1

Onderwerp: Stapeltaart met veel lagen

Ik heb een opdracht (voor ene vriendin) gekregen om een stapeltaart te maken met redelijk wat lagen +- 120 pers.
Nu maak ik wel eens taartjes van max 3 lagen(voor mezelf) en merk dan al dat de lagen iets in elkaar zakken.
Bij een nog hogere taart met meer lagen ben ik daar helemaal bang voor.
Wat is de beste constructie?

Taart kartonnetjes, en deuvels? Is dat genoeg?

Verder nog tips voor vullingen die niet te zoet zijn? Dat kreeg ik als reactie terug toen ik vroeg wat voor vulling ze aan zat te denken.

2

Re: Stapeltaart met veel lagen

Kartonnetjes is niet genoeg. Zeker niet met zo'n grote stapeltaart. Ik zou cakeboards gebruiken en voor de onderste lagen van die holle plastic dowels. Mijn hoogste stapel was 4 hoog. Hoger durf ik niet. Ik zou dan eerder 2 stapels maken of 1 4-laags en losse aansnijtaarten erbij. Ik gebruik bijna altijd een crème. Zeker bij stapels. Je zou misschien iets met citroen kunnen doen?

3

Re: Stapeltaart met veel lagen

Dank voor je reactie! Cakeboards ga ik ff checken, en jah dacht al aan bredere dowels (pvc pijpjes of iets) wel lelijk met stukjes snijden. Maar ze willen geen taart standaard (etagere)

4

Re: Stapeltaart met veel lagen

ik zou de onderste zelfs stapelen met cake drums want die hebben veel gewicht te dragen, tevens zou ik de holle plastic dowels gebruiken

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

Re: Stapeltaart met veel lagen

thanx, checked cake drums

6 Laatst bewerkt door Carien (08-03-2015 22:48)

Re: Stapeltaart met veel lagen

Bij zulke hoeveelheden wordt vaak een mooie stapeltaart gemaakt en daarnaast aansnijtaarten :) 
Die laatste zijn simpel gedecoreerde grote taarten. Zo kan het personeel snel veel taart snijden, om te zorgen dat ongeveer iedereen tegelijk taart kan eten.

Als het allemaal uit 1 stapel moet komen zitten de 1e taarteters aan hun 2e borrel als de laatsten een stukkie taart krijgen ;)

Zo kan de stapel zelf 3, 4 of 5 lagen zijn, hoef je niet door tot 8 ofzo :S  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7 Laatst bewerkt door Siena (09-03-2015 09:33)

Re: Stapeltaart met veel lagen

Dat 'probleem' met het aansnijden en taart verdelen onder de gasten (vaak dé reden voor aansnijdtaarten) heb ik nooit zo begrepen...

maar idd, de onderste taarten op cakeboards met de holle dowels van wilton,
de bovenste taarten op cakecards met gewone houten dowels.

Goed de maat opmeten voor de dowels, in het midden van de taart meten dus, dan komt het helemaal goed!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

8

Re: Stapeltaart met veel lagen

thanx! voor de tips en bemoedigende woorden!

9

Re: Stapeltaart met veel lagen

Als je cake gebruikt ipv biscuit kun je veel meer stukjes uit een taart halen.

Vullingen met frambozen of citroen zijn idd niet zo zoet. Denk aan lemoncurd (of limecurd).

Vooral ook voldoende dowels gebruiken. Liever een paar teveel dan te weinig en goed verdelen.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10

Re: Stapeltaart met veel lagen

er staan op you tube allerlei filmpjes 'how to stack a cake', bekijk die eens.
Er staan hier overal howto's, lees en zoek overal, dan krijg je echt heeeel veel informatie.

Wanneer een taart van 3 lagen al inzakt, dan zal die met 6 lagen onderuit gaan vrees ik.... Overleg wat zij verwachten, geef aan wat jij kunt, wees eerlijk tegenover hun én tegenover jezelf :)

Denk na over de koelruimte... heb je ruimte om zoveel taart koel te houden? Heb je genoeg wegzet-ruimte? Een taart voor 120 mensen is echt andere koek dan een taart voor 50 mensen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Stapeltaart met veel lagen

Ok het word een stapel van 4 lagen en losse aansnijtaart(en)ze willen de bovenste laag bewaren.
Ik maak de losse lagen helemaal af incl deuvels en op locatie gaan ze op elkaar en spuit ik de naadjes af.
Er is daar een grote koeling. zin in maar ook wel een beetje zenuwachtig ;)

12 Laatst bewerkt door CyberCiska (27-04-2015 19:27)

Re: Stapeltaart met veel lagen

Het wordt een taart met van boven naar beneden

laag marsepein
laag ruffles
laag marsepein
laag ruffles

Omdat de ruffles natuurlijk wat meer uitsteken naar buiten en je toch een gelijk afmeting verschil in laag wilt zien, zit ik nog even te puzzelen met de bakvorm maten.

18 cm met marsepein 19
23 cm met roezel 25 cm
30 cm met marsepein 31
35 cm met roezel 37 cm

13

Re: Stapeltaart met veel lagen

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=238556

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

14

Re: Stapeltaart met veel lagen

thanx anouck, mooie howto!