Onderwerp: wat doe ik fout....

Zoals je ziet op de foto's scheurt mijn fondant.

http://i65.tinypic.com/wgv8m.jpg

http://i67.tinypic.com/2kmvtj.jpg

Wat doe ik fout of komt het door het warmere weer?

Tips zijn welkom!! Dank je wel  :O

2

Re: wat doe ik fout....

Wrijf je de zijkant glad van boven naar beneden??
Dan wil het wel eens helpen om van beneden naar boven te wrijven, dan haal je de spanning vh fondant/marsepein en dan trekt het niet zo waardoor het kan scheuren.

3

Re: wat doe ik fout....

Wellicht is je fondant te droog geweest? Liever geen crisco erdoor kneden (dat wil ook wel dit effect geven), maar even kneden met 'natte handen' om het weer soepeler te maken.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Re: wat doe ik fout....

Sonj@ schreef:

Wellicht is je fondant te droog geweest? Liever geen crisco erdoor kneden (dat wil ook wel dit effect geven), maar even kneden met 'natte handen' om het weer soepeler te maken.

Heb inderdaad mijn aanrechtblad ingesmeerd met crisco omdat het bleef plakken. Dus dat zou het wel kunnen zijn!

5

Re: wat doe ik fout....

Ik weet dat anderen het wel prettig(er) vinden werken, maar ik heb zelf ook deze ervaring met fondant en crisco. Het lijkt wel 'uit elkaar te vallen', dat het niet meer 1 massa is zeg maar.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6 Laatst bewerkt door lang delftje (21-08-2016 08:25)

Re: wat doe ik fout....

Dit is een soort schiften. Het ontstaat meestal doordat de fondant te oud is. Soms helpt een beetje water of iets met alcohol wodka oid. Weggooien en nieuwe fondant gebruiken is vaak de enige oplossing.
Wij gebruiken in de bakkerij nooit vet maar talk poeder of poeder suiker om fondant uit te rollen.

Als je zondigt zondig dan lekker

7

Re: wat doe ik fout....

Als je alleen je blad met crisco hebt ingesmeerd ligt het, denk ik, niet aan de crisco. Ik denk ook dat de fondant te droog was. Het best kun je eerst de hoeken bekleden en dan de rest. Dan trekt het niet zo  ;)

8

Re: wat doe ik fout....

lang delftje schreef:

Dit is een soort schiften. Het ontstaat meestal doordat de fondant te oud is. Soms helpt een beetje water of iets met alcohol wodka oid. Weggooien en nieuwe fondant gebruiken is vaak de enige oplossing.
Wij gebuiken in de bakkerij nooit vet maar talk poeder of poeder suiker om fondant uit te rollen.

Ben ik het niet mee eens...
Had vorige week super verse fondant, en daar had ik het ook mee.

Re: wat doe ik fout....

Willeke87 schreef:
lang delftje schreef:

Dit is een soort schiften. Het ontstaat meestal doordat de fondant te oud is. Soms helpt een beetje water of iets met alcohol wodka oid. Weggooien en nieuwe fondant gebruiken is vaak de enige oplossing.
Wij gebuiken in de bakkerij nooit vet maar talk poeder of poeder suiker om fondant uit te rollen.

Ben ik het niet mee eens...
Had vorige week super verse fondant, en daar had ik het ook mee.


Vers uit de emmer of vers van datum????

Als je zondigt zondig dan lekker

10

Re: wat doe ik fout....

Vers van datum bedoel ik.
Heb het voornamelijk bij marsepein, wat ik altijd soepeler vind dan fondant.

11

Re: wat doe ik fout....

Het lijkt op fondant wat niet goed is doorgekneed of oud fondant. welk merk gebruik je?

Re: wat doe ik fout....

heb fondant van funcakes, maar heb die emmer nog niet zo lang. Dus het kan geen oud fondant zijn.
Maar gelukkig heb ik morgen een workshop strak afsmeren en bekleden dus komt helemaal goed! Heb al mijn vragen en foto's al bij de hand  ;)

13

Re: wat doe ik fout....

ik gebruik zelf ook altijd fondant van funcakes maar heb t zelf nog nooit zo erg gehad als op de foto. als je fondant vers is en goed gekneed dan kan t misschien ook nog zijn dat je het te dun hebt uitgerold? dan scheurt het namelijk ook heel makkelijk.

14

Re: wat doe ik fout....

Nog een tip  ;) ..... wanneer ik dit ook heb (is niet vaak, maar soms wanneer ik veel kleurstof heb gebruikt en niet goed in heb laten inwerken) maak ik een soort papje, van dezelfde marsepein en wat water, en plamuur ik als het ware de gaatjes dicht. Dit doe ik ook bij sommige boetseersels (van marsepein of fondant) waar ik geen naden wil zien. Als je de goede dikte hebt zie je niet dat er een naad oid heeft gezeten  :)

15

Re: wat doe ik fout....

Esther68 schreef:

Nog een tip  ;) ..... wanneer ik dit ook heb (is niet vaak, maar soms wanneer ik veel kleurstof heb gebruikt en niet goed in heb laten inwerken) maak ik een soort papje, van dezelfde marsepein en wat water, en plamuur ik als het ware de gaatjes dicht. Dit doe ik ook bij sommige boetseersels (van marsepein of fondant) waar ik geen naden wil zien. Als je de goede dikte hebt zie je niet dat er een naad oid heeft gezeten  :)

Goede tip!! Ga ik ook eens proberen :)

Re: wat doe ik fout....

Esther68 schreef:

Nog een tip  ;) ..... wanneer ik dit ook heb (is niet vaak, maar soms wanneer ik veel kleurstof heb gebruikt en niet goed in heb laten inwerken) maak ik een soort papje, van dezelfde marsepein en wat water, en plamuur ik als het ware de gaatjes dicht. Dit doe ik ook bij sommige boetseersels (van marsepein of fondant) waar ik geen naden wil zien. Als je de goede dikte hebt zie je niet dat er een naad oid heeft gezeten  :)

Dank je wel voor de tip!

17

Re: wat doe ik fout....

ja, dat is nou handig! Ik heb trouwens bij het bekleden ook altijd dat ik de zijkant niet mooi recht krijg. Ik heb altijd zo'n extra vouw (soms wel meer dan een). Moet ik de lap dan groter uitrollen? Ik moet namelijk gaan bijsnijden als zoiets weer gebeurt en op de een of andere manier wat versiering erover doen, zo irritant.

Re: wat doe ik fout....

yammy schreef:

ja, dat is nou handig! Ik heb trouwens bij het bekleden ook altijd dat ik de zijkant niet mooi recht krijg. Ik heb altijd zo'n extra vouw (soms wel meer dan een). Moet ik de lap dan groter uitrollen? Ik moet namelijk gaan bijsnijden als zoiets weer gebeurt en op de een of andere manier wat versiering erover doen, zo irritant.

ik moet zeggen ik heb na deze taart een workshop gevolgd, daar heb ik veel van geleerd. Zo ook dat goede fondant al een heel goed begin is. Sinds de workshop gebruik ik alleen nog maar callebaut fondant om te bekleden. Die is zo soepel en scheurt bijna niet.

19 Laatst bewerkt door yammy (11-06-2017 13:31)

Re: wat doe ik fout....

marielrooijakkers schreef:
Esther68 schreef:

Nog een tip  ;) ..... wanneer ik dit ook heb (is niet vaak, maar soms wanneer ik veel kleurstof heb gebruikt en niet goed in heb laten inwerken) maak ik een soort papje, van dezelfde marsepein en wat water, en plamuur ik als het ware de gaatjes dicht. Dit doe ik ook bij sommige boetseersels (van marsepein of fondant) waar ik geen naden wil zien. Als je de goede dikte hebt zie je niet dat er een naad oid heeft gezeten  :)

Dank je wel voor de tip!

heel erg handig!! Bedankt!

En ik zal eens callebaut fondant bestellen dan, ik lees hier vaker dat mensen geen last hebben van scheuren hiermee.