1

Onderwerp: bloemen op taart vers houden

Hoi allemaal,
In augustus maak ik een bruidstaart met echte bloemen erop. Het is voor de eerste keer dat ik echte bloemen gebruik, dus ik zou graag wat advies willen ;) Ik maak vooraf nog wel een keer een klein proeftaartje om te oefenen met het draperen van de bloemen. Het worden rozen, orchideen en misschien wat calla (zoals op de foto).

Het liefste zou ik de taart de avond voor de bruiloft helemaal afmaken, want de volgende ochtend moeten we al vroeg weg. Is het mogelijk om de bloemen er de avond tevoren op te zetten, de stelen gewikkeld in floral tape, en dan 's nachts in de koelkast te zetten? Kunnen de bloemen daar tegen of gaan ze dan slap hangen als je ze eruit haalt?

Bedankt voor de tips!


https://s32.postimg.org/g15qjs4bl/wedding_cake_flowers_22.jpg

2 Laatst bewerkt door Sonj@ (14-07-2016 19:08)

Re: bloemen op taart vers houden

....

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Re: bloemen op taart vers houden

Sonj@ schreef:

Allereerst: ik heb zelf geen ervaring met verse bloemen het enige wat ik weet is dat je NIET zo maar bloemen van de bloemist kunt gebruiken, maar je moet speciaal voedselveilig bestellen.
Normale bloemen van de bloemist zijn behandeld met middelen die zeker niet voedselveilig zijn.

Verder kun je wellicht bij degene waar je de bloemen besteld advies vragen over koeling en versheid en zo?

Succes!

Ik wil even reageren op jou reactie.
Voedselveilige bloemen is puur een verkoop truc.
Ik ben bloemiste, en wanneer mensen voor bloemen op een taart komen geven we gewoon de bloemen mee die we verkopen. Je eet de bloemen niet en in principe geven ze nie af op een taart. Ik adviseer op de plaats vd bloemen wat extra fondant aan te brengen wat je niet eet, maar zo kun je wel het fondant eten wat op de taart zit, net zo voedselveilig.

Aan de bakster:
Bloemen van te voren op de taart doen en dan in de koeling is een groot risico.
Calla's en orchideeën mogen nl niet in de koeling.
De kans dat ze bruin worden door het temperatuurs verschil is zeer groot..

4

Re: bloemen op taart vers houden

:thumb:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Re: bloemen op taart vers houden

Bedankt voor de tip.
Wat zou jij dan adviseren om de bloemen vers te houden?

6 Laatst bewerkt door Eveline44 (14-07-2016 19:00)

Re: bloemen op taart vers houden

Ja, ik las in andere posts ook dat zodra je over verse bloemen praat de thread helaas al snel alleen nog maar over voedselveiligheid gaat. Ik maak deze keuze met de bruid en hoewel vast goed bedoeld, ben ik eigenlijk niet echt op zoek naar meningen hierover. Als je ziet wat er allemaal aan bespoten troep in de supermarkten ligt en nog erger de toko, of wat mensen op vakantie in bv Azië binnenkrijgen zonder dat ze erbij stilstaan en hoe vaak er normoverschrijdingen in de NL supermarkten worden geconstateerd, maak ik me niet zo druk over het eenmalig eten van een taart met een paar bloemen in floral tape. Sorry ;) Wij eten zelf volledig biologisch, dus ik zou echt de laatste zijn die deze taart zou eten als ik ook maar even dacht dat het echt invloed om mijn gezondheid zou kunnen hebben ;)

Tips over het vers houden van de bloemen heb ik wel heel erg graag! Alles op de ochtend erop doen zie ik echt niet zitten :(

7

Re: bloemen op taart vers houden

Ik zou in ieder geval de stelen aftapen met bloemistentape, dat voorkomt uitdrogen.
Rozen zou je er al wel op kunnen doen lijkt me. Maar orchidee en calla zou ik echt pas op de dag zelf doen.
Heb nog nooit n taart met verse bloemen gemaakt, dus kan je geen concreet advies geven...sorry...

8

Re: bloemen op taart vers houden

Willeke87 schreef:

Ik zou in ieder geval de stelen aftapen met bloemistentape, dat voorkomt uitdrogen.
Rozen zou je er al wel op kunnen doen lijkt me. Maar orchidee en calla zou ik echt pas op de dag zelf doen.
Heb nog nooit n taart met verse bloemen gemaakt, dus kan je geen concreet advies geven...sorry...

Dank je wel!!

9

Re: bloemen op taart vers houden

er heeft zo te lezen een bloemiste gereageerd die zegt dat de bloemen niet in de koelkast kunnen dus dan toch wat vroeger de wekker zetten of kiezen voor een vulling die niet gekoeld hoeft te blijven ;).

ben benieuwd naar het eindresultaat :).

10

Re: bloemen op taart vers houden

lilli schreef:

er heeft zo te lezen een bloemiste gereageerd die zegt dat de bloemen niet in de koelkast kunnen dus dan toch wat vroeger de wekker zetten of kiezen voor een vulling die niet gekoeld hoeft te blijven ;).

ben benieuwd naar het eindresultaat :).

Wel goed lezen ;)
Niet alle bloemen die ze wilde gebruiken kunnen in de koeling. Rozen wel, dus die wekker hoeft ook weer niet zo vroeg ;)

11

Re: bloemen op taart vers houden

Ja precies, de rozen kan ik dan vrijdagavond al op de taart doen. De meeste bloemen zullen rozen zijn, dus daar ben ik al heel blij mee :)

12

Re: bloemen op taart vers houden

Ik heb vorig jaar een taart gemaakt met verse orchideeën er op, de taart heb ik de avond voor de bruiloft gemaakt, de bloemen heb ik op de locatie op de taat bevestigd met een soort kunststof krammen welke ik in Engeland bij een taartshop heb gekocht . Ik heb uiteraard ook het aanwezig personeel een goede uitleg gegeven over het snijden en het aantal dowels en krammen welke ik had gebruikt.
Ik denk dat koeling voor veel bloemen niet goed is, daar komt bij dat een taart die uit de koeling komt vaak condens er op krijgt en als er dan echte bloemen op zitten kan dat problemen geven. Persoonlijk zou ik het echt altijd ter plaatse doen maar er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die het niet met mij eens zijn.

Ik maak heel af en toe bruidstaarten en neem hier oor altijd vrij van mijn full time job, ik vind het een grote verantwoording voor iemands grote dag en wil gewoon dat het prefect is, ben dus ook vaak op de locatie zelf aanwezig .

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

13 Laatst bewerkt door Eveline44 (16-07-2016 10:19)

Re: bloemen op taart vers houden

Ok nou twijfel ik weer :S oei wat te doen...

Zo zie ik het ook hoor! De bruid (goede vriendin) weet dat ik een hobbybakker ben en heb haar dat ook duidelijk op het hart gedrukt. Maar dat maakt het niet minder serieus en belangrijk. Ik neem vanaf woensdag vrij om de hele taart voor te bereiden. Anders red ik het echt niet! Het is een hele verantwoordelijkheid.

Op de dag zelf zijn wij ook daggasten, dus moeten sowieso al ver voor het aansnijden van de taart aanwezig zijn en de taart daar neerzetten. De lokatie is bijna een uur rijden voor ons. Vandaar dat het fijn is zo veel mogelijk voor te bereiden ;)

14

Re: bloemen op taart vers houden

Nou, Ik heb een proeftaartje gemaakt met de bloemen erop en de avond tevoren in de koelkast gezet en de dag erna een paar uur buiten de koelkast laten staan. Dat is super goed gegaan. De rozen, orchideen, lelies en callas zagen er nog net zo fris uit. Weer een zorg minder.  :)

15

Re: bloemen op taart vers houden

Eveline44 schreef:

Nou, Ik heb een proeftaartje gemaakt met de bloemen erop en de avond tevoren in de koelkast gezet en de dag erna een paar uur buiten de koelkast laten staan. Dat is super goed gegaan. De rozen, orchideen, lelies en callas zagen er nog net zo fris uit. Weer een zorg minder.  :)

super hoor!! fijn dat je dat nu weet het zal je zeker meer rust geven!! :thumb:

heel veel succes met de taart en ik hoop dat je ook echt geniet van de dag :)

kijk uit naar de taart hoor :y  :y

16

Re: bloemen op taart vers houden

Baklataart schreef:
Eveline44 schreef:

Nou, Ik heb een proeftaartje gemaakt met de bloemen erop en de avond tevoren in de koelkast gezet en de dag erna een paar uur buiten de koelkast laten staan. Dat is super goed gegaan. De rozen, orchideen, lelies en callas zagen er nog net zo fris uit. Weer een zorg minder.  :)

super hoor!! fijn dat je dat nu weet het zal je zeker meer rust geven!! :thumb:

heel veel succes met de taart en ik hoop dat je ook echt geniet van de dag :)

kijk uit naar de taart hoor :y  :y

Dank je wel! Zeker, dat geeft heel veel meer rust, want ik vind het een hele verantwoordelijkheid! Ik zal het eindresultaat zeker plaatsen :)

17

Re: bloemen op taart vers houden

Tada!!! dit is hem dan, mijn eerste bruidstaart. Bedankt iedereen voor het advies!

https://s4.postimg.org/s1hgs0795/IMG_5761.jpg

18

Re: bloemen op taart vers houden

Super,super mooi en je kan er heel erg trots op zijn :thumb:

19

Re: bloemen op taart vers houden

Wat een plaatje!

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

20

Re: bloemen op taart vers houden

dank jullie wel!

Re: bloemen op taart vers houden

Hele mooie taart! Fijn dat de bloemen goed zijn gebleven in de koeling. Over het algemeen worden orchideeren nooit in de koeling gezet bij ons in de bloemenwinkel  ;)

22

Re: bloemen op taart vers houden

Hele mooie taart geworden! Ik lees nu dit topic, omdat ik binnenkort ook een bruidstaart met verse bloemen (rozen) maak en ze ook de avond ervoor het liefst al erop wil hebben. Fijn dat het bij jouw goed is gegaan in de koeling. Ik ga het ook eerst eventjes een keer proberen en als dat goed gaat doe ik het ook zo ;)

Je hebt dus de avond ervoor de bloemen er al op gedaan en wanneer werd de taart aangesneden? De avond er na pas? Ik twijfel namelijk of ik gewoon bloemistentape ga gebruiken of van die flower pics.

23

Re: bloemen op taart vers houden

Elize van B. schreef:

Hele mooie taart geworden! Ik lees nu dit topic, omdat ik binnenkort ook een bruidstaart met verse bloemen (rozen) maak en ze ook de avond ervoor het liefst al erop wil hebben. Fijn dat het bij jouw goed is gegaan in de koeling. Ik ga het ook eerst eventjes een keer proberen en als dat goed gaat doe ik het ook zo ;)

Je hebt dus de avond ervoor de bloemen er al op gedaan en wanneer werd de taart aangesneden? De avond er na pas? Ik twijfel namelijk of ik gewoon bloemistentape ga gebruiken of van die flower pics.

Dank je wel!
Ik heb de bloemen er vrijdagmiddag om een uur of 4 opgedaan en toen in de koeling gezet. De volgende ochtend naar de lokatie gebracht en daar is de taart om ongeveer 4 uur aangesneden. Dus ze hebben er 24 uur opgezeten en dat was geen probleem. Ik heb de stelen met bloementape omwikkeld. Ik had nog wel een emmer met reservebloemen mee, voor het geval er een slap ging hangen of eraf zou vallen. Maar dat was eigenlijk niet nodig. Ik heb alleen 1 orchidee vervangen waar het steeltje van was geknakt. Het bruidspaar heeft de bovenste laag van de taart eraf gehaald en in de koelkast bewaard voor de volgende dag. Ze zeiden dat zelfs toen de bloemen nog mooi waren.
Heel veel succes!

24

Re: bloemen op taart vers houden

Wow super dat ze zo lang mooi zijn gebleven! Bedankt voor de reactie ;) Daar kan ik wat mee!

25

Re: bloemen op taart vers houden

Superknappe taart!!!!