1

Onderwerp: De perfecte cupcake?

Allen,

Sinds jaren bak ik van alles in opdracht tot grote tevredenheid van mijn klanten en mijzelf.

Er is alleen 1 horde die ik maar niet tot grote tevredenheid van mijzelf goed kan nemen; gek genoeg zijn dat cupcakes maken. Ok, niet zozeer het maken (dat lukt prima met de FC mix, alhoewel het beslag niet zo "vloeibaar" is om met een ijsschep de juiste hoeveelheid beslag te scheppen), maar er voor zorgen dat de baking cups (doorsnee 5 cm) aan de cupcake blijven zitten (of andersom natuurlijk) lukt maar weinig.

Ik gebruik dus het recept en mix van FC met de juiste overinstellingen. Ik heb al meerdere soorten baking cups geprobeerd, maar de meeste cupcakes (van een plaat van 12) laten los. Ik heb de baktijd ingekort, verlengd, de baking cups even leeg in de oven gedaan, maar niets heeft geholpen.

Heeft iemand DE tip zodat ik ook deze horde kan nemen? Alles is welkom (ook een tip over het beslag).

Dank alvast voor jullie reacties!

Michael

Swiet Driems...waar zoete dromen uitkomen! https://www.facebook.com/swietdriems

2

Re: De perfecte cupcake?

Dit is al veel gevraagd/beantwoord op dit forum.
Denk via zoekfunctie wel te vinden.
O.a de cups leeg in de oven zetten tijdens voorverwarmen, een plank op de gebakken cupcakes leggen, etc.
Suc6!

3

Re: De perfecte cupcake?

even de cupcake papiertjes in de tray in de oven zetten tijdens het voor verwarmen dan als ze gebakken zijn direct om keren en laten afkoelen.

wat willeke zegt de tip is van het forum en sinds ik dat doe , geen problemen meer.

wat ik ook merk als je ze net te kort bakt, dat scheelt per oven, dan heb je er ook last van.

succes in elk geval hoop dat je er wat aan hebt :thumb:

4

Re: De perfecte cupcake?

Ik leg direct als de cupcakes uit de oven komen een plaat op de cupakes...ze worden dan enerzijds plat van de bovenkant (wat ik fijn vind om te decoreren) én de papiertjes blijven goed zitten.
Ik gebruik het liefst papiertjes van dr. Oetker (de wat dikkere) én van House of Marie.

Verder gebruik ik geen mix, dus kan niet oordelen over de verschillende mixen, maar bak altijd from scratch....geen loslatende papiertjes.

NB: ik vries nooit mijn cupcakes in, want als ik ze daarna er uithaal, dan heb ik wél last van loslatende papiertjes.

Ik hoop dat je iets aan hebt. Succes!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

5

Re: De perfecte cupcake?

Dank voor de reacties! De papiertjes leeg in de oven zetten had ik al geprobeerd, maar dat alleen hielp niet.

Nog een paar vervolgvragen (voor mijn duidelijkheid):
- de plaat op de cupcakes: is dat b.v. een snijplank? Hoelang laat je die plaat liggen?
- het direct na het bakken omkeren van de cupcakes: doe je dat in de tray of los op b.v. een snijplank?

Michael

Swiet Driems...waar zoete dromen uitkomen! https://www.facebook.com/swietdriems

Re: De perfecte cupcake?

De snijplank of ik gebruik een 2e cupcake bakvorm druk ik letterlijk maar 10 tellen op de cupcakes wanneer ze net uit de oven komen.

Afkoelen door ze op een afkoelrooster of snijplank te zetten. Op een rooster koelen ze het snelste af.

Groetjes Kirsten

7

Re: De perfecte cupcake?

Nou, ik weet wat me te doen staat. Nogmaals dank voor jullie reacties!

Swiet Driems...waar zoete dromen uitkomen! https://www.facebook.com/swietdriems

Re: De perfecte cupcake?

Een beetje amandel meel door het beslag en ze zitten echt vast.

Als je zondigt zondig dan lekker

9

Re: De perfecte cupcake?

lang delftje schreef:

Een beetje amandel meel door het beslag en ze zitten echt vast.


die kende ik nog niet :lol:  :lol:

Re: De perfecte cupcake?

Ik heb daar eigenlijk nooit last van met de funcakemix dat ze los laten......   :/