1

Onderwerp: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Om een Frozentaart af te werken aan de randen had ik een mooi ideetje gezien op een Amerikaanse site.
Iemand maakte van suiker grote stukken "ijs" om op de rand te plakken.

Ik heb dit recept nagemaakt. Ik had enkel geen light corn syrup, maar volgens verschillende bronnen kon ik dit vervangen door een gelijke hoeveelheid glucose.

Het recept mislukte. De suiker wordt niet hard genoeg op, waardoor ik geen stukken ervan kan breken. Het blijft eerder stroperig.
Kan iemand met ervaring i.v.m. suikerwerk eens kijken wat er mis zou kunnen zijn?
Ik post het recept hieronder. Alvast bedankt!

Blue Ice Candy Decorations
 

Author: Rachel recipe from AllRecipes
Ingredients
3¾ cups white sugar (must be white granulated sugar) (750 gr )
1½ cups light corn syrup (510 g)
1 cup water (240 ml)
1 tablespoon lemon, or other flavored
extract-( make sure that you use a non colored extract or it will tint the finished product)
blue food coloring (I used about 10 drops of McCormick food coloring)
Instructions
1. In a medium saucepan, stir together the white sugar, corn syrup, and water. Cook, stirring, over medium heat until sugar dissolves, then bring to a boil. Without stirring, heat to 300 to 310 degrees F (149 to 154 degrees C), or until a small amount of syrup dropped into cold water forms hard, brittle threads.
2. Remove from heat and stir in flavored extract and food coloring, if desired. Pour onto a greased or silpat lined baking sheet/ jellyroll pan (the kind with raised edges). Let cool, and break into large pieces that resemble broken ice. Store in an airtight container.

2

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Je kunt dit ook heel simpel maken met isomalt...smelten en uitschenken op bakpapier, uitsmeren en hard laten worden

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Oh, en light corn syrup kun je bij een goede toko wel kopen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Geen idee hoe ik je kan helpen, maar ik meld je even, je staat in de verkeerde rubriek.. :)

5

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Heb je een suikerthermometer gebruikt? Ik zie dat je moet verhitten tot 150 graden en volgens mijn thermometer is dat pas de 'harde krak' voor suiker. Hard genoeg dus om stukken van te breken. Ik vermoed dat je het langer moet verhitten.

Tieneke

6

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

[MOVE] -> decoreren

7

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

@ tigrasas: ik ga ook een frozentaart maken en ik wil ook graag ijsschotsen maken. Waar kan ik isomalt halen? En hoef ik dat dan alleen maar te laten smelten en uit te smeren. Hoe dun moet dat uitsmeren dan?
Ik hoor het graag.

Gr. Astrid

8

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Isomalt verkopen ze gekleurd en wel in deze webshop hier.
Ik smelt dat, pas op wordt echt heeeel heet, in d emagnetron, dan schenk ik het uit op een bakblik met bakpapier en smeer ik het uit, dikte weet ik niet echt dat  gaat op gevoel. Als het dan beetje harder is kun je het snijden en dan verder uit laten harden

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

9

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Bedankt alvast voor de vele tips!

Sorry dat het verkeerd stond, ik dacht dat het bij suikerwerk moest staan.

10

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Klinkt idd alsof het niet voldoende verhit is!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Ik heb het vandaag nogmaals gemaakt, deze keer met de thermometer gecontroleerd i.p.v. met de truc met het bolletje te laten vallen in koud water. Het moest inderdaad veel langer koken.
Vandaag is het wel gelukt!

12

Re: Hulp gevraagd i.v.m. suikerdecoratie

Nou, daar zijn we blij mee, jij vast ook. Goed gedaan!

Tieneke