1

Onderwerp: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Hoi meiden, ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik wil voor de dochter van een vriendin een dripp cake maken, alleen zie ik die allemaal afgesmeerd met botercreme en dat heb ik nog nooit gedaan en zie ik ook niet echt zitten. Ik zou de taart liever bekleden met fondant en dan met iets overgieten maar met wat? Kan ik daar een chocolade ganache voor gebruiken of gaat dat niet op fondant? Ook wil ik wat royal icing versiering maken kan ik die gewoon met eetbare lijm op de fondant plakken of gaat dit niet?

Gr Mo

2 Laatst bewerkt door KimN (06-08-2016 00:02)

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Afsmeren met botercreme doe je toch ook voordat je de fondant aanbrengt of doe je dit op een andere manier?  De fondant zal waarschijnlijk smelten als je hier warme chocolade overheen giet...nooit geprobeerd maar denk dat de fondant plakkerig wordt. En er zijn genoeg trucjes om netjes af te smeren. De drip maak je met gesmolten chocolade.  Ganache wordt minder hard Door de slagroom. De RI versiering zou ik denk ik met RI vastplakken.  De eetbare lijm is denk ik te vochtig voor de icing.

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Fondant smelt niet als je het overgiet met chocolade.

Als je zondigt zondig dan lekker

4

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

er zijn heel veel filmpjes op you tube en dan zie je allerlei manieren, met en zonder fondant.

het afsmeren met fondant is niet anders hoor en ook wel is leuk.

als je drip cake in typt ben je wel een poosje zoet :D

succes met de taart :thumb:

5

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

KimN schreef:

Afsmeren met botercreme doe je toch ook voordat je de fondant aanbrengt of doe je dit op een andere manier?  De fondant zal waarschijnlijk smelten als je hier warme chocolade overheen giet...nooit geprobeerd maar denk dat de fondant plakkerig wordt. En er zijn genoeg trucjes om netjes af te smeren. De drip maak je met gesmolten chocolade.  Ganache wordt minder hard Door de slagroom. De RI versiering zou ik denk ik met RI vastplakken.  De eetbare lijm is denk ik te vochtig voor de icing.

ik smeer ook botercreme voor ik fondant aanbreng maar dan maakt het niet heel erg uit hoe die laag er uitziet omdat hij toch weer bekleed zal worden met fondant. Het zal pas de 2de zijn die ik voor iemand anders maak en dat maakt me nogal nerveus

6

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

KimN schreef:

Afsmeren met botercreme doe je toch ook voordat je de fondant aanbrengt of doe je dit op een andere manier?  De fondant zal waarschijnlijk smelten als je hier warme chocolade overheen giet...nooit geprobeerd maar denk dat de fondant plakkerig wordt. En er zijn genoeg trucjes om netjes af te smeren. De drip maak je met gesmolten chocolade.  Ganache wordt minder hard Door de slagroom. De RI versiering zou ik denk ik met RI vastplakken.  De eetbare lijm is denk ik te vochtig voor de icing.

ik smeer ook botercreme voor ik fondant aanbreng maar dan maakt het niet heel erg uit hoe die laag er uitziet omdat hij toch weer bekleed zal worden met fondant. Het zal pas de 2de zijn die ik voor iemand anders maak en dat maakt me nogal nerveus

7

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Google staat vol met dripcakes die eerst bekleed zijn met fondant.. je giet het er toch niet kokend overheen?!

8

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

als je zo'n plastic of metalen cake scraper hebt dan kan je mooi glad afsmeren hoor.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/pme- … de-scraper

deze bijvoorbeeld :)

snap dat je nerveus bent ben ik ook zo vaak!! heel veel succes met de taart en ik kijk er naar uit!! :thumb:

9

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Er zijn inderdaad hele goede simpele trucjes om strak af te smeren. Ook onder een fondant laag is het mooi als ie strak is, je krijgt dan voor de drip ook een mooie rand waar het over heen drupt. Dacht echt dat fondant en warme chocolade geen vrienden waren.toch eens proberen dan. Snap je zenuwen hoor, maar het komt vast goed!

10

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Bedenk me net dat een mergpijp koek ook gedipt is in chocolade terwijl de marsepein er al om zit. En dat lukt ook, dus denk dat het over fondant ook zeker moet lukken. Anders maak je een proeftaartje van te voren?!

11

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Ik ga gewoon proberen netjes de botercreme aan te brengen en is het niks gooi ik er gewoon fondant overheen en gebruik ik witte chocolade om de drips te maken  :lol:

12

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Sowieso eerst wachten tot de drip afgekoeld is, dat gaat vrij snel, ligt ook aan de hoeveelheid ganache die je hebt gemaakt. Ik heb er gisteren eentje gemaakt, afgemeerd met witte chocoladeganache en niet bekleed met fondant. Misschien ook een ideetje? Helemaal niet moeilijk!

13 Laatst bewerkt door annick67 (11-08-2016 06:30)

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

Ja hoor, ik heb het gisteren gedaan (drip cake), over fondant heen. Ging helemaal goed, geen enkel probleem mee gehad.

https://s10.postimg.org/naqlwsxad/2016_08_10_15_35_09.jpg

14

Re: Kan je fondant overgieten (dripp cake) ?

annick67 schreef:

Ja hoor, ik heb het gisteren gedaan (drip cake), over fondant heen. Ging helemaal goed, geen enkel probleem mee gehad.

https://s10.postimg.org/naqlwsxad/2016_08_10_15_35_09.jpg

wauw mooi hoor, hopen dat die van mij straks er ook zo netjes zal uit zien