1

Onderwerp: Marsepein en fondant scheuren

Hoi allemaal

Ik ben begonnen om mijn taarten te bekleden met marsepein. Maar ik had altijd wel scheuren. De ene keer meer dan de andere keer. (Marsepein dik gehouden, maar is minder lekker) Daar baal ik dan zo van! Verpest gewoon mijn taart. De laatste taart heb ik bekleed met fondant.. "Dat scheurt minder tot niet.." Las ik over al. Nou ik was mijn fondant aan het uitrollen en ik zag het onder mijn ogen uitdrogen.. Ik weer gekneed, weer uitgerold.. Maar het bleef. Toch uiteindelijk op de taart. Ik heb nog nooit zulke scheuren gehad :( Wat doe ik steeds fout??
Wie heeft voor mij de oplossing??

Groetjes Chantal

2

Re: Marsepein en fondant scheuren

Welk merk fondant/marsepein gebruik je?
Er zijn merken fondant die al scheuren als je er naar kijkt... =(
Ik werk sinds een jaar met callebaut, sindsdien nooit meer scheuren.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Re: Marsepein en fondant scheuren

en Zeelandia marsepein werkt ook prima hoor, scheurt nooit bij mij (wel als ik iets raars doe natuurlijk, maar daar kan die marsepein dan weer niks aan doen ;-) )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: Marsepein en fondant scheuren

Waar rol je op uit? Als je bijvoorbeeld poedersuiker gebruikt, dat droogt (enorm) uit......

Je ziet, er zijn meerdere mogelijke factoren. Ik ben wel benieuwd naar je 'werkwijze'.....  :)

5 Laatst bewerkt door Esther68 (14-02-2015 01:26)

Re: Marsepein en fondant scheuren

Is je lap niet te dun en/of te groot? Ik ben ook benieuwd naar je werkwijze en waarmee  ;)

6

Re: Marsepein en fondant scheuren

Belangrijk is ook .... Hoe lang doe je over het uitrollen?

7

Re: Marsepein en fondant scheuren

Goede morgen

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik gebruik de marsepein en fondant van Funcakes(ik koop eigenlijk alleen maar bij Deleukstetaartenshop.nl)
Ja ik rol iderdaad uit op poedersuiker. Maar als dat zo uitdroogd wat moet ik dan gebruiken? Ik lees namelijk vaak dat poedersuiker het beste is.
En hoe lang ik doe over het uitrollen? Ik heb werkelijk geen idee.. 5 tot 8 min? Ik weet het echt niet? Ik heb steeds ca 1kg voor een taart van 26cm doorsnee.
Nee mijn lap probeer ik zo dik mogelijk te houden. Maar sommige mensen vonden de marsepijn erg dik..

8

Re: Marsepein en fondant scheuren

Ik gebruik nooit poedersuiker. Is nl niet het beste  ;) . Ik gebruik, net als velen, een transparant tafelzeil. De lap blijft dan niet plakken. FunCake vind ik te stug en niet zo lekker, maar bekleed wel mooi. Hier heb ik juist nooit scheurtjes, wat ik bij Zeelandia heel soms wel heb (soms te zacht). Het kan ook zijn dat je te hard duwt op je marsepein, waardoor je de lap als het ware kapot duwt. En omdat FunCakes best wel stug is moet je idd harder roller dan bv de Zeelandia.
Ik rol uit met de witte roller + gele ring. Ik weet niet precies hoe dik deze is, maar geloof iets van 4-5 mm. Ik rol niet dunner uit omdat ik dan niet mooi kan bekleden, vind ik. Dan laten ze de marsepein maar liggen  ;)

9

Re: Marsepein en fondant scheuren

Ik gebruik wel een stuk minder fondant. Voor een taart van 25 cm doorsnee en 10 cm hoog gebruik ik 600 gram. En daar hou ik denk ik 150-200 gram van over (die ik er onderaan weer afsnijdt).

Ik rol uit op een heel klein beetje aardappelzetmeel (vind ik net wat fijner werken dan maizena, oftewel corn starch ;))
Hiervan droogt de fondant niet uit en het laat geen vlekken na.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10

Re: Marsepein en fondant scheuren

Een kilo voor 26cm is inderdaad wel heel erg veel. 500-600 gram zou genoeg moeten zijn. Ik rol zelf ook graag op poedersuiker uit. Als je merkt dat het wat aan de droge kant wordt, kun je je handen nat maken en het aanhangend water door je rolfondant kneden. Zodra het 'plakkerige' er dan af is, ga je weer uitrollen.

Met marsepein heb ik eigenlijk nooit scheuren, misschien daar toch ook té dik?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Re: Marsepein en fondant scheuren

Heb eroverheen gelezen dat je een kilo gebruikt... Dit is inderdaad wel veel. Ik gebruik iets van 700 gram, maar houd daar iets van 100 gram aan over. Daadwerkelijk ligt er dan zo'n 600 gram op. Soms, wanneer de Zeelandia iets te zacht is wil deze nog wel eens iets meer uitrekken aan de zijkanten tijdens het bekleden, maar dan nog heb ik geen scheuren. Ik druk nl eerst de randen goed aan, juist om te voorkomen dat het wel gaat scheuren. Pas dan ga ik naar beneden verder bekleden.

12

Re: Marsepein en fondant scheuren

gewoon je aantrekt lichtelijk invetten met crisco en dan uitrollen.
fondant blijft mooi soepel en t rolt makkelijk uit.

13

Re: Marsepein en fondant scheuren

Callebaut fondant gebruiken. Topspul! Is bij mij nog nooit gescheurd!

14

Re: Marsepein en fondant scheuren

wanneer je poedersuiker gebruikt, gebruik dan een waasje, niet een heel wit aanrecht/uitrol-iets.
Poedersuiker (liever maizena gebruiken, maar goed) in een schone katoenen zakdoek doen, elastiekje eromheen en dat buideltje een paar keer op je uitrolmat tikken, da's meer dan genoeg :)

overigens, voor een 25 rond, 10 hoog gebruik ik 400-500 marsepein/fondant, incl decoraties, dussuh, dat ze die kg niet lekker vinden , dat snap ik wel  :y  ;-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15 Laatst bewerkt door Siena (06-03-2015 11:08)

Re: Marsepein en fondant scheuren

1 kilo op een 26cm is idd wel erg veel.
Voor en 25cm van ruim 10cm hoog gebruik ik zo'n 500gr (Callebaut).


Ik rol overigens altijd op poedersuiker uit, geen problemen mee.

@ Carien,
Wat voor uitrol mat gebruik jij?
Ben nog op zoek naar een grote.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

16

Re: Marsepein en fondant scheuren

Ik zou zeggen: probeer Callebaut eens. Ik had mijn hobby bijna opgegeven omdat ik vd funcakes fondant alleen maar scheuren had en veel fondant weggooide. Callebaut is duurder in aanschaf maar je gebruikt echt veel minder doordat de fondant goed uitrekt bij het uitrollen. Echt nooit geen scheuren meer en heel erg lekker.

17

Re: Marsepein en fondant scheuren

Siena, ik heb een diepte-investering gedaan en zo'n non-stick-board gekocht nadat m'n 5e Ikeamat ging opbollen...
Dat board mag van mij wel groter (Projs is net iets groter), maar ja, isterni geloof ik... :S

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

18 Laatst bewerkt door Siena (06-03-2015 19:18)

Re: Marsepein en fondant scheuren

Oeps, dubbel

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

19

Re: Marsepein en fondant scheuren

Dank je Carien!
de grootste non stick is 60x50cm nagenoeg gelijke groot als de projs van 65x45cm.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/pme- … ge-60x50cm

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

20

Re: Marsepein en fondant scheuren

klopt (al heb ik die niet, ik heb 'm bij CakeCorner in Deventer gekocht, iets van 59 euro ofzo), maar soms is die 5cm extra net handig... Ik wrap nog weleens en zeker bij iets grotere taarten heb je dan lengte nodig...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

Re: Marsepein en fondant scheuren

Kneed je wel lang genoeg? Ik merk dat bij te kort kneden van Marsepein het wel snel scheurt.

Ik ga pas rollen als het echt soepel voelt.

22

Re: Marsepein en fondant scheuren

het ligt erg aan de soort marsepein ;) Ik kneed hooguit 1 minuut voordat ik ga rollen (tenminste, ik 'sla het 3x om' en begin dan te rollen). Met Zeelandia marsepein, dat wel :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

23

Re: Marsepein en fondant scheuren

Moet zeggen dat ik daar ook telkens last van had. En ik vind de fondant van jamin en de Sligro in gebruik erg fijn. En Ik gebruik nu 2 plasticvellen waar ik tussen de fondant rol. Dat is erg makkelijk met het oppakken van je fondant en je hoeft geen poedersuiker te gebruiken voor het plakken tegen te gaan want je haalt je vellen er zo van af.