1

Onderwerp: Natte bodem bij appeltaart

Hallo

Als ik een appeltaart maak heb ik altijd dat de bode nat en klef is door de appels
Ik doe altijd al custard door de appels en paneermeel op de bodem en nog heb ik een natte bodem
Kan ik om dit te voorkomen als ik de vorm bekleed heb met het deeg dit 10 minuten bakken voordat ik de appels er in doe zodat de bodem wat krokant word?
Hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen.

M.v.g. Inge

2

Re: Natte bodem bij appeltaart

Mijn eerste reactie was Paneermeel. Maar dit doe je al. Het heeft volgens mij ook te maken met welke appels je neemt. Gebruik je goudreinetten?

3

Re: Natte bodem bij appeltaart

Ik gebruik idd ook een laagje paneermeel op de bodem, verder gebruik ik altijd elstar appels.
O en ik doe altijd de stukjes appel in een grote kom, doe daarbij de suiker en kaneel en dat laat ik dan zo'n 10 minuten staan. Dan doe ik de vulling in de vorm, maar met een lepel: zo voorkom je dat het vocht dat uit de appels is gekomen in je taart komt.

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

4

Re: Natte bodem bij appeltaart

Je moet de appels minder lang laten staan dan komt er minder sap vrij. Paneermeel, griesmeel of amandelmeel kun je op de bodem strooien. De bodem voor bakken zou kunnen maar dan moet je een steun vulsel gebruiken, blaadje bakpapier op het deeg en daar bakbonen of gewone gedroogde witte of bruine bonen op, 20 min bakken en de bonen dmv het bakpapier er uit halen. Gebruik je geen papier dan moet je veel bonen uit de bodem peuteren ( ik spreek uit ervaring)
Wat je ook kunt doen is de appeltaart niet op het rooster bakken maar de appeltaart op een bakblik zetten, deze wordt warm en zo bakt je taart ook van onderen, ik bak op 160/170 graden en dan zeker een uur.

Christine.

5 Laatst bewerkt door Willeke73 (25-03-2015 20:37)

Re: Natte bodem bij appeltaart

Ik gebruik altijd maïzena en jonagold appels en nooit een natte kleffe bodem.

6

Re: Natte bodem bij appeltaart

goudrenetten gebruiken en de bodem inprikken en bestrooien met verkruimelde bastogne(achtige) koeken.....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

7

Re: Natte bodem bij appeltaart

Ik gebruik altijd een laagje custardpoeder op de bodem en inderdaad de appels niet te lang laten staan, de bodem is bij mij nooit klef

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

Re: Natte bodem bij appeltaart

ik gebruik ook goudrenetten en doe 2 beschuiten op de bodem en laat de appels soms even in een vergiet uitlekken en heb echt geen kleffe bodem :)

9

Re: Natte bodem bij appeltaart

Je hebt al een hoop tips gehad he? Maar ik mis de tip om geen suiker te gebruiken in de appels! Probeer het maar eens. Door de suiker wordt het een natte bende. En elstar of goudreinetten hebben echt geen extra suiker nodig. Ik doe er wel een eetlepel custard door en rozijnen, maar dan geen paneermeel meer.

Succes ermee!

Tieneke

10

Re: Natte bodem bij appeltaart

wat voor suiker en hoeveel doe je erin trouwens?
Dat kan misschien ook nog een verschil maken...
Ik gebruik 1 zakje vanillesuiker op 2 grote of 3 iets kleinere goudrenetten en met zeggen dat mijn appels niet veel vocht afgeven....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

11

Re: Natte bodem bij appeltaart

Je kunt de appelmix ook even van te voren in de koekenpan bakken zodat het meeste sap verdampt is.

12

Re: Natte bodem bij appeltaart

Ik doe vaak een laagje muesli/cruesli op de bodem.
Willy

13

Re: Natte bodem bij appeltaart

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga van het weekend nog een appeltaart bakken en ga dit keer ga ik de bodem even voorbakken.
Kan ik dan ook de zijkanten meteen mee bekleden of kan ik dit pas doen als ik de bodem van de appeltaart ben voorgebakken?

M.v.g. Angel