1

Onderwerp: koud porselein

De laatste tijd hoor ik vaker over koud porselein om bloemen te maken en om mee te boetseren.
Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Kun je het zelf kleuren? Welke kleurstoffen gebruik je daar dan voor?
Droogt het zelf om moet het nog in de oven?
Hoe lang blijft het kneedbaar?
Misschien nog andere tips?
Alvast bedankt!
Cathelyne

Het Taartenateljee

2

Re: koud porselein

Nog nooit van gehoord..
Ben wel nieuwsgierig, dus ik lees mee!

3

Re: koud porselein

Ja, ik ken het wel. Een keer tijdens een workshop mee gewerkt. Van internet:
"Koud porselein is een materiaal wat niet in de oven wordt gebakken, vandaar de naam koud porselein. Het lijkt ietwat op klei en droogt in de lucht. Het is kneedbaar waardoor je er heel fijn mee kunt werken. Je kan figuren maken maar zeker ook natuurgetrouwe bloemen. Het verschil tussen bloemen van koud porselein en sugarpaste is dat sugarpaste eetbaar is en koud porselein niet. Bloemen gemaakt van koud porselein zijn nog enigszins buigbaar terwijl die van sugarpaste heel hard worden en erg breekbaar zijn. Sugarpaste bloemen kunnen rechtstreeks op de taart geplaatst worden, die van koud porselein niet, deze mogen niet in aanraking met voedsel komen."
Het is volgens mij in principe niet giftig, maar niet eetbaar.  Kleuren kan met plakkaatverf,  maar daar wordt het ook niet eetbaarder van, volgens mij kan het ook met eetbare kleurstof (maar dat heb ik toen niet gebruikt) en je kan ook je dust gewoon gebruiken.  En het resultaat is minder breekbaar dan flowerpaste bloemen,  geprobeerd op tafel te tikken, daar kunnen ze tegen. Als je even googlet vind je wel recepten om het zelf te maken,  maar het is ook kant en klaar te koop oa bij atelier Arina en ellens creative cakes, ik zie het niet hier in de webshop