1

Onderwerp: Marsepein en slagroom?!?!?!

Hallo allemaal,

Even een vraag die ik echt nergens kan vinden (sorry als ik eroverheen heb gekeken :rolleyes: ).. het volgende:

Als ik een marsepeinen-taart wil maken, doe ik vaak jam en aardbeien als vulling en een 'dijkje' botercrème. Nu heb ik gehoord dat marsepein 'smelt' als er slagroom op komt, maar nu zie ik vaak afbeeldingen van marsepeinen taarten met slagroomtoefjes erop...kan dit nu wel of niet?
Ben ik nu in de war met fondant en slagroom???

Waar moet ik nog meer rekening mee houden als ik de taart wil vullen en afwerk met marsepein??

Groetjes,
Corien

2

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Move to ~> Decoreren

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Volgens is slagroom ook te vochtig voor marsepein en zal het dus ook gaan smelten.
Wel benieuwd waar je vaak taarten van marsepein met toefjes slagroom voorbij zie komen, kan me niet herinneren dat ik het gezien heb..

4

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

als je op google zoekt naar marsepeintaart met slagroom en op afbeeldingen dat zie je iig toefjes slagroom erop... ;)

5

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Marsepein is gemaakt van andere ingredienten dan fondant, ik zou toch zeggen dat marsepein niet smelt hoor, anders even stukje uitrollen en beetje slagroom er op doen, ik durf het eigenlijk wel met enige zekerheid te zeggen
Bolletje fondant in water lost op, en volgens mij marsepein niet

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

corien1985 schreef:

als je op google zoekt naar marsepeintaart met slagroom en op afbeeldingen dat zie je iig toefjes slagroom erop... ;)

Dan heb je, als het goed is, ook veel topics gezien van DLT waarin staat dat marsepein wel gaat smelten  ;) . De slagroom die er vaak opgespoten is is meestal een patikrem (of zoiets  ;) ). Is anders dan gewone slagroom. Zelf gebruik ik aangevette slagroom die ik wel eens langs een rand spuit met daarin een frosty print op marsepein. Marsepein smelt ook, zelfs met bc van mix, maar minder snel dan fondant. Voor mezelf maakt het niet veel uit wanneer de marsepein iets gaat smelten, maar zou het voor een klant nooit doen.

7

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Tigrasas schreef:

Marsepein is gemaakt van andere ingredienten dan fondant

Marsepein bevat een kwart tot een derde minder suiker dan fondant, maar bestaat nog steeds voor een heel groot deel uit suiker. Suiker en vocht gaan niet samen bij taarten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Even tegengeluid: ik denk dat een goed vet slagroomtoefje op kwaliteitsmarsepein niet gelijk de boel doet wegdruipen...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Je kan de fondant of marsepein insmeren met een beetje hard vet of cacao boter o.i.d. waar de toef komt.

Als je zondigt zondig dan lekker

10

Re: Marsepein en slagroom?!?!?!

Ik werk in een bakkerij en wanneer een taart niet langer dan 2 dagen hoeft te staan kun je gemakkelijk afsmeren met slagroom. Maar creme is natuurlijk altijd beter :D