1

Onderwerp: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Hallo baksters!

Ik heb al vele taarten gemaakt, maar nooit een aanvraag gehad waarbij ik zoveel vraagtekens zet  :s

Mijn collega wil graag een taart van mijn hand, prima, maar....
Ik kan de taart maken op woensdag 10 juni. Mijn collega vertrekt donderdag 11 juni rond 15.30 uur per vliegtuig naar Berlijn en kan de taart rond 12.00 uur op ons werk ophalen (en gaat dan dus gelijk door naar Schiphol). De taart zelf wordt pas zaterdag 13 juni gegeten.

Zelf denk ik dat de taart (ik maak alles vers) zaterdag nog best te eten is (hij wil zelf het risico nemen qua versheid) en als ik botercreme en jam gebruik is dat volgens mij geen probleem. De taart wordt tenslotte geheel afgesloten door de marsepein.

Maar dan het vervoer....
Doe ik de taart woensdag, nadat ik deze gedecoreerd heb, in de vriezer en haal ik de taart er donderdagochtend (07.30 uur) uit en zet deze op mijn werk (08.00 uur) in de koeling tot 12.00 uur? Dan neemt mijn collega de taart half gevroren mee naar Berlijn en kan de taart daar de koelkast weer in.
Of plaats ik de taart woensdag na gedecoreerd te hebben gewoon in de koelkast en vervoer ik 'm naar mijn werk en zet de tart daar weer in de koelkast?

Zelf denk ik aan optie 1, al heb ik zelf geen ervaring met een gedecoreerde taart uit de vriezer  :/

Ik hoop dat er reacties komen, want ik weet het zelf niet.... Ik ga altijd voor vers, maar hij wil zelf de verantwoording nemen m.b.t. de versheid.

Helluppie!!  :D  :D

2

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Pfff...kan me voorstellen dat je het hier benauwd van krijgt.
Ik kan je helaas niet helpen met tips.

Hoe zit het met vervoer in het vliegtuig zelf? Ik bedoel: kan hij de taart bij zich nemen of gaat die het bagageruim in? Je kiest al voor niet-koelkast-vulling, dus daarin kan m.i. niet zoveel misgaan.
Is er in Berlijn gelegenheid om 'm in te vriezen? Dan móet je hem niet hier invriezen, maar je collega daar in de vriezer laten zetten en 'm dan za-ochtend er weer uit halen.
Slecht zal de taart niet worden van do op za. Want overgebleven taart heb je zelf ook wel een dag of 2 nog in de koelkast.

Succes met bedenken wat het beste te doen. Hoop dat je nog handige tips van hier krijgt.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

3

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik zou het, denk ik, uberhaupt niet doen :think: . Qua vullingen zit je safe, maar ik vind dat er teveel tijd zit tussen het maken en het eten van de taart. En waar staat de taart in het vliegtuig? Kan hij koel staan? In Berlijn kan de taart wel de koeling in, maar tussentijds heb je al zoveel temperatuurschommelingen gehad. Dat kan niet bevorderlijk zijn voor een taart...

Voor mij zouden er teveel haken en ogen zitten aan deze opdracht. Hoe leuk het ook is als je taarten "de grens over gaan", ik zou toch kwaliteit en versheid willen garanderen ;).

4

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Stel jezelf eerst de vraag of je überhaupt verse taart mee mag nemen....

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Wat Bianca zegt :y liefst daar invriezen en vrijdagavond weer uit de vriezer, in de koelkast :)
Maar zonder invriezen gaat het ook goed, mits redelijk koel de hele tijd.

Ik ben ook wel benieuwd hoe hij de taart mee mag nemen in het vliegtuig O-)  =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik heb mijn collega al gevraagd dit na te vragen bij de airline.

Zelf vind ik de tijd tussen maken en opeten wat lang, maar hij wil dolgraag een taart meenemen en neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de versheid.
Vooraf had ik al gezegt dat hij wellicht koelelementen moet meenemen, voor onder de taart, blijft de taart toch langer koel onderweg. En hij gaat naar familie, dus de taart kan in no time in de koeling staan.

Dus ik ga dan wellicht voor 1) opdracht niet aannemen, of 2) taart woensdag vers maken, in de koeling en mijn collega de taart donderdagmiddag in de vriezer laten zetten en de taart er vrijdagavond weer uit laten halen.

7 Laatst bewerkt door Taarterataaa...! (27-05-2015 17:13)

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik neem aan dat de taart meegenomen wordt in het vliegtuig zelf en niet in het bagageruim. Koelelementen kunnen dan niet ivm de regeltjes m.b.t. vloeistoffen vermoed ik.

Het zal een hele onderneming zijn maar is dat jou zorg??
Jij levert een goede, mooie en verse taart. Wat de ontvanger er vervolgens mee doet lijkt mij niet jou verantwoordelijkheid. Ik zou mij daar dus niet druk om maken.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

8

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ach ja Liesbeth, daar had ik niet aan gedacht: vloeistoffen  :think: Dat gaat 'm dus niet worden.

En ik ben er wel vanuit gegaan dat de taart als handbagage mee gaat en niet in zijn koffer  :lol:

En je hebt gelijk. Aan de ene kant denk ik ook wel "hij wil een taart, dus jouw verantwoordelijkheid", maar ik vind het ook niets als de taart niet meer te eten is (en denk ik echt dat dit wel mee zal vallen, eet zelf ook nog 3 dagen later mijn eigen taart  :) ).
Je wilt toch dat de klant (en mijn collega) uiteindelijk tevreden is.

Ik spreek hem morgen, dus zal het in de groep gooien en dan mag hij zelf beslissen.

9

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik denk dat hij het vliegtuig simpel weg niet in mag met een taart.

10

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

als het nou naar Australië was, daar zijn ze streng op etenswaren.... maar Duitsland...
je mag ook een boterham meenemen, nou, hij heeft gewoon meer zin in taart  =D :lol:  =D

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Carien schreef:

als het nou naar Australië was, daar zijn ze streng op etenswaren.... maar Duitsland...
je mag ook een boterham meenemen, nou, hij heeft gewoon meer zin in taart  =D :lol:  =D

:lol:  :lol:  :lol:

12

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Tien jaar geleden had mijn bruidstaart zelfs een eigen stoel vanuit schotland naar amsterdam....dus taart in een vliegtuig kan wel hoor!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

13

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Nou, hij vliegt met KLM en gaat het navragen.

Wil anders de taart zelfs in zijn (handbagage) koffer stoppen  :s  Ha, ha!
Maar hij wil willens en wetens die taart meenemen  :lol:

Als de taart mee mag, dan wordt het woensdag invriezen en donderdagochtend met koelelementen en koeltas vervoeren naar mijn werk en daar in de vriezer.
Rond 12.00 uit de vriezer en verpakt mee naar Duitsland.

Ik ben echt heel benieuwd hoe het allemaal gaat...

14

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

:think: ... zwetend van het ontdooien het vliegtuig in.... het zou niet mijn eerste keuze zijn :nooo:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Niet druk om maken, is niet jou advies. Hij zoekt het maar uit.
Geef hem wel ff de tip om foto's van de taart te maken alvorens hij er mee gaat zeulen!  ;)

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

16

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik zit er best een beetje mee, maar mijn collega vind het allemaal prima en maakt zich niet zo druk als ik  :/
Als het door gaat, maakt hij inderdaad foto's van voor en na de reis.

17

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik zou persoonlijk hier gewoon stelling in nemen en zeggen dat ik de taart niet maak. Ook al wil hij het zo graag. Sommige dingen moet je zelf gewoon niet willen.

Jezelf zoveel stress op de hals halen omdat iemand anders het zo graag wilt. Je kunt wel zeggen "het is zijn keuze, en hij vind het goed dat de taart niet heel vers zal zijn", maar je blijft je toch verantwoordelijk voelen. Ik persoonlijk zou het om die reden niet doen.

Natuurlijk hoop ik dat alles gewoon goed gaat, dat de taart niet overdreven gaat zweten, en dat hij toch nog mooi en lekker zal zijn als ze hem zaterdag aansnijden. Ben in die zin dan wel nieuwsgierig naar de voor en na foto's.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

18

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Hmmm.. dit opent weer nieuwe perspectieven voor de taartenketting  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

19

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

SweetTooth schreef:

Hmmm.. dit opent weer nieuwe perspectieven voor de taartenketting  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Als het door gaat en mijn collega weet de taart ongeschonden in Berlijn te krijgen, kan hij altijd nog bij Post.nl gaan werken  :lol:

20

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Mijn tip:
Zeg je collega dat hij met de auto gaat...
Jij geen stress en hij een taart die makkelijk vervoerd kan worden.
Hoop ook dat je, je er niet te druk om gaat maken, uit je schrijven merk ik dat hij je vraagt om de taart te maken en niet het vervoer te regelen toch?! Als hij zelf de verantwoording neemt, dan houdt het voor jou op bij het afhalen van de taart lijkt me..

21

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Willeke87 schreef:

Mijn tip:
Zeg je collega dat hij met de auto gaat...
Jij geen stress en hij een taart die makkelijk vervoerd kan worden.
Hoop ook dat je, je er niet te druk om gaat maken, uit je schrijven merk ik dat hij je vraagt om de taart te maken en niet het vervoer te regelen toch?! Als hij zelf de verantwoording neemt, dan houdt het voor jou op bij het afhalen van de taart lijkt me..

Hj zou eerst met de auto gaan, dus was het een heel stuk makkelijker, maar heeft er uiteindelijk voor gekozen om te gaan vliegen...
En wellicht heb je gelijk, moet ik alleen maar denken "ik maak de taart en c'est tout". Dat is ook wat hij zelf zegt: hij neemt alle verantwoording voor de kwaliteit van de taart.
Maar ja, ik wil er zelf wel achter staan....

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Hoe is het afgelopen?

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

23

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Ik heb gisteren nog een berichtje van mijn collega gehad en ik moet hem nog antwoorden...
Hij wil de taart toch meenemen, is bang dat hij anders achteraf spijt krijgt, dat hij het niet heeft geprobeerd. Hij zegt er een goed gevoel over te hebben  :lol:

Ik denk dat ik het biscuit woensdag vers bak (normaal bak ik het biscuit een dag voor het vullen en decoreren en doe het dan en nacht in de vriezer), vul en decoreer en in de koelkast zet.
Dat laat ik mijn collega de taart donderdagmiddag meenemen en hem, zodra hij in Berlijn is, in de vriezer zetten. Dan denk ik dat de taart net iets verser blijft dan wanneer de taart de koelkast in gaat.
Maar dat moet hij zelf maar beslissen.

Zal het nog uitmaken als ik de taartdoos in plastic folie verpak? Qua versheid bedoel ik.

24

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

:thumb: voor je collega, die houdt wel van een uitdaging duidelijk :y

ik denk dat het voor de versheid niet het uitmaakt, een doos in plastic of niet. Om 'zweten' voor te zijn zou ik het niet doen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

25

Re: Advies m.b.t. bewaren en vervoeren (per vliegtuig)

Doe ik geen folie  :)

Ik heb mijn collega nog wel als tip gegeven, om kleine (max 100ml per flesje) flesjes met bevroren water rondom de taart te leggen. Blijft de boel wellicht net iets langer koel.

Maar hij wil het erop wagen, dus de opdracht gaat door  =)