1

Onderwerp: Botercreme vraagje

Voor het afsmeren van mijn taarten gebruik ik 1:1 botercreme die ik zelf draai/ mix. Mijn botercreme heeft altijd een korrelige structuur/ mondgevoel. Alsof de poedersuiker niet helemaal oplost. Ik mix volgens mij lang genoeg ( minuut of 10 op de hoogste stand) en mijn boter is op kamertemperatuur.
Hebben jullie tips hoe ik mijn bc gladder krijg? Of hebben jullie dit ook, en is het dus "normaal"?
Een mix van dr oetker heeft dit niet maar daar moet vocht bij dus lijkt me niet erg geschikt voor onder fondant. Die gebruik ik wel als vulling.

2

Re: Botercreme vraagje

iet korrelig blijft het, maar ik deed altijd 10 min hoogste snelheid boter opkloppen, dan langzaam de suikerbakkerspoeder erbij, als dat is opgenomen weer 10 minuten hoogste snelheid kloppen.

Afsmeren met botercrème van een mix zijn inderdaad veel smeltdrama verhalen over (ook al blijven er mensen zeggen dat het wel kan...).

Ik smeer tegenwoordig altijd af met ganache, veul strakker én veul lekkerder  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Re: Botercreme vraagje

Ik gebruik altijd roomboter voor mijn bc1:1
Uiteraard boter op kamertemperatuur en zacht. Dan mix ik hem (met kneedhaken anders kruipt de boter omhoog) tot het wat los is (evt met wat vanille-extract), dan gaat de GEZEEFDE poedersuiker (ik gebruik overigens suikerbakkerspoeder, misschien is dat nog fijner). Dit doe ik lepelsgewijs en ondertussen mix ik.
Als alle suiker erbij zit, dan mix ik nog zeker 10 minuten op de hoogste stand.

Mijn bc1:1 is absoluut niet korrelig, is altijd mooi zalvig van structuur.

Dus misschien zit het in het feit dat ik de suiker eerst zeef
Of doordat ik het lepelsgewijs erdoor doe
Of doordat ik suikerbakkerspoeder gebruik

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

4 Laatst bewerkt door Bianca1969 (19-04-2015 07:52)

Re: Botercreme vraagje

Eén keer is genoeg :)

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

5

Re: Botercreme vraagje

Carien, kan ganache ook onder fondant? Of bekleed jij met marsepein? Dat heb ik nog nooit gedaan/ geprobeerd.

Bianca, ik gebruik de vlinder/ de bisschop voor mijn botercreme. Ik zag laatst ergens suikerbakkerspoeder en heb me toen ook afgevraagd of het daar niet aan ligt.

Ga het eens proberen met jullie tips. Bedankt zover!

6 Laatst bewerkt door Esther68 (19-04-2015 08:58)

Re: Botercreme vraagje

Het schijnt dat er geen verschil zit tussen sbp en gewone poedersuiker. Zijn even fijn, maar bij de een zit anti-klontermiddel en bij de ander niet. Ik gebruik ook altijd sbp omdat deze niet stuift. Wel zo fijn  ;) . Ik mix de boter ook altijd minstens 7 minuten voordat de (gezeefde) sbp erbij gaat. Dan weer minstens 7 minuten. Soms, zeker in de zomer, is mijn bc dan net na het mixen bijna vloeibaar, daarom gebruik ik deze nooit gelijk. Mijn 1:1 is niet korrelig, maar je 'proeft' de sbp wel. Al merk ik er in de taart niks meer van :)
Oh ja..ik heb ook eens poedersuiker van de Lidl gebruikt en deze was een stuk grover dan die van Van Gilse. Dus misschien ligt het aan het merk? (Hoe goedkoper, hoe grover?  ;) )

7

Re: Botercreme vraagje

Esther, bedankt voor je tips. Ik gebruik meestal die van de Lidl ( daar doe ik de meeste van mijn boodschappen en dan gaat het gewoon in het karretje mee  ;)  Ik zou het eens kunnen proberen met van Gilse of met suikerbakkerspoeder en langer mixen vooraf.

Het is ook niet zo dat je de korrels/ klontjes ziet zitten maar je proeft/ voelt ze wel vooral als je het "zo" eet. Als de taart bekleed is valt het veel minder op.

8

Re: Botercreme vraagje

Carien, kan ganache ook onder fondant? Of bekleed jij met marsepein? Dat heb ik nog nooit gedaan/ geprobeerd.

Bianca, ik gebruik de vlinder/ de bisschop voor mijn botercreme. Ik zag laatst ergens suikerbakkerspoeder en heb me toen ook afgevraagd of het daar niet aan ligt.

Ga het eens proberen met jullie tips. Bedankt zover!

9

Re: Botercreme vraagje

Ganache kan prima onder fondant en onder marsepein.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

10 Laatst bewerkt door Carien (19-04-2015 21:49)

Re: Botercreme vraagje

inderdaad, fondant en marsepein gaan prima over ganache  :)  (was effe een dagje uit, dus kon niet eerder antwoorden  ;) ).
Kijk eens op you tube: 3 filmpjes van ' inspired by Michelle'; zij legt het prima uit en doet het ook voor.
Het is een australische en daar smeren ze er een  :think: 10cm dikke laag op blijkbaar... :S (nou ja, zoiets ;-) ) dat hoeft niet hoor :nooo: Gewoon net zoals botercrème =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Botercreme vraagje

Als je net voor het mixen de roomboter samen met de suiker hele ven in de magnetron doet, absorbeert de boter de sbp beter. Niet smelten, alleen wat zachter maken! Daarna minstens tien minuten mixen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

12

Re: Botercreme vraagje

Bedankt voor al jullie tips! Ga ze allemaal eens proberen. Recept van ganache is hier vast wel ergens te vinden, toch?!

13 Laatst bewerkt door annick67 (20-04-2015 07:01)

Re: Botercreme vraagje

Claartje_W schreef:

Bedankt voor al jullie tips! Ga ze allemaal eens proberen. Recept van ganache is hier vast wel ergens te vinden, toch?!

Gewoon even kijken bij, hoe 'raar' ;), recepten en dan bekleden/decoreren...... :)