1

Onderwerp: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Hoi dames.

Heb gisteren de mega cupcake mold van xenos gebakken. Ik was zelf een beetje zoekende naar de perfecte hoeveelheid. De eerste keer bakken vond ik het te weinig. De 2e keer was perfect! Helemaal mooi vol. Bolletje eraf snijden en dan is hij perfect zoals de mold is. Aangezien ik zelf geen topic kon vinden met de perfecte verhoudingen zal ik hem zelf ff posten voor wie het handig vindt.

320 gr mix
5 eieren
32 gr water

Mixen zoals gewoonlijk. Ik heb met cups de mix verdeelt (kan je goedkoop bij de appie halen)
Heb 3,5 cup in de bodem en 2,5 cup in de toef gedaan. Het kleine restje beetje nog verdeeld over beiden.

Oplopend bakken om ze zo plat mogelijk te houden. Ik heb 25 min op 140 graden, 20 op 160 en 10 op 170 gedaan.

Kwamen er perfect uit en hadden ook dezelfde baktijd.
Helemaal geen last van krimpen met biscuit ofzo, zit een mooi korstje om en kan dus ook goed met fondant bekleed mocht je dat willen.

2

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Thanx nu nog de ba vorm vinden. Hier hadden ze alleen nog de siliconen bakvorm

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

3

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

ik gebruik ook de siliconen xenos vorm hoor

4

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Net wat ik nodig had! Dank je kaatjuh!

5

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Ik heb deze taart het weekend gemaakt en maat beetje gegokt hoeveel gram mix ik nodig had. Nu zie ik dat het helemaal klopt wat ik gedaan heb.
Heel fijn ook de baktijden erbij, want het zat er eerst te kort in. Nu weet ik hoe het moet!

6 Laatst bewerkt door Rapunzel (23-03-2013 16:48)

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Ik heb deze mold voor mijn verjaardag gekregen. Wat voor mix bedoel je? Mix voor cupcakes of voor iets anders? En van welk merk gebruik je dit? Ben nog niet zo thuis in die recepten.

7

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Mix voor biscuit bedoel ik, cake lijkt me minder geschikt in deze vorm.
Denk dat je het lastig of niet gaar krijgt aangezien de vorm hoog en smal is en die binnekant met cake dan moeilijk gaar wordt.

Mix voor biscuit is te koop bij bakwinkels, of bij bv de leukste taarten shop.
Met de recepten aan de zijkant kan je ook biscuit maken, maar dan weet ik niet precies hoeveel je moet maken om evenveel te krijgen.
Biscuit wordt meestal ook gebruikt in de fondant taarten waar dit forum beetje over gaat.

8

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Super, bedankt.

9

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Bedankt voor je antwoord! Heb inmiddels begrepen dat de meesten hier met biscuit werken ipv cake.

10

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Ik wil deze week voor het eerst de cupcake van wilton proberen, maar zag iets voorbij komen dst de gaint cupcakes inzakken met biscuitmix.
Hebben jullie hier ook last van gehad?

11

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Als hij goed gaar is gebeurt dat met biscuit niet. Dan is ie nl helemaal 'gestold' en blijft hij in vorm.. Inzakken=Nog niet gaar, dat is de enige reden want dan zit er nog iets in dat niet gestold is..  Goed controleren dus voordat je hem eruit haalt.  Liever iets te lang dan 5 min te kort. Goed voelen of hij echt goed terugveert en met prikker erin.  Dan wel een wat groter gaat maken zodat je de prikker niet schoontrekt op de weg naar boven.  Bij twijfel over gaar,  nog ff 3 minuten langer ofzo. Dan weer opnieuw kijken.  Ik zie het ook altijd aan dat hij iets loslaat bij de randen van de vorm. Hij krimpt dan als het ware een mm. Succes! !!

12

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

dank je wel voor de tip.

maak jij hem altijd met biscuit? of ook wel eens met ander soort cakemix eventueel dan zonder te vullen?

Zag in de kast dat ik nog ammeretto bitterkoekjes cakemix heb staan  .

Ik ben echt nog een newbie met taartjes maken dus alle tips zijn welkom  :)

13

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Persoonlijk zou ik deze echt alleen met biscuit maken,  de vorm is erg compact. Ik vrees dat je cake bijna niet gaar krijgt om die reden. Weet het bijna wel zeker. Mijn vorm is overigens anders dan de wilton vorm, maar denk dat ze voor een deel wel overeen komen. Het is en blijft natuurlijk een cupcake... Baktijd kan dus wel iets anders zijn,  maar ik zou dit aanhouden.  Zeker het oplopende bakken. Je kunt altijd de laatste baktikd Nog verkorten of verlengen. Maar de lage temperaturen zorgen ervoor dat het biscuit goed gaar wordt zonder heel bruin te worden. Ik bak overigens op boven en onderwarmte. Bij hetelucht zal je -20 of 15 graden moeten doen.

14

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

ik heb net de giant cupcake gemaakt met de hoeveelheden zoals hierboven beschreven, en ook met de oplopende temperaturen, maar het was echt veel te veel. de cupcake liep helemaal over. dus volgens mij kan het wel met wat minder beslag. moet ik dan ook gelijk 1 ei minder doen?

15

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

De hoeveelheden van hierboven zijn voor de xenos vorm, niet voor de wilton. Heb hem meerdere malen zo gebakken met de mix uit de taartwinkel hier uit de buurt.  Als je minder beslag maakt dan ook minder ei. Ik zou de eieren afwegen en het percentage dat je minder doet qua mix ook afhouden van het eiergewicht.

16 Laatst bewerkt door peggy83 (16-07-2013 17:37)

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

bedankt voor de tips. voor een newbie, vind ik mijn 1ste cupcake goed gelukt  :) .

http://media-cache-ak2.pinimg.com/736x/d5/85/86/d58586ac28d9433064da5d7f47753aad.jpg

alleen zat ik even met de rand tussen de boven en onderkant, misschien had ik er te weinig af gesneden waardoor de beide delen niet goed aansloten. Heb het nu dus opgelost met een "lintje en strik rond die rand zodat het niet opvalt.
heb je hier wel eens last van gehad?

17

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Ziet er goed uit!!!! Is dus helemaal goed gegaan met bakken en gaar worden.  Leuk!

18

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

kaatjuh schreef:

Ziet er goed uit!!!! Is dus helemaal goed gegaan met bakken en gaar worden.  Leuk!

ja geen probleem. heb hem 4 keer gevuld. heb de vulling voor mijn  gemak maar even gelijk gehouden kersenjam en botercreme.

ga hier op het forum even snuffelen naar lekkere vullingen want ook daar moet ik nog een hoop leren  :D

19

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

kaatjuh schreef:

De hoeveelheden van hierboven zijn voor de xenos vorm, niet voor de wilton. Heb hem meerdere malen zo gebakken met de mix uit de taartwinkel hier uit de buurt.  Als je minder beslag maakt dan ook minder ei. Ik zou de eieren afwegen en het percentage dat je minder doet qua mix ook afhouden van het eiergewicht.


ja die heb ik ook van xenos, maar ik had echt behoorlijk wat minder kunnen doen. ik gebruik de mix van funcakes.
hij ging vooral de lucht in toen het op 160 graden stond! Maar wel gewoon helemaal gaar gelukkig!

20

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

peggy83 schreef:

bedankt voor de tips. voor een newbie, vind ik mijn 1ste cupcake goed gelukt  :) .

http://media-cache-ak2.pinimg.com/736x/d5/85/86/d58586ac28d9433064da5d7f47753aad.jpg

alleen zat ik even met de rand tussen de boven en onderkant, misschien had ik er te weinig af gesneden waardoor de beide delen niet goed aansloten. Heb het nu dus opgelost met een "lintje en strik rond die rand zodat het niet opvalt.
heb je hier wel eens last van gehad?


ziet er goed uit! heb je de boven en onderkant met marsepein/fondant gedaan?

21

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

@rieneke, ik Had ook wel een kop,  maar als ik er minder in deed werd de rand niet zo hoog als de vorm.  De bolling wel, maar als ik het koppie er dan afsneed was de vorm niet vol.  Dus ja het was teveel,  maar om uiteindelijk de hele vorm te vullen na afsnijden Had Ik dit wel nodig. ... misschien toch de andere mix?

22

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

rienneke schreef:

ziet er goed uit! heb je de boven en onderkant met marsepein/fondant gedaan?

yep.
Ik begin net met taartjes maken dus moet me nog even gaan verdiepen in werken met spuitzakken en icing enzo  :) .
dus voor nu voor beide gewoon fondant/marsepein gebruikt

23

Re: Mega Giant Cupcake mold verhoudingen biscuit

Deze manier zojuist ook geprobeerd met de wilton pan,perfect :)