1

Onderwerp: Luchtige botercreme

Aangepaste recept in post #9


100 gram boter
1 dl melk
20 gram bloem

Bereiding:Kook een papje van de melk en bloem.Laat dit iets afkoelen.Roer de boter zacht met een mixer en voeg de afgekoelde papje in gedeeltes erdoor blijf kloppen tot de creme koud en luchtig is en voeg suiker naar smaak toe.

hier een aantal veschillende smaken die je kunt toevoegen.

voor vanille creme voeg je 2 dl vanille vla toe
voor mokkacreme voeg je 2 eetl oploskoffie met 1 eetl heet water(eerst oplossen dan erbij mixen.
voor advocaat creme voeg je 4 eetl advocaat toe.
verder kun je zelf weten wat je nog toe voegt aan de creme.

Deze creme gebruik ik meestal voor een taart van 15 cm om te vullen en te decoreren .
Ik weet niet of je dit ook kan gebruiken om een taart mee af te smeren en dan te bekleden heb het nog niet geprobeerd .De mokka taart is hier een favoriet als ik hem maak meestal een grotere.   alfien

2

Re: Luchtige botercreme

hmmm....klinkt goed :Y Bedankt voor het delen van dit recept !

3

Re: Luchtige botercreme

Is deze botercreme ook geschikt om toefjes op cupcakes te maken?

4

Re: Luchtige botercreme

Lijkt me wel als ie luchtig is. :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: Luchtige botercreme

:thumb:

6 Laatst bewerkt door Tante Tien (06-04-2012 09:29)

Re: Luchtige botercreme

Mirjam5 schreef:

Lijkt me wel als ie luchtig is. :Y

Daar is hij perfect voor, je toeven blijven heel goed staan. Wel in de koelkast bewaren hoor, het is met melk erin. En het is heerlijk!

Tieneke

7

Re: Luchtige botercreme

IK heb het receptje gemaakt maar euh... "suiker naar smaak toevoegen"  dat vond ik toch wel moeilijk..
Hoeveel suiker gebruik jij precies? Want ik had het gevoel dat ik toch wel erg veel suiker of "smaak" nodig had :)

8

Re: Luchtige botercreme

Dit is al een hele oud topic maar ook ik zou graag willen weten hoe veel suiker jullie er bij doen.

9 Laatst bewerkt door Tante Tien (23-05-2016 04:50)

Re: Luchtige botercreme

Oud topic of niet, het blijft heerlijk, ik maak eigenlijk nooit meer iets anders. In een ander topic heb ik het recept geplaatst dat iets aangepast is, ik plak het hier ook even:

Het is in cups, op google kun je desnoods wel vinden hoe je het omrekent als je geen cups hebt. Geen idee waar ik het ooit vandaan heb gehaald, vast van een amerikaanse site. Voordeel is dat de suiker hierin wordt meegekookt en je dus niet het risico loopt dat er korreltjes poedersuiker tussen je tanden knarsen. En dat de hoeveelheid duidelijk aangegeven staat...

Doe 2/3e cup suiker in een pan met 1/4e cup bloem en 1 cup melk. Kook dit al roerend voor 5 minuten (echt blijven roeren hoor, het brandt snel aan) op een laag vuur. Laat afkoelen tot kamertemperatuur. Ik koel altijd snel af door de gootsteen gedeeltelijk vol te laten lopen en de pan daarin te zetten. Ook dan af en toe roeren om een vel te voorkomen.
Klop een zachte pakje roomboter van 250 gram, doe de afgekoelde vla erbij en blijf nog 5 minuten kloppen. Klaar ben je. Je kunt er allerlei smaken doorheen doen, maar het schift snel als je er fruit of zelfgemaakte jam doorheen doet. De jam uit de winkel gaat beter (zit kennelijk minder vocht/fruit in…

Oh ja, je kunt ermee afsmeren en je kunt ook bovenop de toef fondant gebruiken. De fondant en marsepein smelten niet.

Tieneke

10

Re: Luchtige botercreme

Tante Tien:
dank je wel voor de info!

Mag ik nog wat vragen stellen?

Hoe lang ongeveer duurt het om de de vla te laten afkoelen tot kamertemperatuur door pan in gootsteen met koud water te zetten?

Klop een zacht pakje roomboter van 250 gram zacht: op welke stand klop jij een zacht pakje roomboter zacht en hoe lang klop jij dat ongeveer?

Roomboter met vla erbij 5 minuten kloppen, op welke stand doe jij dat?

Welke mixer gebruik jij precies?

Wat kan je met deze hoeveelheid botercrème?  (ik zeg maar wat: 2 taarten van 20 cm afsmeren of 24 toeven voor cupcakes)

Waarom heb je het recept aangepast? Was die andere te zoet? Of te kleine hoeveelheid voor standmixer ofzo?

Groetjes,
"Nokkie"

11 Laatst bewerkt door Tante Tien (23-05-2016 17:42)

Re: Luchtige botercreme

Tuurlijk mag dat. Ik heb een ander recept opgezocht omdat ik niet altijd even gemakkelijk aan suikerbakkerspoeder kan komen. En omdat ik een hekel heb aan knarsende botercreme, tussen je tanden.
Ik koel de vla ongeveer 10 minuten in de gootsteen. Even voelen of het echt koeler is dan je huid. Anders smelt de boter. Ik klop de boter niet zo lang, net tot hij wat lichter wordt, gewoon op lage stand (heb sinds kort een Kenwood K-mix) met de flexibele klopper. En dan klop ik 5 minuten met de vla op 4 of 5. Maar voorheen gebruikte ik de handmixer, ging ook prima.
Ik gebruik de creme meestal voor 1 laag vulling en afsmeren, zowel voor grote als kleine taarten. Ik hou gewoon de hoeveelheid voor afsmeren apart en dan vul ik zoveel als ik zin heb. En als ik overhou, vries ik het in.
Als ik het uitreken, kom ik op iets meer dan 2 cups creme uit. Dat is een ruime halve liter. Heb je daar iets aan?

Tieneke

12

Re: Luchtige botercreme

Hier heb ik zeker iets aan! Heel erg fijn dat je alles voor mij zo precies hebt opgeschreven.

13

Re: Luchtige botercreme

Hmmmm, deze week ff uitproberen en proeven....Bedankt voor het delen!!!

Lots of Cookie Greets, Mar
Mijn (in opbouw zijnde) weblog: www.koekjevanmar.nl