ik werk meestal met marsepein maar ook soms met fondant. Satinice vind ik goed, maar Callebaut vind ik beter/lekkerder (terwijl ik eigenlijk niet zo van fondant hou  ;) )

3

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Hoi
Ik smeer mij. Taarten af met ganache en dan gaan ze de koelkast in, en de volgende dag bekleed ik de taart. Zou het daaraan kunnen liggen dat ze te lang in de koelkast waren, en dat de temperatuur verschil te groot is. Je gaat vanalles denken wat het zou kunnen zijn.

Maar alvast bedankt.
Christel

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Ik smeer af met botercreme, maar als ik m'n taartje een nacht in de koeling heb gelaten, probeer ik deze wel een paar minuutjes voor bekleden eruit te halen. Anders heb ik ook nog wel eens last van plakkerigheid, zeker in de zomer met hoge luchtvochtigheid, zoals Esther al zegt.

5

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

De luchtvochtigheid is gewoon heel vervelend, ik heb er ook heel veel last van. Ik gebruik alleen gum paste van Satin ice, dit was laatst een regelrechte ramp, toen ik een mega Mindy masker moest maken. Gelukkig had ik toen nog gumpaste liggen van wilton, die werkt veel fijner.
Zelf gebruik ik fondant van brandnewcake. Echter heeft elke fondant wel last van dat plakweer. Schijnbaar is smartflex fondant fijn met warm weer, misschien is dat een optie voor je bruidstaart?

6

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Ik smeer af met 1 op 1 en gebruik altijd funcakes fondant. nooit problemen met zwetende taarten gehad :).

7

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

hoi,
iemand ervaring met fondant en marsepein van "Zeelandia", normaal gebruik ik fondant van Callebaut en marsepein van Fun cakes????

8

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

celeste schreef:

hoi,
iemand ervaring met fondant en marsepein van "Zeelandia", normaal gebruik ik fondant van Callebaut en marsepein van Fun cakes????

De marsepein gebruik ik altijd, omdat ie zo lekker is :) Ik meng em wel altijd met fondant, anders scheurt ie nog wel eens. Vooral de witte

groetjes Wilma

9

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Ik gebruik altijd fondant en marsepein van funcakes en is wat mij betreft echt een aanrader :).

10

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Ik ga echt voor Zeelandia marsepein en Callebaut fondant  :Y

11

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Esther68 schreef:

Ik ga echt voor Zeelandia marsepein en Callebaut fondant  :Y

Halleluja, voor marsepein vind ik Zeelandia rules, voor fondant vind ik Callebaut rules......  :p  :p  :p

12

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

fijn.... marsepein van zeelandia is besteld, fondant hou ik me voorlopig bij callebaut.... bedankt voor de reacties  :)  :thumb:

13

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Ik gebruik ook altijd zeelandia, vindt ik het fijnst...

14

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Esther68 schreef:

Ik ga echt voor Zeelandia marsepein en Callebaut fondant  :Y

hoi Esther,
heb eens op je fb profiel gekeken en ik vind jouw taarten op en top mooi, mag ik je vragen wat de
meest gebruikte vullingen zijn...... hier in de streek valt vooral citroencreme in de smaak, maar wil ook wel eens ideeën van anderen horen

thanks  :)

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Ik smeer af met 1 op 1 bc. Voorheen had ik altijd funcakes fondant, maar sinds ik een workshop heb gedaan gebruik ik callebaut. Die is veel soepeler zonder te scheuren.

16

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

ik gebruik ook callebaut en smeer af met 1:1 botercreme en dat bevalt me heel erg goed!!

Dacht eerst krijg nooit die emmer leeg maar ben al met de 4 de bezig :lol:  :lol:

17

Re: Welke fondant is de beste om taarten te bekleden.

Baklataart schreef:

ik gebruik ook callebaut en smeer af met 1:1 botercreme en dat bevalt me heel erg goed!!

Dacht eerst krijg nooit die emmer leeg maar ben al met de 4 de bezig :lol:  :lol:

hahaha ken dat, dacht eerste keer ook wat moet ik in godsnaam met 7 kg fondant, ga straks ook mijn derde emmer halen en ik bak nog maar van eind juli dit jaar  :D